Solidworks-->Cam
- ghost_rider
Solidworks-->Cam
Har genomgått någon veckas träning i SW och det känns väldigt fint. Började med att cadda upp ett projekt som jag tänkte fräsa ut i morgon, dock stötte jag på patrull..
Hur jag än gör o vad jag än sparar min fil som så kan jag inte öppna den i CamBam? Finns det något speciellt plugin för SW som skapar en DXF fil eller liknande?
Det som händer om jag sparar den som en DXF är att om jag har radier på min modell så 'glitchar' den i CamBam, dvs mitt verktyg följer inte min radie utan den hoppar omkring i min ritning. Någon som har vartit med om liknande?
Hur jag än gör o vad jag än sparar min fil som så kan jag inte öppna den i CamBam? Finns det något speciellt plugin för SW som skapar en DXF fil eller liknande?
Det som händer om jag sparar den som en DXF är att om jag har radier på min modell så 'glitchar' den i CamBam, dvs mitt verktyg följer inte min radie utan den hoppar omkring i min ritning. Någon som har vartit med om liknande?
- ghost_rider
-
- Kontakt:
Re: Solidworks-->Cam
Kanske kan detta vara intressant att prova nu när du gått en SolidWorks kurs.
Jag har inte provat det på "riktigt" ännu, är ju inte klar med min fräs...
HSM Works
Är det någon annan som testat det?
Jag har inte provat det på "riktigt" ännu, är ju inte klar med min fräs...
HSM Works
Är det någon annan som testat det?
-
- Kontakt:
Lämna gärna en kort redovisning om hur det gick!remne skrev:Jag ska definitivt testa idag. Tack för tipset!
Jag har försökt att få ner det några gånger men den stannar på 60% för 64bit versionen.
Fick precis själv ner 64 bits version och installationen gick bra.
Får nu bli ett par tutorials så man får testat den också.
Får nu bli ett par tutorials så man får testat den också.
Håller på och jobbar vidare med HSM Works.
Att jobba med det påminner mycket om MastercamX4 (som är enda referens jag har).
Finns många inbyggda hjälp funktioner som tydligt visar vad varje inställning gör.
Finns ett par enstaka grafiska glitchar, tex menybilderna försvinner ibland.
Men överlag tycker jag det är ett mycket bra program för att vara gratis.
Väldigt smidigt att jobba inuti SW med sin part.
Nu har jag bara kört enkla 2D bearbetningar, pocket + outline, som är det jag har behov utav.
Har inte blivit kompis med själva Post Processen ännu.
Finns lite för många val och har själv inte kunskap om vad som gör vad.
Testade "Mach2Mill" men resultatfilen blir märklig.
Går att öppna och köra i Mach3 men startpunkten ligger långt utanför själva modellen.
Är det någon som får iordning på PostProcessen så får ni gärna skriva ihop en kort sammanfattning över vilka steg ni kör.
Att jobba med det påminner mycket om MastercamX4 (som är enda referens jag har).
Finns många inbyggda hjälp funktioner som tydligt visar vad varje inställning gör.
Finns ett par enstaka grafiska glitchar, tex menybilderna försvinner ibland.
Men överlag tycker jag det är ett mycket bra program för att vara gratis.
Väldigt smidigt att jobba inuti SW med sin part.
Nu har jag bara kört enkla 2D bearbetningar, pocket + outline, som är det jag har behov utav.
Har inte blivit kompis med själva Post Processen ännu.
Finns lite för många val och har själv inte kunskap om vad som gör vad.
Testade "Mach2Mill" men resultatfilen blir märklig.
Går att öppna och köra i Mach3 men startpunkten ligger långt utanför själva modellen.
Är det någon som får iordning på PostProcessen så får ni gärna skriva ihop en kort sammanfattning över vilka steg ni kör.
Drog också ner och testade HSMxpress och det funkar fint för 2.5D CAM. Har kört igenom tutorial och kört simulatorn som visar hur den kör jobbet. Har också bara som hastigast postprocessat, men jag har inte analyserat om det blev rätt.
någon som fått HSMXpress att rulla på bra?
Att skapa jobbet ser ut att gå fint men får problem med resultatet.
Av någon anledning så envisas den med att ha Z på -1.5 när den kör till första position.
Väl framme så kör den upp Z till startpunkt +X för att sedan snällt påbörja bearbetningen.
Ser inget fel när man simulerar, men å andra sidan startar simuleringen alltid vid första skäret och ej i nollan på arbetsstycket.
Tips mottages tacksamt
Att skapa jobbet ser ut att gå fint men får problem med resultatet.
Av någon anledning så envisas den med att ha Z på -1.5 när den kör till första position.
Väl framme så kör den upp Z till startpunkt +X för att sedan snällt påbörja bearbetningen.
Ser inget fel när man simulerar, men å andra sidan startar simuleringen alltid vid första skäret och ej i nollan på arbetsstycket.
Tips mottages tacksamt
-
- Kontakt:
Ja, jag har skapat ett antal olika detaljer som jag fräst ut med hjälp av HSMXpress och resultatet har varit utmärkt!någon som fått HSMXpress att rulla på bra?
Har ni frågor så kan jag ev. hjälpa er i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=59126
Har även börjat att göra en översättning till svenska ni finner filen här:
http://forum.hsmworks.com/index.php?topic=905.0
Prova den gärna och lämna feedback om det är något ni tycker är konstigt!
Vad hände med de CAM-program till SW som fanns tidigare?
Man hör aldrig talas om dem längre.
Jag minns inte namnet på rak arm.
Kan det ha varit CAM-Works eller SolidCAM kanske?
Jag testade ett av dem, men vart ganska besviken.
Man hör aldrig talas om dem längre.
Jag minns inte namnet på rak arm.
Kan det ha varit CAM-Works eller SolidCAM kanske?
Jag testade ett av dem, men vart ganska besviken.