Problem med Fanuc 0t får inte in program och parameter strul

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ajden

Problem med Fanuc 0t får inte in program och parameter strul

Inlägg av ajden »

Nu har jag frågat på alla cnc forum jag kan hitta på internet och läst allt som har med fanuc att göra utan att hittat vad som är fel på min maskin. Nu är min sista chans på det här forumet.
Svarven är en Harrison vs 450. Med Fanuc 0t model B styrning.

Jag har två fel som antagligen hänger ihop.
Första felet är att det går inte att ändra på diagnostic parametrarna, parameter 306 är inte som den ska vara och 300 parameternorna ska vara ändrings bara på samma sätt som med vanliga parametrarna som går att ändra på.

Andra felet är att jag kan inte få programmet från datorn till svarven eller slänga och editera programmen). Och får inte så mycket annat att gå in häller.

Det jag försöker göra är följande:
1. edit mode
2. prgrm button
3. skriver in address O
4. skriver in program number
5. trycker input
6. börjar skicka från datorn
LSK börjar blinka
Datorn säger att programmet har skickats, men LSK blinkar fortfarande och inget händer.
Borde inte LSK slutar blinka när CNC har läst de första%-tecknet?

Om jag försöker registrera ett program som redan är i svarven via MDI, det fungerar inte heller.
1. edit mode
2. prgrm button
3. skriver in address O
4. skriver in program number
5. trycker insert key
Fungerar inte, händer ingenting!

Om jag försöker att ta bort ett befintligt program, det fungerar inte heller.
1. redigeringsläge
2. prgrm knappen
3. Skriv in adressen O
4. Knappa in programnummer
5. slog Delete-tangenten
Fungerar inte, händer ingenting!

Det är nästan som det finns en extra parameter program skydd bortsett från program skydd nyckeln.

Jag har inget problem att få ur program från svarven till datorn
Jag har också försökt att ladda upp program jag har laddat ned från svarven men det fungerar inte häller.

Att tilläggas har den här svarven stått i ca 2år vilket gjorde att det var batteri stopp och den har även flyttats när jag köpte den, ifall det har något med felet att göra.

Någon som kan komma på vad felet är och hur jag åtgärdar det? Jag kan betala den som kommer med lösningen till problemet!

Eller är det bara en retrofit som gäller med Mach3, någon som gjort det med fanuc och AC-servonar? Hade det varit DC-servonar hade jag bytt allt för länge sen och satt dit Viperservo kort och mach3.

tack på förhand // Robert
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med Fanuc 0t får inte in program och parameter s

Inlägg av tecno »

Vad säger 'Fransson i Hölö' som väl är Harrison importören?

Frånsett det så 'borde' det gå att få fart på dina AC servon med KFlop/Kanalog och Mach3, rota fram mer detaljerad information om dina drivers och fråga på Dynomotion Forumet.
ajden

Inlägg av ajden »

Dom trodde att det vr någon parameter som strulade och dom hade facktiskt kvar parametrarna till just min svarv men det blev inget bättre efter jag skrev in dom och jag får inte in diagnostics 306 parametern.
Fanuc ville bara skicka upp en servicetektiker men att ta upp en sån från stockholm till Timrå skulle gå på ca 15 tusen så det var bara att glömma.
De som servar fanuc här i stan är inte intreserad att hjälpatill.
Och harrison svarar inte på mailen.
Så jag måste lösa det själv.
Ska kolla på dynamotionforumet.
persa

Inlägg av persa »

Det där löser väl du "pflodin" :)
Användarvisningsbild
s03580

Inlägg av s03580 »

På min Fanuc trådgnist måste jag skriva : i stället för O när jag skickar programmet till gnisten t.ex. :0003. När filen dyker upp på maskinen heter den O0003.
Omvänt om man tankar upp från maskinen. O blir :
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ajden skrev: Det är nästan som det finns en extra parameter program skydd bortsett från program skydd nyckeln.
Jo, nog misstänker man att felen hör ihop med batteribortfallet.
Jag kan inte Fanuc-0, men på mitt äldre system måste man slå om en vippströmbrytare för ändra vissa parametrar.

Men som Persa skrev, det här löser pflodin. :)
ajden

Inlägg av ajden »

Pflodin har jag blivit tipsad av flera här i stan, men han verkar helt ointreserad av att hjälpa till.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det verkar ju märkligt att han är helt ointresserad. Tar du betalt för att få hjälp?
ajden

Inlägg av ajden »

Nä jag har inga problem att betala. Jag skrev ju till och med att jag kunde betala den som skrev här på forumet som löser mitt problem.
Men det är inte ekonomsikt försvarbart att ta upp en fanuc tekinker från stockholm, där det är först 5 timmars resväg, kanske 5 timmar hoss mig och sen 5 timmar tillbaka och dom lär ju ta 1000kr i timmen och då blir det mer än vad hela svarven är värd.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nä så mycket pengar för att ta upp en tekniker och betala för resan är ju inte någon höjdare direkt. Jag vet ju naturlöigtvis inte vem den där pflodin är men han kanske har gått i pension så det är därför han är ointresserad att hjälpa dig.

Jag har inte en aning om hur ditt system fungerar men jag har dock lyckats hjälpa en annan kille med Fanuc-system genom att ställa frågor och be honom kolla så det är möjligt att det skulle kunna fungera i ditt fall också.

Har du något schema på maskinen där man kan se vad den förväntar sig för signal från programskyddnyckeln? Typ om det skall vara en etta elle nolla in på porten som läser nyckeln då programskyddet är frånkopplat med nyckeln. Där skulle jag nog ha börjat leta i ett första steg.
pflodin

Inlägg av pflodin »

Att inte den som servar fanuc här vill hjälpa till är bara BS, vi gör allt vi kan för att alla kunder ska bli nöjda.Tyvärr så kan det hända att en och annan ibland försvinner i hanteringen och det beklagar jag, men vi är bara människor och dygnet har bara 24 timmar. Visst, vill du konvertera den till Mach3 bara för att parametrarna strular så gör det, byt gärna motor i bilen också när startbatteriet är tomt..verkar vara nån slags standardlösning, "min CNC krånglar, usch vad dyrt att ringa serviceföretaget, vi kastar ut CNC å sätter in en PC i stället....

Läs parametermanualen eller skicka en beställning per mail till ett företag 2 mil ifrån dig så löser vi problemet, jag har nog personligen återställt den där maskinen minst en gång tidigare. Jag ska i alla fall ge dig ett tips i alla fall, har du ordning på dina optionsparametrar?

Labmaster, nej jag är inte pensionär , (och ta mej fan inte ointresserad av att hjälpa våra kunder) långt därifrån. Har jobbat med fanuc styrningar i mer än 15 år (även inlejd hos Fanuc GE) så gammal i branschen möjligen. Men eftersom jag jobbar åt ett företag som lever på att vi kan Fanuc system så kan jag inte vara nån allmän gratis support för allehanda fanuc problem.

Förstå mig rätt här, jag delar gärna med mig av mina kunskaper här I VISS MÅN, men inte förbehållslöst, vi lever ju på detta.
Så fråga gärna men KRÄV inte att jag skall vara en "gratis fanuctekniker på nätet"

Och bäste svarvägare, Ursäkta om jag surnar till lite men hör gärna av dig till vårt kontor så löser det nog sig men du vinner inget på att klaga på mig här på forumet.

/Peter
labmaster

Inlägg av labmaster »

hm..., det var väl där jag förstod att skon klämde. När jag läste att du inte var intresserad av att hjälpa till så kunde jag inte hitta någon annan förklaring än att du har gått i pension utöver rent ekonomiska aspekter förstås men det ville jag inte skriva rent ut :). För övrigt håller jag helt med dig pflodin, om man lever på att fakturera för sin kunskap som efterfrågas är det naturligtvis rätt att kräva betalt för sina insatser.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

In order to change a Diagnostics bit, you need to do the following:

1. Go to MDI mode
2. Set the Program Protect keyswitch to enable program editing
3. Set Parameter Write Enable = 1 on the upper CNC Parameter page.
4. Go to the Diagnostics page and page down (or search) to the desired diagnostic address (e.g. 0350).
4. Enter the new value and press the INPUT key.
5. Go back to the CNC Parameter page and set the Parameter Write Enable = 0
Du kanske missade att aktivera "Write Enable", och därför inte kommer åt diagnostik-parametrarna?
Bara en gissning från min sida.

För övrigt har jag full förståelse för att Flodin inte kan bedriva gratissupport här.
Det är ju hans levebröd.
ajden

Inlägg av ajden »

pwe den har jag inte missat, man måste ju sätta den till 1 för att kunna skriva in de vanliga parameterns.

Jag har inte bett om gratis support, jag skriver ju att jag betalar oavsett vem som kommer med lösning till mitt problem.
persa

Inlägg av persa »

Ja, är man så lyckligt lottad så man håller till i Timrå när man har problem med en Fanucmaskin, så borde detta vara ett rätt så litet problem vart man vänder sig
Skriv svar