Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Combi Mill ala tecno
I brist på annat en liten uppdatering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Dagens dagsverke.....
Mera bilder imorgon då detta skall kopplas in i maskinen
Mera bilder imorgon då detta skall kopplas in i maskinen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej, kan du tipsa var du köpt dessa?tecno skrev:Shoppat lite måste ha prylar
10st dragtappar till mina DIN69871 ISO40 konor
mvh
- tecno
- Kontakt:
Liten uppdatering, nu har jag fått ordning på styrningen av VFD:n så fram och back samt grunden till varvtalsregleringen fungerar. Lite C fil skrivande som jag får hjälp av Tom på Dynomotion så ska jag vara på bana i veckan.
Gör om gör rätt, ja va fan har man hållit på med kan man fråga sig. Har inte fått ordning på PWM till 0-5V, schemat kollat men se jag hade inte gjort layouten enligt schemat
Nu är det ordnat så imorgon fräser jag ett nytt kort så är den saken ur världen.
Strul med att få back att fungera, letat fel som en tok och till slut så hittade man felet som visade sig vara fel på Kanalog kortets 1 av 8 FET utgångar som det var kortis i.
Mer om detta med spindel styrning framöver då även enkodern ska få komma in i spelet för framtida gängnings operationer, detta ska bli intressant för enlig Tom så behövs inte någon Index puls för att fixa till detta med rigid tapping.
Mera framöver..........
Gör om gör rätt, ja va fan har man hållit på med kan man fråga sig. Har inte fått ordning på PWM till 0-5V, schemat kollat men se jag hade inte gjort layouten enligt schemat

Nu är det ordnat så imorgon fräser jag ett nytt kort så är den saken ur världen.
Strul med att få back att fungera, letat fel som en tok och till slut så hittade man felet som visade sig vara fel på Kanalog kortets 1 av 8 FET utgångar som det var kortis i.
Mer om detta med spindel styrning framöver då även enkodern ska få komma in i spelet för framtida gängnings operationer, detta ska bli intressant för enlig Tom så behövs inte någon Index puls för att fixa till detta med rigid tapping.
Mera framöver..........
- tecno
- Kontakt:
Dagens
Idag har jag fått test fil från Tom på Dynomotion så nu agerar min hedenhös spindelmotor/VFD kombination som ett servo.
Testprogrammet kör spindeln fram och tillbaka och lyder manuella kommandon från Kmotion, nu ska detta finslipas och läggas in
som en separat fil som startas upp automagiskt och sen kan Mach3 pluginen köra sitt race på som vanligt.
Mera inom kort......

Idag har jag fått test fil från Tom på Dynomotion så nu agerar min hedenhös spindelmotor/VFD kombination som ett servo.
Testprogrammet kör spindeln fram och tillbaka och lyder manuella kommandon från Kmotion, nu ska detta finslipas och läggas in
som en separat fil som startas upp automagiskt och sen kan Mach3 pluginen köra sitt race på som vanligt.
Mera inom kort......
- tecno
- Kontakt:
Morgondagens pyssel kommer att bli intrimmning av 'servot', detta skall bli intressant.
Har suttit och klurat lite på kommande funktioner till mätning av verktygs längd. Har kollat runt lite och tror mig ha hittat en metod som används av andra.
1. I spindeln monteras en probe
2. Nollar mot arbetsstycket
3. Flyttar proben till nästa probe som mäter verktygs längden
4. Mäter av
5. Flyttar till verktygs bytes plats och byter verktyg
6. Retur till proben som mäter verktygslängd
7. mäter av och beräknar fram verktygs spetsens position i förhållande till arbets stycket
8. Bearbetar
9. åter pos 5 > 6 > 7 > 8 osv osv
Proben för verktygs längd kan placeras valfritt på bordet men vara fixerad till samma position under arbetets förlopp.
Fördel som jag ser det är att man inte blir bunden till en fix position som jag tänkte mig först, utan man har friheten med att sätta upp jobbet som passar bäst för bearbetningen.
Any comments?
Har suttit och klurat lite på kommande funktioner till mätning av verktygs längd. Har kollat runt lite och tror mig ha hittat en metod som används av andra.
1. I spindeln monteras en probe
2. Nollar mot arbetsstycket
3. Flyttar proben till nästa probe som mäter verktygs längden
4. Mäter av
5. Flyttar till verktygs bytes plats och byter verktyg
6. Retur till proben som mäter verktygslängd
7. mäter av och beräknar fram verktygs spetsens position i förhållande till arbets stycket
8. Bearbetar
9. åter pos 5 > 6 > 7 > 8 osv osv
Proben för verktygs längd kan placeras valfritt på bordet men vara fixerad till samma position under arbetets förlopp.
Fördel som jag ser det är att man inte blir bunden till en fix position som jag tänkte mig först, utan man har friheten med att sätta upp jobbet som passar bäst för bearbetningen.
Any comments?
Du är på rätt spår. Så gör jag i min maskin men använder inte en prob i spindeln när jag nollar. Jag kör första verktyget som referens eftersom jag inte har ATC. Jag har gjort knappar och bakomliggande programkod i LinuxCNC.
NC programmet som mäter proben använder G38.3 och sätter verktygsoffset i tool-tabellen med G10 L1 och sedan fräser jag med G43 aktiv. När jag probar kör den lite snabbare tills den träffar proben sen kör den ifrån och vänder emot proben med långsam hastighet på samma sätt som brukar användas vid nollning av axlarna.
Om man inte vill använda verktygsoffset i verktygstabellen så går det att använda dynamisk verktygsoffset med G43.1.
Hur det funkar i Mach3 vet jag inte men min setup i LinuxCNC funkar kanonbra.
NC programmet som mäter proben använder G38.3 och sätter verktygsoffset i tool-tabellen med G10 L1 och sedan fräser jag med G43 aktiv. När jag probar kör den lite snabbare tills den träffar proben sen kör den ifrån och vänder emot proben med långsam hastighet på samma sätt som brukar användas vid nollning av axlarna.
Om man inte vill använda verktygsoffset i verktygstabellen så går det att använda dynamisk verktygsoffset med G43.1.
Hur det funkar i Mach3 vet jag inte men min setup i LinuxCNC funkar kanonbra.
- tecno
- Kontakt:

Glada nyheter, har äntligen fått fart på styrningen av spindeln. Det visade sig vara fel på en trissa i den adaptern (PWM till 0-5V) jag lött ihop så nu har jag fullt sving 0-5V.
Lite småjusteringar kvar som jag får hjälp ifrån Tom på Dynomotion att rätta till innan jag kan säga att allt fungerar som det ska.
Ganska häftigt att kunna styra en hedenhös 2-hastighets 3-fas snurra, ser framemot att köra rigid tapping som är målet med labbandet.
Mera på denna kanal framöver.....
- tecno
- Kontakt:
Så äntligen har jag fått ordning på spindel styrningen, nu funkar det hela via Mach3.
I stort sett två år för denna ombyggnad för att få fart på det grundläggande, nu ska de återstående funktionerna tas en i taget.
Nu är man
Ska försöka få till en kort video under dagen så man får se spånor flyga.
I stort sett två år för denna ombyggnad för att få fart på det grundläggande, nu ska de återstående funktionerna tas en i taget.
Nu är man

Ska försöka få till en kort video under dagen så man får se spånor flyga.
Re: Combi Mill ala tecno >nu fungerande 12-05-22<
Härligt att höra! Det är klart vi vill se spånorna fylla garaget i Sparreholm.