Man tackar
All styrelektronik är av min egna design. Styrsystemet består av en At-Mega 328 på 20Mhz som via FTDI tar emot G/M-kod över usb. Använder slic3r för att generera G kod och kontrollerar maskinen från ett eget GUI program.
De nuvarande stegmotordrivarna är baserade på ett PWM drivchip från Ti med namnet DRV8824. Jag började att designa motordrivarna i september förra året men det var inte fören nu i februari som jag lyckades med en någorlunda tillfredsställande drivare. Tanken var först att ha 20st microsteg och minst klara en stegfrekvens på 40kHz samt I2C interface för inställning av diverse parametrar. Men fick inte till någon bra drivare/mcu kombination som klarade detta, jag provade med Allegro A3972 och Trinamic TMC260 tillsamamns med tiny461 och mega88. Jag ändrade sedan kravet till nuvrande 16 microsteg och minst stegfrekvens på 32KHz med bara ett simpelt puls/riktning interface. Är inte helt nöjd med de nuvarande drivarna på grund av att de är för varma beroende på att det är en jobbig HTSSOP-28 kapsel så jag får antagligen inte till kylningen bra. Annars presterar de fint med att köra motorerna snabbt. Jag testade med min funktionsgenerator och kunde nå upp till 200Khz i stegfrekvens, vilket motsvarade att motorn snurrade med 3750rpm.
Temperaturregulatorn till extrudern består av en Tiny45 som kör en standard PID algoritm. Regulatorn är i sin tur ansluten på I2C buss.
Själva extrudern är mestadels eget bygge men köpte själva nozzel-röret från någon tysk sida.
Jag har tänkt att använda ABS så behöver en uppvärmd byggplattform. Det lutar mest åt att använda en liknade kontroller som till mitt extruderelement och använda effektmotstånd under en aluminiumplatta. Motstånden ska då vara anslutna med nätspänningen för att slippa ha att ett större nätaggregat för att mata med 24v.
Min tanke var att bygga en stabil maskin som eventuellt också skulle kunna klara fräsning och borrning av kretskort. Men det återstår och se, jag har i alla fall gjort plats för ett kretskort till som skulle kunna reglera en liten fräsmotor.
Det har gått åt en hel del aluminium och hemskt många skruv. Känns som det är oändligt många hål att borra och gänga också