PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

> EDIT: Nu han du först, vad är skoj för dej?

Ja, jag frågar väl detsamma då... :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I avdelningen underliga idéer så borde det gå att använda ett Amiga-midiinterface som strömslingeinterface :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Har inte haft tid för den gamla damen på ett tag. Efter att ha rett ut fenomenen med den seriella överföringen och justerat minnet så tyckte jag att det var dags för DEC's minnestest igen.

Det funkade!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det innebär i princip att du har en fungerande maskin då? Ok, du kanske behöver testa igenom alla instruktioner också, men i och med att du kört minnestestet så måste ju i alla fall de instruktioner som det använder fungera som de ska?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Minnestestet testar just minnet. Det behöver inte betyda
att t.ex ALU'n fungerar som den ska. Det finns säkert andra
tester som testar övriga delar av maskinen. Men det är ju
ett rejält kliv frammåt i alla fall. :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Precis så är det.

Jag har testat de flesta instruktionerna i små testsnuttar sedan tidigare. För att JAG ska anse att maskinen fungerar så vill jag köra igenom alla de ~10 remsorna som testar hela maskinen.

Nästa steg blir att köra dessa testremsor, för att gör det behöver jag kunna ladda remsor i binär format vilket blir det första att testa.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Ursäkta franskan men fan va härligt!

En stor klapp på axeln från uppsala!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tack tack!

Laddade binär-loadern och den verkar fungera, laddade instruktionstest 2 och loadern stannade som den skulle när hela remsan var laddad.

Startade testet och den ska köra till man stoppar den men den tvärnitade direkt. Nu stod det att den var för 8I och 8S så det är inte säkert att den ska fungera. Nu måste jag läsa på lite igen så jag vet vilka remsor som är giltiga för att köra en komplett diagnostik på datorn.

Ska dessutom åka norröver snart och då ska jag plocka med med mina egna original remsor från museet.
bqt

Inlägg av bqt »

Grattis till framstegen, som sagt. Bara att klura på diagnostiken med andra ord...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag började gårdagskvällen men att bråka lite med serieporten, denna gången under Linux och fick exakt samma resultat som under Windows. Hårdvaran bråkar med andra ord. Jag har nu fixat fram ett annat kort med serieportar som har en annan IC. Båda korten identifierar sig som 2x16550. Får väl se om detta gör någon skillnad. I vilket fall så fungerar det ju om man har en fördröjning mellan varje tecken.

Sen kollade jag i servicemanualen och där finns denna informativa tabell:

Bild

"Memory checkerboard" har jag kört sedan tidigare med bra resultat. Sen försökte jag ju att köra "Instruction Test 2" men det gick inte alls. Det är tydligen meningen att den remsan ska fungera även på 8L, intressant.

Jag började sedan från börjar med "Instruction Test 1". Testet körde ~128 varv sedan stannade det. I dokumentationen för testet så står det att det ska köra för evigt men skicka ut "bell" till tty:n en gång varje 128:de varv. Ett "bell" kom det, sen stannade testet. Dokumentationen innehåller även källkoden med kommentarer (jag älskar DEC's dokumentation) och då kunde jag lista ut att en instruktion i minnet inte var rätt, det saknades bitar. Jag försökte spara rätt instruktion och köra igen men testet stannade på samma ställe. Samma problem. Så jag skruvade en aning på minnestimingen i brist på ideer och vipps så körde testet ett par tusen varv innan det stannade åter igen på samma ställe. Samma instruktion på samma adress var trasig men nu var innehållet "0" och det gick inte att spara några bitar i minnespositionen alls längre. Något har gått sönder...

Jag misstänker:
- Ett XY drivkort G221
- En diod på diodkorten som sitter på minnesstacken
- En tråd i minnet (detta känns lite otroligt men mycket skrämmande).

För att citera en kollega idag "Den vill dö, så låt den göra det"

Ett steg fram och två tillbaks...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

NEEEEEEEEJ! Här skall inget få somna in!
Du _måste_ fortsätta med det här och berätta hur det går!

Att ytterligare en tråd skulle gått av känns verkligen långsökt, för inte har du väl ägnat dig åt kast med litet kärnminne? I och för sig kan jag inte ge någon anledning till att något av det andra skulle lagt av sådär hux flux, men gammal elektronik är just, eh, gammal.

Förresten, kan minnesdrivarna ge så mycket ström att de i ett felfall skulle kunna bränna av en tråd?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag var mer orolig för att allt skulle fungera med påföljande
tomhetskänsla, ångest och djup depression... :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror på en diod på diodkortet eller en drivtrissa på något av G221 korten, att trådarna brinner av tror jag inte på även om tanken slagit även mig. Man har ~21V totalt att tillgå, sedan sitter tråden en H brygga så man kan få ström åt båda hållen. Både uppe och nersidan i bryggan har ett strömbegränsningsmotstånd. Dessa fallerar nog inte...

Sodjan: Det ligger något i det du skriver...

Jag ska ut en kväll snart och försöka felsöka lite mer. Jag har ju gjort allt detta en gång så jag borde hitta problemet relativt snabbt. Hur det sen går att laga är en annan historia!
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag läser fortfarande varje varje uppdatering av detta projekt med spänning.

Kul och annorlunda felsökning. Själv har man ju under åren spenderat åtskilliga timmar på felsökning i programkod, men man utgår i alla fall från att instruktionerna som sådana fungerar.
Här får du leta efter en instruktion som inte fungerar rent elektriskt vilket är en utmaning.
(Vilket man själv många gånger varit helt säker på måste vara orsaken till buggen. Men efter några timmar hittar man ett kommatecken på fel plats. :roll: )

Det betyder ju att när ett program under utveckling inte fungerar så kan man inte bara avlusa "som vanligt", utan med jämna mellanrum får man köra ett gäng standardtester för att vara säker på att instruktionerna som sådana överhuvudtaget fungerar. :)

Även jag kände en aning av vemod när minnespacken fungerade. Vad händer nu? Är vi i mål redan? Vad kan toppa en sådan utmaning som att laga minnesceller på mikroskåpnivå?

Skall maskinen användas till något? Eller är målet att få den fungerande för att därefter sättas på hyllan?
Men jag hoppas att du fortsätter för trots allt är det ett spännande projekt att följa. Lycka till i fortsättningen.
bqt

Inlägg av bqt »

Gissar på drivkort. Att bränna av en tråd känns så långsökt att det inte ens existerar på horisonten. Klart att det skulle kunna vara en latent skada som till slut förvärrats, men nä...
Det faktum att det gav problem ett tag, ändrad timing fick det att fungera bättre ett tag, men sedan gav det upp känns som trasig elektronik. Drivkort för xy för kärnminnen har jag varit med om att dom gett upp förut.
Bara att mäta, och spåra vart signalen dör ut.
Skriv svar