Ett gäng lysdioder på en rad för att koppla upp till STM32-devboardet så att jag kan visa lite status på saker och ting.
Fick fila ner lysdioderna för att de skulle få plats med bara 2,54mm mellanrum.
DSC_0021.JPG
På bilden håller den på att räkna uppåt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har modifierat en PC ATX aggregat att leverera 15 volt istället för 12 volt. Skall bli ström försörjning för en senare bilbatteriladdarprojekt. Tog en liten stund att komma på hur man skulle gå tillväga utan schema tillhands. Det enda som behövdes var att byta ut ett motstånd och jorda 2 pinnar på en spänningsövervaknings krets(HY-510N). Det coola är att övriga railsen fortfarande levererar specad spänning. Det som är kvar är att byta ut glättringskondensatorerna på 12 volts railen för högre spänningstålighet.
Fläkten i nätagget i en Asus Pundit hade tvärstannat. Jag skruvade isär och den gick så trögt att det var nästan svårt att snurra den för hand. Jag chansade på att plocka isär fläkten i två delar, sprayade silikonspray i det skurna lagret och tryckte ihop den. Den går inte lika lätt som en helt frisk fläkt men tillräckligt för att snurra på ordentligt med 12V in. Skruva ihop och burken verkar funka fint.
Gjorde samma övning på en Rrevoltec "Lightwriter"-fläkt, fast där var det lagret för "Lightwriter"-påhänget som kärvade.
Jag trodde aldrig det här skulle fungera men det verkar ju iaf funka temporärt, får se hur länge det håller.
"Symaskinsolja" är kanske bättre? Eller är det bara samma smörja i olika förpackning? Den är inte lika mörk vad jag kan se, antar att den är bättre att slabba med inomhus än med motorolja, eller?
Egentligen blir väl effekten att man konverterar ett skuret kul/rullager till glidlager. Kanske inte helt lyckat men man slipper ju orka beställa nya fläktar
Intressant och pedagogiskt upplagt. Gillar skarpt vindmätaren, ännu en sådan ngrej som direkt fastnade på skallen och vägrar lämna sinnesro...
Edit, temperatur och fuktmätaren skulle det stå, tänkte på en annan grej med en vindsensor medan jag skrev tror jag, men fördelar med systemet är ju att det är lätt att bygga om och ut menar jag.