Vad är detta för något som jag har i min samling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vad är detta för något som jag har i min samling?

Inlägg av MiaM »

hcb skrev:Var inte det modus operandi så länge det fanns rörlikriktare i UHT-delen?
Jo, det jag menar är att det var väl nån gång på 60-talet de där diodstavarna kom. Jag vet faktiskt inte hur de stavarna fungerande (mer än att de givetvis utgjorde en diod). Var det kisel/germanium eller selen i dem?

Jag tror inte det fanns TV-apparater där vanliga nättrafon hade en glödspänningslindning vars isolering tålde högspännings-spänningen. (VM i knasigt sammansatt ord...).
hcb skrev:(Vi verkar ofta hamna i diskussioner om gamla TV-apparater!)
:vissla: :vissla: :vissla:
hcb skrev:Edit: Se vad det står på märkskylten "2x0,???"---det känns som om en strömangivelse.

Rörnätdelar var ofta konstruerade som helvågslikriktare med mittuttag på transformatorn, och det skulle inte förvåna mig om det är fallet här. Beträffande gissningen om glödlindning håller jag med.
Ja, speciellt eftersom det är två rör och två sånadär lindningar.

En variant för att provköra den här med vridtrafo kan väl kanske vara att koppla bort kondensatorn, då borde det i alla fall inte stanna kvar nån farlig spänning efteråt.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

En annan snikvariant om man inte har tillgång till vridtrafo är att koppla en 60W glödlampa i serie med apparaten. Vid eventuell kortslutning begränsar glödlampan strömmen så att inget spektakulärt eller farligt händer :)
elosh

Inlägg av elosh »

Är den till salu så köper jag den gärna.
Skriv svar