Hadron ORD Bot - 3D Printer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

perzi, jag har ungefär samma inställning själv. Jag har försökt beställa de viktigaste delarna och är helt på det klara med att det blir kompletteringar innan denna maskin är klar. Med så många olika kombinationer av delar som finns i RepRap-svängen så kan jag inte påstå att informationen finns samlad och serverad direkt. Mycket utspridd läsning blir det, och med min oförmåga att fokusera på en sak i taget så blir det extra fragmenterat :)

Jag tror jag börjar med ett ATX-agg som strömförsörjning. Sen tänkte jag beställa Molex Micro-fit-kontakter, eller möjligtvis Mini-fit om Swechtrading får tag i honor för kabel, och kontaktera friskt så att kabeldragningen i ramen får kontakter i båda ändar, och inte behöver dras om vid eventuellt byte av motorer etc.

Cano, om de där värdena är mätområde/tålighet så är det tyvärr för låga värden. De bör kunna mäta till 250C och tåla en bit till.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av Cano »

Jag har ärligt talat ingen aning om vad B värdet är för något, fick för mig att det är något temp/ohm värde på en exp. kurva.
Kan vara som du skriver (mätvärde/tålighet). Jag trodde de tålde högre temperaturer men det kanske är så att de inte klarar av att mäta högre temp.
Om det skulle vara så att de klarar högre temp så kan jag alltid skicka ett gäng.
perzi
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 april 2012, 15:13:14

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av perzi »

Hämtade min Hadron förra veckan, men hade fullt upp innan och under helgen, så jag hann inte göra något på riktigt förräns igår.

Kommer blogga om det på http://www.dentaku.com
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

Jag hämtade ut min igår efter jobbet. Min låda var i något bättre skick än din. Lite stötta hörn men inget öppet. Jag kom fram till att allt verkade vara med på listan. Efter att ha nattat barnen hade jag ett par timmar till min Hadron och satte ihop större delen av "Gantry":t. Tar det hela sakta och försiktigt. Eftersom leveransen av elektroniken strulat från reprapworld.com så har jag ingen direkt stress. Jag inte kan få den att fungera än ändå.

Just nu funderar jag på om jag ska stoppa upp, och borra hål för kablar i profilerna innan jag bygger för långt, men det lutar mot att låta bli och hitta på någon annan lösning för kablarna. Vore inte kul att klanta till det och sabba till någon MakerSlide.

Edit: 709 kr gick det på i tullen om jag inte missminner mig. Surt men inräknat. Resten av grejorna är beställda inom EU.
perzi
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 april 2012, 15:13:14

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av perzi »

Jag tänker inte börja med att borra. Dels har jag begränsad utrustning för det och så vill jag gärna se hur sladdarna kan dras innan jag bestämmer mig.

I värsta fall får man demontera den något för att dra dom som man vill ha det. Det viktiga är väl att slippa ha sladdar hängandes runt den
Användarvisningsbild
Moore
Inlägg: 148
Blev medlem: 7 oktober 2005, 23:27:26
Ort: Stockholm

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av Moore »

Vad har ni valt för extruder?
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av UndCon »

Detta är mycket intressant - jag har länge funderat på en Reprap och nu när man ser denna maskin ökar suget enormt.

//UndCon
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

Jag har valt en Makerbot Stepstruder MK7. Den och resten av mina komponentval hittils kan du se i den här postningen tidigare i tråden. Jag valde den för att den verkar genomtänkt och enkel.

Kommer troligtvis att modda stepstrudern med en kombination av någon av dessa när maskinen väl printar;
http://www.thingiverse.com/thing:15718
http://www.thingiverse.com/thing:12075
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av UndCon »

En fråga... på infosidan står det att allt som syns på bilden ingår, men ingen elektronik....ingår motorerna eller måste de beställas separat?

//UndCon
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

Det är korrekt, 4st NEMA17 stegmotorer ingår.
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av UndCon »

Bra då slipper man beställa dem separat - Tack för klargörandet

//UndCon
perzi
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 april 2012, 15:13:14

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av perzi »

Moore skrev:Vad har ni valt för extruder?
Jag valde en från MakerGear http://www.makergear.com/, dvs en sån som användes för första ORD Bot. Funkade det för honom så borde det funka bra för mig. Men Makerbot-varianten är lite snyggare.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

Sent igår kväll blev den färdigmonterad, utan större komplikationer. Trevligt! Naturligtvis återstår intrimmning och justering, men det blir när elektroniken kommit. Reprapworld.com skickar min beställning på nytt, med expressfrakt. Går det utan komplikationer kan jag nog tänka mig att förlåta dem och återkomma som kund, trots att det tagit över tre veckor från Holland, och 3-4 email.

Jag tror inte det blir några problem att få till en helt okay ledningsdragning på utsidan av profilerna. Kablarna går nog att få ned i oanvända spår i profilerna och ankra dem med ett gäng "custom made" plastbyglar. Får fundera på en bra lösning för de ställen där kablarna blir fritt hängande. Någon slags snygg slang borde kunna bli ett subsitut för de metallfjädrar som rekommenderas för ORD bot:en.

Även Drop-in t-slot nuts kan nog komma till användning här.
IMG_20120427_010004.jpg
Edit: stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av korp »

Igår kom äntligen paketet från reprapworld.com, med elektroniken Ramps 1.4, Stepstick drivers och Arduino 1280-kompatibelt kort. Godkänt alltihopa och det jag testat hittils fungerar men lite kopia-känsla över lödningarna på korten. Så länge det fungerar så är det bra pris prestanda. Barnslig som man är vill jag ju se något röra sig direkt så jag fick kopplat ihop tillräckligt för att testköra X-axeln.

Vette sjutton hur man ska få kylflänsarna att sitta kvar på drivarna. De är ganska utsatta när man pillar och de fästkuddar som följde med fäster inget vidare. Det är trångt om plats så jag tror inte jag kan spänna fast dem på något bra vis heller. Vill inte pasta fast dem för då riskerar flänsen att ha kontakt med andra komponenter än den avsedda. Får kanske skippa dem och köra med fläkt istället.

Valde Sprinter som firmware och kunde kompilera den i Arduino 1.0 IDE efter att ha fått fixa några ställen i källkoden. Lite knepigt att de inte har fixat detta. 1.0 har ju varit ute ett tag nu. Motorn snurrade bara i en riktning vilket berodde på att ändlägesgivare var aktiverade som standard. Dom har jag inte beställt/hittat än (aj aj farligt farligt att köra utan :-) så dessa fick inaktiveras i konfigurationen.

It's aaliiiiive! :bravo: Jag tyckte det var en himla fart på den...


...Tills jag justerade lite maskinspecifika inställningar beträffande acceleration och precision.


Notera att detta är ett obelastat test, men samtidigt lär det gå att justera ännu bättre.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Hadron ORD Bot - 3D Printer

Inlägg av sneaky »

Såg att du körde printrun/pronterface, om du klickar i de små ringarna som går från mitten upp till klockan 10 så kan du använda piltangenterna istället. Lite smidigare än att jaga rätt knapp samtidigt som man med ett fånigt leende stirrar på skrivaren (inte för att jag gjorde så när min skrivare var ny, nejdå ;) ).
Skriv svar