Rengöring plexiglas
-
Rengöring plexiglas
Räddade en 0,3 m2 , 8 mm plexiglas (kan vara akryl också) ur en container på jobbet men den är lite repig.
hur polerar bäst upp den så att den är genomskinlig igen?
hur polerar bäst upp den så att den är genomskinlig igen?
Re: Rengöring plexiglas
Kollar man runt på nätet så tipsas det om våtslipning med fint papper och sen autosol eller bilvax.
Ja, det finns väl papper som är 2000 eller t.o.m. 4000, sen finns det ju "scratch remover" också, och rubbing och cleaner är ju slipande så de kan man säkert också prova med.
Men det är ju ett rätt slitigt jobb.
Det svåra är ju att veta på vilken nivå man ska börja, det gäller ju att man inte börjar med nåt som ger djupare repor än de som redan finns.
Men det är ju ett rätt slitigt jobb.
Det svåra är ju att veta på vilken nivå man ska börja, det gäller ju att man inte börjar med nåt som ger djupare repor än de som redan finns.
-
namnet
Jag menade polykarbonat(ex Lexan) eller akrylplast (ett handelsnamn är plexiglas) men polykarbonater böjs, akrylplast bryts.
Jag har en snygg, skarp brottyta där jag knäckte av en del av biten. Alltså är det akrylplast.
testar att våtslipa, det är rätt grova repor. Har en slipmaskin så why not.
Worth a try...
Bättre fråga EF än Nätet, EF har koll. Nätet är fullt av skitsnack, Facebook och porr
/Rickard

Jag menade polykarbonat(ex Lexan) eller akrylplast (ett handelsnamn är plexiglas) men polykarbonater böjs, akrylplast bryts.
Jag har en snygg, skarp brottyta där jag knäckte av en del av biten. Alltså är det akrylplast.
testar att våtslipa, det är rätt grova repor. Har en slipmaskin så why not.
Worth a try...
Bättre fråga EF än Nätet, EF har koll. Nätet är fullt av skitsnack, Facebook och porr

/Rickard
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:

Jag förstod vad du menade. Akryl, se till att ha god kylning när du ger dig på att slipa eftersom det gärna smälter redan vid lägre temperaturer. Kan bli klurigt detta men berätta gärna i ord och bild vad du provat.
-
tänkte ha våtslippapper och gott om vatten
Jag kan försöka skriva ner erfarenheter.

Jag kan försöka skriva ner erfarenheter.
Jag har inte själv testat men jag har sett fina resultat med tandkräm och långsamgående polermaskin när det varit matt yta pga upprepad avtorkning med smutsiga trasor och liknande. Kanske oxå användbart för avslutande behandling efter slipning.
Jag har kört autosol på en smårepig båtruta, och det blev bättre men inte superbra. Troligen skulle man kört längre och sedan gått på med finare polish. Tandkräm har jag blivit avrådd från då det inte är avsett som något finare polermedel, risken finns att slipkornen kan variera lite väl mycket i storlek. Ett enstaka stort korn och skivan repas upp.
Akryl / plexiglas, polerbart.
Polykarbonat / Lexan; väldigt svårt att polera.
Polykarbonat / Lexan; väldigt svårt att polera.
Det finns ju ett antal olika fabrikat och varianter av dessa och självklart kan det förekomma olika former av slipmedel också. Det finns bl a några som har plastkulor som polermedel man bör undvika billiga varianter med en blandning av sand och klippblock.Gimbal skrev:Jag har kört autosol på en smårepig båtruta, och det blev bättre men inte superbra. Troligen skulle man kört längre och sedan gått på med finare polish. Tandkräm har jag blivit avrådd från då det inte är avsett som något finare polermedel, risken finns att slipkornen kan variera lite väl mycket i storlek. Ett enstaka stort korn och skivan repas upp.

Jag har sett flera som snyggat upp mobildisplayen med tandkräm med mycket gott resultat, vet dock inte vilka sorters tandkräm eller materialet i displayen som använts.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är bentonitlera i praktiskt taget all tandkräm, så det har en lite (väldigt fin) slipande effekt.
Däremot har tandkräm som ger "vitare tänder" ytterligare slipmedel i sig, som är lite mer grovkornigt och det tycker jag är precis som autosol.
Sedan är det svårt att veta att det verkligen är akrylglas, eller rättare sagt:
Mina erfarenheter är att egenskaperna kan skilja sig lite beroende på fabrikat.
Jag har akrylglas från Bauhaus som är fullständigt omöjligt att forma med hjälp av värme.
Tillslut körde jag 800W varmluftspistol 1cm ifrån plasten i någon minut och det hände inte ett dugg.
Däremot är ByggCoop's akrylglas mycket lätt att forma med hjälp av värme. Behövs inte mycket alls.
Skumt...
Bauhaus akrylglas är dessutom jättelätt att repa.
Jag gjorde missen att torka lätt med hushållspapper (efter att ha tvättat den inför limning)
och den blev tyvärr full med små repor... Så se upp med vad du torkar plexiglaset med efter polering och eventuell tvätt.
Däremot har tandkräm som ger "vitare tänder" ytterligare slipmedel i sig, som är lite mer grovkornigt och det tycker jag är precis som autosol.

Sedan är det svårt att veta att det verkligen är akrylglas, eller rättare sagt:
Mina erfarenheter är att egenskaperna kan skilja sig lite beroende på fabrikat.
Jag har akrylglas från Bauhaus som är fullständigt omöjligt att forma med hjälp av värme.
Tillslut körde jag 800W varmluftspistol 1cm ifrån plasten i någon minut och det hände inte ett dugg.
Däremot är ByggCoop's akrylglas mycket lätt att forma med hjälp av värme. Behövs inte mycket alls.
Skumt...
Bauhaus akrylglas är dessutom jättelätt att repa.
Jag gjorde missen att torka lätt med hushållspapper (efter att ha tvättat den inför limning)
och den blev tyvärr full med små repor... Så se upp med vad du torkar plexiglaset med efter polering och eventuell tvätt.

-
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Håller med, jag slutade att använda autosol för att polera plexiglas eftersom jag inte mådde bra av lösningsmedlet (misstänker i alla fall) i just autosol. Så jag har gått över till tandkräm. Tar det billigaste i stor tub och är mycket nöjd med resultatet. Förresten så luktar det betydligt trevligare.JimmyAndersson skrev:Däremot har tandkräm som ger "vitare tänder" ytterligare slipmedel i sig, som är lite mer grovkornigt och det tycker jag är precis som autosol.![]()