Hej på er det va ett tag sen jag va här senast
Beror lite på att jag har blivit singel å flyttat, Jaja så nu har jag blivit sugen på att labba runt lite å driva tiden i mitt intresse
Nu till frågan jag har funderat på att köpa en http://www.electrokit.com/arduino-uno-m ... ev-3.49064
Och är den värd att köpa?? Finns den som ett kitt eller så, har glott runt lite men finner inte något vettigt i mina ögon ok.
Ja eller så vet jag helt enkelt inte vad jag vill ha, skulle va kul med ett typ kitt av något slag. Tipsa mig gärna.
Om Arduino är något att ha beror väl mycket på vad du är ute efter.
Vill du ha en snabb och enkel väg in, ha ett gigantiskt utbud med färdig kod och moduler så är det helt rätt.
Vill du lära dig grundligt och något som är mera användbart i "verkligheten" skulle i alla fall jag rekommendera att börja med rena microkontrollers (dvs. vanlig PIC eller AVR tex) på breadboard istället.
Min personliga åsikt är att Arduino är värdelöst, jag är lite utav en "hater" när det kommer till det, men du får bilda din egen åsikt utan att jag ska hjärntvätta dig.
JA jag kanske är något slö men tänkte att den kanske är en enklare väg för en något trög hjärna.
Inge skryt där inte, men jag har åxå picar hemma men hittar inget roligt språk att köra det i, inget pisk
för den tanken men asm vill jag inte ge mig in i bara så äre
Har kört i Pascal i vad nu det programmet heter? det finns med flera olika språk det va iof ganska trevligt.
Ja det är korrekt, det är en kompilator som spottar ut asm och eller hexfiler.
Kan vara bra att vara tydlig där då det ju finns konkurrerande system som faktiskt intrepreterar koden på själva picen (eller modulen då) genom att ha nån slags bootmjukvara i den, vilket är sämre på typ alla sätt.
Själv gillar jag Arduino, enkelt och smidigt om man inte ska göra mer avancerade grejer. Sparkfuns nya Micro Pro är trevlig, är betydligt snabbare att programmera än vanliga Arduino.
Hej. Du har PIC hemma skriver du, men gillar inte assembler, PIC går ju att programmera i C så det är inga problem. Med en Pickit2 eller Pickit3 kommer du igång lätt med att blinka dioder och allt det där grundläggande när det gäller programmering. När man lärt sig grunderna så finns det inga begränsningar för hur roligt man kan ha om man dessutom tycker om att använda lödkolven och bygga själv.
Jag använder Pickit själv och vet i stort sett ingenting om Arduinovärlden men jag tycker mig ha förstått att till Arduino finns en uppsjö av färdiga moduler att leka med. När det gäller PIC är det väl mera så att man bygger sina egna konstruktioner från grunden. Visserligen finns det en uppsjö av byggbeskrivningar till PIC men man tillverkar det mesta själv och det är själva tjusningen tycker jag.
Jag vill inte råda dig till varken det ena eller det andra. Det som styr är nog lite vad du vill uppnå i slutändan.
finns ju faktiskt motsvarande färdiga kort som är PIC-baserade också, en del tar till och med samma shields.
Problemet är väl mer att dom flesta ratar dessa och bygger själv, jag tycker det är betydligt roligare och mer lärorikt att bygga prylarna själv än att köpa färdiga moduler och sen sy ihop det hela med färdiga kodsnuttar man tankar hem från nätet..
Jag säger inte att det är dåligt att göra så, men det ger inte MEJ nånting att bara pussla ihop andras jobb typ, jag leker med MCU'er dels för att jag ar problem att lösa, och för att jag gillar att lösa problem.
Dessutom har jag hållt på med elektronikbygge i 25+ år, men MCU'er i typ 4
>>finns ju faktiskt motsvarande färdiga kort som är PIC-baserade också, en del tar till och med samma shields.<<
Kunde vara intressant att kolla lite på vad som finns. Har du några länkar till någon bra site som säljer PIC-baserade kort. Jag bygger visserligen helst själv jag också. Men ibland kan det vara praktiskt att bara köpa något färdigt.
Edit: Ursäkta trådkapningen, men frågan kanske är intressant även för TS.
Absoult inte min mening att "pusha" varken det ena eller andra men eftersom frågan dök upp så.... AMICUS18 är ett annat alternativ, eller AMIPIC18 som är en klon av den förstnämnda. Rent fysiskt passar "vanliga" Arduino shields men "signalmässigt" är det inte alltid säkert. Naturligtvis kan kod för PICen genereras med hjälp av valfri kompilator - om man inte vill använda gratisversionen av Proton (BASIC) vilken är låst till PIC18F25K20 och PIC18F25K22.
Att såga Arduino med argumenten att "jag gillar ju problemlösning, inte att koppla ihop färdiga moduler som någon annan har byggt" är bara tramsigt!
Jag tycker Arduino är mycket trevliga att jobba med. Liksom alla andra som hänger på det här forumet så gillar jag problemlösning, men jag tycker det är betydligt roligare att jobba med det jag hänger fast på i/o-portarna än att bygga ett mcu-kort för sjuttioelfte gången. Med Arduino får jag ett färdigt kort med en inbyggd programmerare, så det är bara att tuta och köra!
Använda färdiga moduler och programsnuttar kan man göra om man vill komma fort fram, men det går också bra att skriva kod på den i C/C++/asm som på vilken annan AVR som helst.
När jag sedan har fått ihop en lösning som funkar så kan jag ägna mig åt att bygga ett dedikerat kort, men eftersom jag då har en färdig lösning så har jag mer koll på hur kortet skall se ut så blir det rätt från början.
Naturligtvis finns det andra liknande kort för både AVR och PIC, men jag har inte sett något som är enklare att komma igång med än Arduino.