Behövde en liten brännare snabbt.. Så det blev en metallbehållare med en skruv i.. Skruven når upp igenom nästan hela lågan. Behållaren fylls med T-Röd eller annan sprit. Skruven värms av lågan, värmen vandrar neråt i spriten, får spriten att koka lite runt skruven. Det förångar spriten som sen brinner. Blev en förbannat varm låga av den! Brinner ett par minuter med bara några ml sprit.
(Ja, jag vet att fokus ligger på lödtennet..)
Kul variant med skruven. Jag har gjort en blåslampa med T-sprit, en burk (typ "champinjoner på burk 350g") och ett metallrör 20-40 cm långt. Man tänder där nere så går lågan upp genom röret - det kraftiga luftdraget som bildas skapar en jet-effekt som drar med sig mer spritångor upp genom röret - det blir riktig fart på den.
Det låter intressant. Vad för ca diameter på röret?
På tal om sprit brännare.. jag testade att bygga en sån här: Men jag borrade tyvärr jet hålet för stort så den funkar inte så bra.. testade dock att stoppa in en grovgängad skruv i jet hålet för att göra det mindre.. helvete vilket tryck det blev i den. lät som en skärbrännare innan skruven flög ut av trycket och det bildades en ca 50cm hög låga av spottande kokande T-Dojja!
Ska testa att bygga en ny nån gång med lite mer lyckat resultat förhoppningsvis.
Electricguy: Minns inte, det var några år sedan... men ganska kraftigt, det på 40cm var nog 40-45 mm kan jag gissa. Det var en tillfällig konstruktion. Jag minns att jag fick lite panik då jag trodde den skulle bränna ett hål i innertaket - lågan var så kraftig!
Som tur var kunde jag avbryta processen genom att helt enkelt lyfta upp röret från burken med sprit. Syftet? Leka med eld.
Var det inte nån som nämnde hon-hon? Jag kom på att jag har stiftlistkontakter från gamla datorer med. Typ de till panelens LED m.m. Provade med en TO-220, verkar passa. Skall ha det till arduino och dyl.
Running a Light Load on Bosch 115A Alternator
Han driver bilgeneratorn med en elmotor. Så nu fick jag lite inspiration att bygga vidare på min. Att ladda bat med. Tyvärr har jag ingen vfd, och kan nog inte motivera en ekonomiskt . Nån som har pejl på ungefärlig effekt på hans motor? Min är ungefär lika stor.
Jag har ett golvuttag i min "studio" men ville ha det sittandes högre upp. Dock var det en golvmodell, utan möjlighet att fästa mot vägg eller på något sätt demonterbart varför jag bockade två plåtar på jobbet och klämde fast uttaget på benet till min arbetsbänk.
Trevlig lösning, har på senare märkt att grenuttag har blivit en förbrukningsvara. Allt för ofta köper man för billig skit. Har funderat på att skaffa ett par där stickhålen är vrida 90° istället för 45° , helst ska de vara lite avstånd mellan uttagen också så prylarna får plats. Ingen vits med en massa uttag om man måste hoppa över varannan...
Senast redigerad av gOry 11 maj 2012, 21:24:42, redigerad totalt 1 gång.