Volym kontroll till datorn...
Volym kontroll till datorn...
Hej
Fick syn på denna artikel på sweclockers hemsida.
Funderar på att göra något liknande så man kan ändra volymkontrollen i datorn (höja sänka ljudet).
Vet inte riktigt vad den ska vara driven via för port på datorn...
//Elias
Fick syn på denna artikel på sweclockers hemsida.
Funderar på att göra något liknande så man kan ändra volymkontrollen i datorn (höja sänka ljudet).
Vet inte riktigt vad den ska vara driven via för port på datorn...
//Elias
Det låter väldigt mycket som att du behöver använda en mikrokontroller ändå.
En potentiometer till att reglera ljudet är en enkel hårdvarulösning.
Med en mjukvarulösning via datorn (styra "master"-volymen) måste det inte bli onödigt svårt, om man kan µC d.v.s.
Edit:
Annars kan du skriva något som läser av gameprten, eftersom där finns analoga kanaler. I ratten behöver du då bara en potentiometer.

En potentiometer till att reglera ljudet är en enkel hårdvarulösning.
Med en mjukvarulösning via datorn (styra "master"-volymen) måste det inte bli onödigt svårt, om man kan µC d.v.s.
Edit:
Annars kan du skriva något som läser av gameprten, eftersom där finns analoga kanaler. I ratten behöver du då bara en potentiometer.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns annars i PS/2 standaderden för tangtbord tangentbord kommandon som betyder volym upp och volym ner på Microsoftiska. Såg någon som hade gjort ett projekt med någon Pic för att koppla in sig mellan tangentbordet och PS/2 ingången på datorn. Jag har inte provbyggt det, men såg ut att fungera i teorin iaf. Vill du slippa programering helt så är X9511WP mycket lätt att bygga en volymkontroll på. Jag har precis slängt ihop en sådan med en liten 8 pinnars försärkare på ett litet gulligt enlagerskort. Är du intresserad så kan jag skicka PCB-layouten och du kan tillochmed få ett kort om du vill ha en mono_knapp_volym_kontrollerad_liten_förstärkare. X9511WP är kanske inte den aldra mest lämpade då den är linjär och log-potar är egentligen bättre till volymkontroller, men den är billig, pålitlig och fungerar bra.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bara en knappstyrd volymkontroll med en liten förstärkare som orkar driva en 8 ohm högtalare till vettiga ljudtryck - ingen superpryl, men låter skapligt bra. Jag har layouten på datorn på jobbet, men fråga Aluvi på forumet här då han etsade kortet åt mig och han har kanske filen kvar. Det finns ett "fel" i layouten och det är att pinne 7 på potkretsen också skall jordas för att få automatiskt minne av löparpositionen, men det är jord på grannpinnen så bara att kladda i lite mer tenn så blev även pinne 7 jordad ! 

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
På ljudsladden ifrån datorn.
Vill du styra volymen enlig mitt andra förslag så är sidan:
http://panda.cs.ndsu.nodak.edu/%7Eachap ... mouse.html
bra för att få idér om hur man kan göra via PS/2 interfacet
Vill du styra volymen enlig mitt andra förslag så är sidan:
http://panda.cs.ndsu.nodak.edu/%7Eachap ... mouse.html
bra för att få idér om hur man kan göra via PS/2 interfacet