Allmäna frågor om vändskär

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Allmäna frågor om vändskär

Inlägg av thewho »

Hejsan

Nu när jag har skaffat en liten svarv så sitter jag och söker verktyg till den.
Var köper ni era vändskär? Jag sitter och kollar på carbide depot nu och håller på bli tokig på att man inte kan sortera efter pris :evil:
Normalt brukar jag hitta de jag söker på ebay. Finns det något ställe där man inte behöver köpa hela 10-pack?

Till min stora svarv använder jag i stort sett tre olika skär:
TNMG 16XXXX yttersvarvning
TCMT 11XXXX innersvarvning
MGMN 300 Avstickning och spårsvarvning

Jag gillar TNMG geometrin när man får 6 hörn på varje platta, så varför använder man TCMT/enkelsidiga när man bara får ½ av hörnen/platta?

Men nu till den lilla svarven. :humm:
Jag vill ju ha så få olika skär som möjligt så därför funderar jag på att använda TCMT till generell svarvning eftersom jag redan har såna till innersvarvhållaren. Jag tänker att mindre nosradie = lägre skärkrafter, rätt?
Men vilka stål kommer jag att behöva till en cnc svarv? Nu är ju de helt beroende på vad jag kommer att vilja svarva, men tipsa gärna om det är något jag borde ha.
TXXX XXXX04 (nosradie)
-1st För "planing"
-1st För ytterdia
-1st Snedställt 45-60º för grovsvarvning. Är det något man behöver i en hobbymaskin?
-1st för innersvarvning
VXXX (35º romb/diamant)
-1st För "komplexa former"
MGMN 200 (2mm brett)
-1st för avstickning klarar en så här liten svarv att sticka av stål?
16ER 60
-1st för yd gängning
16IR 60
-1st för id gängning

Då får jag 5 olika vändskär vilket jag nog kan leva med. Något jag har missat?
Morgons

Re: Allmäna frågor om vändskär

Inlägg av Morgons »

-1st för avstickning klarar en så här liten svarv att sticka av stål?
Ja då hade det underlätta om vi hade vetat vilken svarv det är du pratar om :D
thewho

Inlägg av thewho »

Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

thewho skrev:Jag gillar TNMG geometrin när man får 6 hörn på varje platta, så varför använder man TCMT/enkelsidiga när man bara får ½ av hörnen/platta?
Ska man ha släppningsvinkel på skäret så går det ju bara att använda en sida.
VXXX (35º romb/diamant)
-1st För "komplexa former"
När jag svarvade mycket enstycksdetaljer manuellt använde jag nästan uteslutande det skäret, det fungerar till det mesta.

Du får bli kompis med någon legosvarvare, skär som de ser som utslitna kan där vara en hel del liv kvar i för dig.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Ett ämne väl så stort som något, men jag ska försöka klargöra lite grunder.

Tips ett: Om du har någon bekant i branchen som använder Sandviks produkter hör om han/hon kan få fram boken "Corokey", deras säljare brukar dela ut den.
Tips två: Vibrationer är din värsta fiende.

Om vi börjar lite med skärformen så finns det tvågrrundgeometrier, Negativa och positiva skär. Sett från sidan har ett negativt skär 90° eller större vinkel och måste därför vinklas ner av hållaren. Positiva har en spetsigare vinkel och blir därmed mer lättskärande men ömtåligare samt kan bara ha skärytor på en sida.
För en så pass klen maskin skulle jag enbart rekomendera positiva skär.

Nosradien. Precis som du skriver ger en mindre radie lägre skärkrafter men den ger också en kraftigare struktur vid samma matning som större radie och är ömtåligare. Att tänka på är också att minst 2/3 av nosradien bör vara i ingrepp, dvs minsta skärdjup med en nosradie på 1,2mm är 0,8mm villket ger en diameterminskning på 1,6mm. Mindre ingrepp ökar risken för vibrationer markant.

Olika material... Stål (P), lite tungt att jobba i för mindre maskiner men väldigt tacksamt. Rostfritt (M), segare och allmänt mer effekt och stabilitetskrävande. Aluminium, plaster mm (N) - Mjuka och långspånande, vassa skär är nyckeln. Dessa tre grupper kräver olika skär om det ska fungera i närheten av bra.
Bokstäverna i parentes är materialkoder enl ISO för vändskär.
För hobbyisten (som inte vill lägga pengarna på titanbelagda skarpslipade vändskär - de håller dock länge) är snabbstålsämnen som man kan slipa själv bra när man behöver vassa verktyg.
OBS! Slipdamm från hårdmetall är ohälsosamt.

Livslängd, i industriellt bruk räknar man med att en ingreppstid på 15minuter är optimalt ekonomiskt, hobbyisten kan utöka detta markant OM man håller vibrationerna borta OCH inte står och nöter utan låter skären verkligen gå in och skära. Gör man rätt går 80% av värmen ut med spånan, 10 till verktyget och 10% stannar i materialet.

Kylning: Antingen mycket riklig eller inte alls (mao, utan kapsling blir operatören dränkt!)

Temperaturer vid svarvning i stål utan kylning med hårdmetall: gyllenbruna till blå spånor.
Används snabbstål ska ingen färgändring synas.

Jag skulle inte bli förvånad om du tycker det är värt kostnaden att köpa "riktiga" hållare och skär från Coromant, Seco, Mitsubishi... Haken är effektåtgång. Grovt kan denna räknas ut i kW genom
(skärhast i m/min * skärdjup i mm * matning i mm/varv * specifika skärkraften) / 60000
Den specifika skärkraften är materialberoende, några exempel:
Olegerat stål 2100, Låglegerat stål 2500, Rostfritt stål 2200 till >3000

CBMMaabb08-cc & WBMMaabb08-cc är två exempel på hyfsat lättskärande för planing och längdsvarvning (aa=skärstorlek, bb=tjocklek & cc=matrial samt bearbetningstyp).
DCMMaabb04-cc & VCMMaabb04-cc för profil och finkörning
thewho

Inlägg av thewho »

Krille Krokodil skrev:Ska man ha släppningsvinkel på skäret så går det ju bara att använda en sida.
Men stålhållarna är ju gjorda med några graders "lutning" :humm:

Mycket bra info där Shargo :tumupp:
Om man tänker bästa pris/prestanda kan jag väl använda TCMT till "all" vanlig svarvning?

Jag köper alltid skär av kända märken, skillnaden märks kan man ju säga :wink:

Måste fräsa en hållare till ett TCMT skär och testa vad svarven klarar :vissla:

EDIT:
Såg nu att carbide depot har en min. frakt på 50$.. :doh:
Vad finns det för återförsäljare i europa eller övriga värden med vettig frakt? Gärna med möjlighet att köpa enstaka skär?
Shargo

Inlägg av Shargo »

Jepp TCMT funkar också till det mesta, lite sämre åtkomlighet än D*** för profil och vekare än W*** (även kallade trigon-skär, trivs personligen med dem).

För att fortsätta på temat, när skären ger upp - Vad har du för skador / förslitning och uppskattad ingreppstid?
arla

Inlägg av arla »

Jag brukar köpa skär från denna firma http://www.shop-apt.co.uk/ Dom säljer tyvärr inte styckevis men dom har ändå ganska bra priser och frakt. Dessutom snabba leveranser.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vet inte hur det är i dagsläget, med tidigare har man alltid kunna köpa skär styckvis från Sandvik.
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

På E-Bay finns det några i england som säljer stycke vis till bra pris.
Fast köper du en ask på 10 så blir det bättre pris
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enstaka typer säljs styckevis av Ola på OTD Tools
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det går nog även att köpa styckvis hos Optimera.
thewho

Inlägg av thewho »

Shargo skrev:när skären ger upp - Vad har du för skador / förslitning och uppskattad ingreppstid?
Nu kan jag ju såklart bara svara hur det är med stora svarven och oftast tövlar man till det.. :oops:
I övrigt brukar nosen bli utsliten men de är troligtvis för att jag använder 160404 skär. Borde nog köpa en till hållare som man har ett skär med större nosradie i.

Ingreppstid har jag ingen aning om, men har svårt att tro att jag kommer upp i de 15 minuterna.
säter skrev:Jag vet inte hur det är i dagsläget, med tidigare har man alltid kunna köpa skär styckvis från Sandvik.
Direkt från Sandvik? För jag tror inte att det finns någon återförsäljare här som har deras sortiment.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kan nog anlita vilken återförsäljare som helst, som säljer Sandvik.
De behöver inte ligga i närheten där du bor.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Beklagar det sena svaret...

Lite lite information för att säga nåt om orsaken till de tidiga skärbrotten men några tankar:

* Instabilitet/vibrationer.
De finns alltid där men att minimera dem gör mycket.

* För litet ingrepp, matning & skärhastighet
Skäret får inte skära utan ligger i ytan och nöter. Kontrollera att du ligger inom rekomenderat område för skäret.
En viss hastighet måste uppnås för att nå rätt temperatur i skärzonen mm.
Normalt brukar man räkna med skäret som förbrukat då man nått en förslitning på 2my hos den skärande eggen.

Hållaren är samma oavsett nosradien på allt jag sett!

PS! De 15min gäller för bearbetning i "vanligt" stål.
Skriv svar