Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av swesysmgr »

Fukade när jag tittade. Är det inte risk att "vevpinnarna" på handtagen slår i något eller någon när de snurrar med när man kör?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är nog första gången jag ser att man monterar Geckon på en rörlig del, men varför inte...
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

swesysmgr
Jag kör min maskin manuellt en hel del så det är därför dom sitter kvar.
Jag har aldrig fastnat i dom än så länge.

X-IL
Geckon var bara ute och fick lite luft ur kartongen så den fick ligga och vila där en liten stund.
Jag tänkte först montera dom istället för jojjes kort men det har fungerat så bra så dom får
sparas till något annat projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

lilluffe skrev:bufferibuff????

Videon funkade bättre idag, men jag upplever alltid photobucket som väldigt trög sida...
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Än idag funkar Jula bordet med Lilluffes ombygge, funkar utan anmärkning faktiskt, den har gått mer eller mindre minst 1 gång i veckan sen 2009, tror jag har spänt Y axeln 1 gång och fettat in hela rasket 1 gång i veckan numera då skärvätskan tvättar bort det mesta.

Jag rekommenderar Biltemas propelleraxelfett, kletigt som f-n men gör sitt jobb gör den.

Så för den lilla peng jag lagt ner funkar fräsen 9/10, i des prisklass, den kan aldrig utmana en Mazak eller nåt sånt men tar liten plats och gör sitt jobb, det gör den.

Z axeln bytte jag bort 2011, ångrar mig inte en sekund.
Julafräsen1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej Mattias!

Äntligen fick vi se lite bilder på din stora ombyggnad med den nya z-axeln och inbyggnaden av maskinen. :tumupp: :tumupp:
Härligt att höra att det fungerar fortfarande det jag byggde om, det som är kvar av orginalet.

Bara jag får tid så ska jag komplettera min pelare med en ny z-axel men jag har tänkt att
ha kvar den gamla också för jag gör ju en hel del vanliga borr och fräsarbeten som orginal-z duger till.
För dom fina fräsningarna som du åstakommer i denna billiga maskin så måste du vara rätt så nöjd. :)
Lägg gärna in lite mera bilder på z-axeln om det är flera som skulle vilja göra om sina maskiner.
Mattias Hellore

Köpte en MPG för USB http://www.ebay.com/itm/250964641115?ss ... 1497.l2649
Funkar utan anmärkning, jag tog inställningarna direkt ur lådan, inte den bästa men funkar som den skall med lite lagg, det är ju trots allt USB.

Sedan har jag flood kylning, oj vilken skillnad det gjorde mot livslängden för fräsarna, numera håller belagda skär tills eggarna är utslitna i körning i aluminium, förr kletades de igen när beläggningen blev dålig.
Nästan enbart 7075-T6 alu i 10-40mm tjocklek, på sistone är det ca 3h om dagen effektiv maskintid.

Lite trög på morgonen när maskinen är torr och lagrena likaså, lagerbyte och service står på schemat, tack vare skärvätskan, den tvättar bort allt vad smörjmedel heter..

Jag använde en vattentank Asaklitt 15 liter från ClasOhlson, en fontänpump 50W från Jula och div trädgårdsslang och sedan riktiga grejer närmast fräsen som ni ser på bilden, funkar som det skall och spånen transoprteras bort rätt bra.

Jag har omsatt ca 1 miljon kr sen 2009 och huvudingrediensen i det här är denna Jula fräs, så det är ju skapligt eller hur?
Mattias Hellore

Diamond cut in Carbon.jpg
12000rpm i F110 , Z djup 2mm per pass.
Kolfiberplatta om 9mm.
Mattias Hellore

XX 25T in titanium.jpg

Titan kedjedrev, frästa i Julafräsen med Robb Jack 1/8 endmill i 10.000 rpm F100 Z ca 1.5 per pass.
steffo1980

Inlägg av steffo1980 »

Hej på er alla! Hade gått och sneglat på Julafräsen ett tag när jag snubblade in på den här tråden och efter att läst igenom den och några liknande så bestämde jag mig för att skaffa en själv. Jag kommer inte CNC-konvertera den, men funderar på att göra en elektrisk matning på X- och Y-axeln bara för att kunna köra en jämn matning. Kommer troligen behöva lite hjälp av er här inne med problemlösning kring de elektroniska bitarna då ni verkar vara oändligt mycket bättre på det än jag. 8)

Skulle i alla fall inhandla en fräs igår i Västerås och hade kollat på nätet att de hade någon på lager. Fåtal kvar stod det och jag begav mig dit från Fagersta där jag bor (ca 6 mil). Kommer fram och blir något besviken när de berättar att de bara har visningsexet... Så det blev bara att åka hem utan... :evil:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Julas lagersaldo är helt värdelöst, åt båda håll, står det att det finns gott om en pryl kan det vara slut när man kommer dit 15min senare, står det att det är slut så kan dom ha hyllan full, MYCKET irriterande.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Det är nog som vanligt med jula.
Det bästa är nog att ringa direkt till butiken och fråga vad dom har på lagret för att vara säker innan man åker dit.
Du kan beställa en maskin på telefon så tar dom hem en.
Det blir ju dyrt med att sitta i bilen och åka fram och tillbaka.
Husqy

Inlägg av Husqy »

Hallå, man blir ju sugen på bygga en fräs.

Skulle dom här stegmotorerna duga till att köra i stål och aluminium??

http://viewitem.eim.ebay.se/Cnc-Mill-4- ... 57349/item
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Motorerna har inte så mycket att göra med vad du kan fräsa i, mer än att svårare material kräver stabilare maskin. Stabilare=tyngre. Själv tror jag att det är overkill så det skriker om det om du ska montera dem på en Jula-fräs. ~4Nm är nog mer än vad de flesta kör. Så ja de duger! :)
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej Husqy!

Verkligen lite overkill om dom ska monteras på jula-fräsen (som XI-L säger).
När dom är så stora, nem 34 så kan det bli lite otympligt att montera på fräsen.
Mina motorer är nem 23 57STH76 på 2nM dom räcker och blir över till fräsen.
Sen beror det vad man har för drivkort till stegmotorerna, jag kör med jojjes kort
och jag tror att jag kanske utnyttjar stegmotorerna till hälften av kraften som dom tål.
Det finns massor med länkar i forumet till dom som säljer stegmotorer och drivkort.

Här har du en länk så kan du jämföra priser.
JB CNC
Skriv svar