Utnivå från CD-spelare (audio)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Utnivå från CD-spelare (audio)

Inlägg av janne66 »

Någon här som kan lite om hifi-grejor?

Jag håller på att koppla ihop min stereoförstärkare med rullbandspelare, kassettdäck, CD-spelare m.m, och trimma dem till rätt nivåer.

När det gäller CD-spelaren hittar jag dock ingen info om vilken nivå det är på utsignalen ???

En bandspelare har ju exempelvis 0,3 Volt ut vid 0 på VU-mätaren, om man följer en viss standard. Finns testband t.ex.
(Trimmar man alla grejor till rätt nivå så behöver man inte justera nivåerna när man sen spelar).

Finns det nån test-CD att köpa för att ställa nivåerna??
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Bild

CD skivan innehåller 96 signaler för kontroll av stereo anläggningen. Med TESTCD AUDIO blir CD-spelaren en signalgenerator för att kontrollera kvaliteten på alla ingående delar av anläggningen. sinusvåg,fyrkanyvåg,vitt och rosa brus.

Kanske är något som skulle fungera?
www.nedis.se
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Tack, ska läsa mer om CD.n.
Bläddrade nyss på siten, men hittade inte deras produkter ännu.

Jo, det verkar vara ungefär vad jag är ute efter, alltså signaler som gör att jag hinner ställa nivåerna på andra delar i stereoanläggningen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

lågnivåsignaler (med typiska RCA-pluggar) är väl max 2V pp ? det står det iaf i alla mina manualer.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jodå, det kan nog stämma.
Men frågan är vad en CD-spelare ger för nivå, för man har ju inget utstyrningsinstrument på dem.

En bandspelare däremot har ju standardiserade nivåer där "0" på VU-mätaren ska ge en viss utnivå, lite beroende på vilken standard man använder.
Jag har standarden -10dBV som motsvarar 0,3 Volt vid 0 VU på mina bandare.
Skriv svar