Identifiera läsgaffel
Identifiera läsgaffel
Jag har den här läsgaffeln. Det är fyra pinnar på mottagarsidan, så jag skulle gissa att det är komplett kvadraturenkoder med komparatorer på A och B. Dessutom är den väldigt praktiskt paketerad tillsammans med en skiva med 334 cpr. Så jag skulle vilja använda den.
Det jag är fundersam kring är vad den är gjord för för drivspänning. IR-diodens serieresistor är på 82 ohm.
Kan man generalisera och anta att en IR-diod har ett framspänningsfall på 1,6 V? I så fall borde väl 82 ohm ge ca 45 mA om man kör den på 5 V. 45 mA låter rimligt om man jämför med andra läsgafflar, men det låter nästan lågt om man förmodar att det sitter två dioder i den (fast det gör det kanske inte)? Vad tros?
Det jag är fundersam kring är vad den är gjord för för drivspänning. IR-diodens serieresistor är på 82 ohm.
Kan man generalisera och anta att en IR-diod har ett framspänningsfall på 1,6 V? I så fall borde väl 82 ohm ge ca 45 mA om man kör den på 5 V. 45 mA låter rimligt om man jämför med andra läsgafflar, men det låter nästan lågt om man förmodar att det sitter två dioder i den (fast det gör det kanske inte)? Vad tros?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Identifiera läsgaffel
Kan sitta två och det kan sitta en det är olika men då avståndet mellan lysdiod och mottagare är så litet så behövs inga större effekter bara om det är en höghastighets enkoder som det då ev kan behövas.
Det finns ju sedan även 3.3V som är vanligt men det är väl kanske inte lika vanligt att läsgafflar matas med det.
Det finns ju sedan även 3.3V som är vanligt men det är väl kanske inte lika vanligt att läsgafflar matas med det.
Jo, jag har funderat på 3,3 V också.
Undrar om det smartaste är att helt enkelt testköra den med 3,3 V? Om den funkar, och ger snygg output på ett skop, så är det 3,3 V. Annars förutsätta att den är för 5 V?
Undrar om det smartaste är att helt enkelt testköra den med 3,3 V? Om den funkar, och ger snygg output på ett skop, så är det 3,3 V. Annars förutsätta att den är för 5 V?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ja, man kan nog inte montera den i spånornas omedelbara riktning i svarvkabinettet 
Jag minns inte var jag plockat den, men det kan ha varit en laserfax. Enkodern måste vara rätt snabb, för den sitter på axeln till en sån där liten leksaksmotor, jag tror typen brukar kallas 130. Jag tänkte plocka ur magneterna ur motorn så jag har kvar axel och lagring som i ursprungskonfigurationen.

Jag minns inte var jag plockat den, men det kan ha varit en laserfax. Enkodern måste vara rätt snabb, för den sitter på axeln till en sån där liten leksaksmotor, jag tror typen brukar kallas 130. Jag tänkte plocka ur magneterna ur motorn så jag har kvar axel och lagring som i ursprungskonfigurationen.
Undrar om det smartaste är att helt enkelt testköra den med 3,3 V?
Absolut.
Absolut.
Slutresultatet av det hela blev att jag sannolikt grillade den. Jag chansade på polariteten, och chansade fel. När jag polvände så lysdioden började lysa var utgångarna döda på oscilloskopet.
Rev dock en till skrivare idag och i den fanns en Agilent 9620-gaffel som jag hittat datablad på. Den ser ut att vara en perfekt match för skivan, men jag kan tyvärr inte utnyttja den färdiga upphängningen med motorn utan måste försöka pressa av skivan från axeln. Skivan som satt i den nya skrivaren hade flera tusen streck per varv, så den kommer inte vara till någon nytta.
Rev dock en till skrivare idag och i den fanns en Agilent 9620-gaffel som jag hittat datablad på. Den ser ut att vara en perfekt match för skivan, men jag kan tyvärr inte utnyttja den färdiga upphängningen med motorn utan måste försöka pressa av skivan från axeln. Skivan som satt i den nya skrivaren hade flera tusen streck per varv, så den kommer inte vara till någon nytta.
> När jag polvände så lysdioden började lysa var utgångarna döda på oscilloskopet.
Lysdioden och utgångrna ska normalt vara helt skilda från varandra.
Du kan normalt inte "grilla" utgångarna genom att koppla lysdioden fel!
Sen så beror det ju även på vad det är för utgångar. OC är inte helt ovanligt
på denna typ av komponenter, och då ser du ingenting utan att komplettera lite
med t.ex pullup på utgångarna.
Lysdioden och utgångrna ska normalt vara helt skilda från varandra.
Du kan normalt inte "grilla" utgångarna genom att koppla lysdioden fel!
Sen så beror det ju även på vad det är för utgångar. OC är inte helt ovanligt
på denna typ av komponenter, och då ser du ingenting utan att komplettera lite
med t.ex pullup på utgångarna.
Strömförsörjningen till utgångarnas komparatorer är samma som lysdiodens. Men kanske kan vara värt att testa med pullupmotstånd ändå.
OK.
Du vet mer om den där prylen än vad du berättar.
Blir ju lite svårt att säga något om det då.
Sitter det alltså mer elektronik på prylen än vad (den
beskurna) bilden visar? Om det är vanliga komparatorer
(typ opampar) så är det mycket möjligt att de inte tål
polvändning. Är de kanske utbytbara i så fall ?
Du vet mer om den där prylen än vad du berättar.

Blir ju lite svårt att säga något om det då.
Sitter det alltså mer elektronik på prylen än vad (den
beskurna) bilden visar? Om det är vanliga komparatorer
(typ opampar) så är det mycket möjligt att de inte tål
polvändning. Är de kanske utbytbara i så fall ?
Jag berättade ju att det var fyra pinnar på mottagarsidan.
Jag gjorde en snabb uppkoppling med ett par 2k2 på A och B tidigare ikväll men blev avbruten innan jag hann mer än koppla upp skopet. Jag hann dock se så pass mycket att det blev något slags reaktion när jag snurrade, så jag misstänker att du hade receptet, tackar!
Jag gjorde en snabb uppkoppling med ett par 2k2 på A och B tidigare ikväll men blev avbruten innan jag hann mer än koppla upp skopet. Jag hann dock se så pass mycket att det blev något slags reaktion när jag snurrade, så jag misstänker att du hade receptet, tackar!
Fint. 
Bra att det blev "träff" fast det blir mycket gissningar
när bilden är lite suddig. Jag har inte riktigt klart för mig
om det vi talar om är det som syns på bilden eller om
det är något annat/mer än det. D.v.s om det vi talar
om är mer än själva läsgaffeln. Det du kallar "komparatorer",
vad är det lite mer specifikt ?

Bra att det blev "träff" fast det blir mycket gissningar
när bilden är lite suddig. Jag har inte riktigt klart för mig
om det vi talar om är det som syns på bilden eller om
det är något annat/mer än det. D.v.s om det vi talar
om är mer än själva läsgaffeln. Det du kallar "komparatorer",
vad är det lite mer specifikt ?
Allt är inbyggt i gaffeln, den enda kringkomponenten är ett motstånd. Precis likadant uppbyggd som den Agilent 9620 jag hittade idag och många andra kvadraturgafflar. Jag tycker inte första raden i mitt ursprungsinlägg lämnar så mycket frågetecken kring den saken om du återvänder till det...
Ja, den har ju interna komparatorer och interna pullup motstånd.
Om den du har är likvärdig så borde inte externa pullups göra någon
större skillnad. Men det kanske skilljer på just den punkten.
Om den du har är likvärdig så borde inte externa pullups göra någon
större skillnad. Men det kanske skilljer på just den punkten.