Men det var ju inte själva bilen det skulle frossas i, även om sådant är mycket trevligt...
Behövs verkligen bränslereturen? Man bör kunna återföra returen via ett T-rör före bränslepumpen för att inte få något "svinn" tillbaka till tanken och då borde en liten flödesmätare på sugledningen från tanken kunna räkna ganska exakt vad som finns kvar sedan senaste tankning. En klar nackdel är att man antingen måste tanka fullt för att nollställa eller mata in senaste tankningsvolym. Att spara nivålampan eller åtminstone dess givare är då en trygghet. En klar fördel med flödesmätare är den bekväma installationen, en annan är att man har en mycket bra grund till en färddator som kan lära ut intressanta saker om hur motorn mår och fungerar.
Jag ska själv bygga en enkel färddator kring en liten flödesmätare jag haft i lådan säkert 20 år. Mätaren är en liten vit rund plastdosa med två slangnipplar som inuti består av ett skovelhjul med magneter. Tror den ska ge 9600 pulser per liter så det blir bra upplösning.
Designmässigt är det tråkigt med en alfanumerisk LCD i en fin vintagebil men en sådan kan man ju gömma någonstans eller göra löstagbar. Någon föreslog RGB-diod där olika färger indikerar nivån och gömmer man en sådan i en original- eller tidstypisk indikeringslampa blir det ju hur diskret som helst. En annan variant är att sätta ett tidstypiskt vridspoleinstrument i en passande låda under instrumentpanelen i knähöjd. (tänk bara på knäskaderisken, som dock inte påverkas nämnvärt om det är en svansmotorbil med bara några lager plåt och ett reservhjul mellan knäna och trafiken...)
Personligen skulle jag fånga tillfället och bygga en "presentationsenhet" med siffervisande nixierör eller ännu hellre ett s.k. indikatorrör av den typ som var populär i samtida radioapparater. Jag antar att bilen är från ca 1955-65 och då är EM80 och EM84 helt rätt.
Snyggare tankmätare kan man knappast få tycker jag som rörnörd!

Ett alternativ till flottör med magnet och små tungelement/reed-switchar är att använda en rad av termistorer. -En för varje nivå och en till ovanför översta bensinnivån som referens. Mätaren kan då byggas med enbart några analoga OP-ampar konfigurerade som komparatorer. Låt en svag ström gå genom samtliga termistorer så att de värms upp något. Komparatorerna slår sedan om för de termistorer som kyls av bensinen. Utsignalen från OP-amparna är som gjorda för en LED-stapel men det är förstås inte så snyggt i en fin veteranbil. Men man kan enkelt mixa ihop de digitala utsignalerna till något analogt för ett vridspoleinstrument.