Petrinis nya arbetsrum -- allrum blir labb/verkstad
Re: Petrinis nya arbetsrum -- allrum blir labb/verkstad
Kör du någon firma hemmifrån eller är det där bara för hobbymissbruk för att psyka oss andra?
Mest för jobb. Eller... Min hobby är mitt jobb, så både och antar jag.
Egentligen borde väl labbet vara på kontoret men där finns det ännu mindre plats och det är mysigare att sitta hemma och jobba. Senaste tiden har min kompanjon och jag bara jobbat antigen hos kunder eller hemma. Det enda som görs på kontoret nu för tiden är gratisarbetet åt myndigheterna (bokföring och allt annat pappersarbete).

Egentligen borde väl labbet vara på kontoret men där finns det ännu mindre plats och det är mysigare att sitta hemma och jobba. Senaste tiden har min kompanjon och jag bara jobbat antigen hos kunder eller hemma. Det enda som görs på kontoret nu för tiden är gratisarbetet åt myndigheterna (bokföring och allt annat pappersarbete).

Nu är bygget påbörjat... Min far är på besök för att hjälpa till med bygget, eller rättare sagt, jag hjälper honom. 
Det är han som har kunnandet och erfarenheten så han får styra...
Kvällens jobb blev att riva ner existerande tak- och golvlister. En del av dessa kommer att återanvändas på utsidan av den nya väggen. I nya rummet kommer nya lister att sättas upp.
Morgondagen inleds med en inköpsrunda för att inhandla allt material som behövs.
"Före"-bilder:

Det är han som har kunnandet och erfarenheten så han får styra...
Kvällens jobb blev att riva ner existerande tak- och golvlister. En del av dessa kommer att återanvändas på utsidan av den nya väggen. I nya rummet kommer nya lister att sättas upp.
Morgondagen inleds med en inköpsrunda för att inhandla allt material som behövs.
"Före"-bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagens jobb blev att:
- Köra ett släpvagnslass skräp till återvinningscentralen.
- Köpa allt material som behövs. Det mesta köptes på ByggMax och totalkostnaden blev ca. 4500:-. Detta tog mycket mer tid än beräknat så det blev inte så mycket tid till att bygga.
- Lasta av allt material, ca. 250kg gipsskivor och 55m reglar. Jobbigt...
- Planera, mäta.
- Bygga regelstomme.

> Som tur är visar jag inga närbilder där man ser hur extremt onödigt detaljerade vissa av sakerna är.
Jag funderade lite på instrumentfronterna...
Jag noterade att man kan importera bildfiler och klistra dom på "surfaces".
Det är klart att fronten blir helt plan (inga utstickande knappar) men man
slipper ju rendera allting. Hur har du gjort ? Belysningseffekter blir ju inte
heller korrekta utan som vid fototillfället, så klart...
Jag funderade lite på instrumentfronterna...
Jag noterade att man kan importera bildfiler och klistra dom på "surfaces".
Det är klart att fronten blir helt plan (inga utstickande knappar) men man
slipper ju rendera allting. Hur har du gjort ? Belysningseffekter blir ju inte
heller korrekta utan som vid fototillfället, så klart...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Häftigt att kunna följa det hela, jag gillar verkligen att du tog dig tid och la upp det gamla rummet, både i verkligheten och i 3D vy.
Det är väl vid sådana här tillfällen man skall ha pappor till hjälp
Fast jag åker nog mest och kikar bara!
Det är väl vid sådana här tillfällen man skall ha pappor till hjälp

Fast jag åker nog mest och kikar bara!
Trevligt!
Jag antar att du redan tänkt på det, men det kan kanske vara läge att tänka till kring vilka ledningar du eventuell vill dra inne i väggen. Den blir väl djup nog att rymma vanliga eldosor antar jag? Tyvärr är det ju en del jobb att riva upp befintlig vägg för att typ "dela av" befintligt rör/slang men det är väl t.ex. troligt att det går rör/slang från strömbrytarna till uttaget strax nedanför till höger som man ser på IMG_1748.jpg. Eller är det så lyxigt att det är helt oinredd vind ovanför så att du kan lyfta på isoleringen och dra ett rör från takdosan som lär sitta under taklampan, och gå vidare från den ner in i din nya vägg?
Eller blir det en klase utanpåliggande grejer?
De där lamputtagen som sitter invid fönstret ser lixom ut att bli kopplade till en strömbrytare som sitter i andra änden av fel rum om du inte gör nåt med elinstallationen alls.
Det kan kanske vara bra att fixa trappomkopplare med knappar både vid arbetsbänken och innanför dörren på nya väggen för två lampgrupper eller nåt sånt, och ett tips kan väl vara att sätta upp en lite fetare brytare (typ vad man nu har för lite mer industriella grejer) som kan bryta ett gäng uttag där du kopplar sånt som man inte vill glömma på, typ labbutrustning, lödkolvar å sånt. Man kanske till och med vill ha två nivåer eller nåt, en för rena labbgrejer och en för skärmar, skrivbordslampor å sånt?
Om det redan är trappomkopplare till taklyset i den halva som inte blir mekrum så kan det kanske vara läge att komplettera med en korsomkopplare ("tredje trappomkopplare") på nya väggen utanför dörren till mekrummet.
Jag antar att du redan tänkt på det, men det kan kanske vara läge att tänka till kring vilka ledningar du eventuell vill dra inne i väggen. Den blir väl djup nog att rymma vanliga eldosor antar jag? Tyvärr är det ju en del jobb att riva upp befintlig vägg för att typ "dela av" befintligt rör/slang men det är väl t.ex. troligt att det går rör/slang från strömbrytarna till uttaget strax nedanför till höger som man ser på IMG_1748.jpg. Eller är det så lyxigt att det är helt oinredd vind ovanför så att du kan lyfta på isoleringen och dra ett rör från takdosan som lär sitta under taklampan, och gå vidare från den ner in i din nya vägg?
Eller blir det en klase utanpåliggande grejer?
De där lamputtagen som sitter invid fönstret ser lixom ut att bli kopplade till en strömbrytare som sitter i andra änden av fel rum om du inte gör nåt med elinstallationen alls.
Det kan kanske vara bra att fixa trappomkopplare med knappar både vid arbetsbänken och innanför dörren på nya väggen för två lampgrupper eller nåt sånt, och ett tips kan väl vara att sätta upp en lite fetare brytare (typ vad man nu har för lite mer industriella grejer) som kan bryta ett gäng uttag där du kopplar sånt som man inte vill glömma på, typ labbutrustning, lödkolvar å sånt. Man kanske till och med vill ha två nivåer eller nåt, en för rena labbgrejer och en för skärmar, skrivbordslampor å sånt?
Om det redan är trappomkopplare till taklyset i den halva som inte blir mekrum så kan det kanske vara läge att komplettera med en korsomkopplare ("tredje trappomkopplare") på nya väggen utanför dörren till mekrummet.
En snabb uppdatering med dagens jobb. Är trött och vill sova.

- El dragen från dosa i existerande vägg till nytt vägguttag, brytare, och lamputtag vid taket.
- Stommen klädd.
- Spacklat, slipat och spacklat.
- Väggkonsoller monterade på väggen ovanför altantaket.
- Utedelen till värmepump placerad på konsollerna.
- Klas-Kenny
> Klas-Kenny
Valde att inte isolera. Gipsskivorna dämpar tillräckligt men det låter lite ihåligt om man bankar på väggen.
Jag kommer dock inte att störa mig på det.
> sodjan
"Jag noterade att man kan importera bildfiler och klistra dom på "surfaces"."
Det är precis så jag gjort med instrumenten. Det ser ok ut på lite avstånd men ser skumt ut på nära håll.
Dagens jobb:
Valde att inte isolera. Gipsskivorna dämpar tillräckligt men det låter lite ihåligt om man bankar på väggen.
Jag kommer dock inte att störa mig på det.

> sodjan
"Jag noterade att man kan importera bildfiler och klistra dom på "surfaces"."
Det är precis så jag gjort med instrumenten. Det ser ok ut på lite avstånd men ser skumt ut på nära håll.
Dagens jobb:
- En sista slipning av väggen.
- Målning x 2.
- Monterat dörrkarm + dörr.
- Monterat dörrfoder.
- Installerat separat elmätare till värmepump.
- Installerat säkerhetsbrytare till värmepump.
- Dragit el till utedelen.
- Monterat innedel.
- Påbörjat håltagning för rör mellan innedel och utedel.
I förrgår:
Köpresa till IKEA i Älmhult. Bil och släp fullastat med möbler och prylar till nya rummet.
Köpte även en för stor resårbotten. Den passade liksom inte riktigt mellan vägg, tak, och trappsteg när den skulle upp på övervåningen.
Efter en massiv övertalningskampanj så gick det dock att få den att fatta att den skulle upp en våning.
I går:
Halv vilodag + plugga, hemläxa, labb, och midterm tenta (MITx 6.002x).
Köpresa till IKEA i Älmhult. Bil och släp fullastat med möbler och prylar till nya rummet.
Köpte även en för stor resårbotten. Den passade liksom inte riktigt mellan vägg, tak, och trappsteg när den skulle upp på övervåningen.

Efter en massiv övertalningskampanj så gick det dock att få den att fatta att den skulle upp en våning.

I går:
- Fixat alla lister utom taklist i nya rummet. Tyvärr fanns inga rimligt prissatta hålkälslister i rätt storlek så jag får vara utan taklister ett tag.
- Slutfört håltagning för rör till värmepumpen.
- Dragit rör och kabel mellan ute- och innedel.
- Vakumpumpat och driftsatt värmepump. (Mmmm, kyla...
)
Halv vilodag + plugga, hemläxa, labb, och midterm tenta (MITx 6.002x).
Det blir ju tokbra!
Men ska du verkligen ha ojordat uttag i mekrummet?
OBS att sen rätt länge så är kravet att man måste antingen ha alla uttag jordade eller inga uttag alls jordade. D.v.s. om du vill ha jord till mekbänken så måste det vanliga uttaget (och glöm inte lamputtag) också vara jordat.
(Förr fanns nån slags avståndsgräns/tumregel som användes i t.ex. kök, men den är borttagen sen länge).
Men ska du verkligen ha ojordat uttag i mekrummet?
OBS att sen rätt länge så är kravet att man måste antingen ha alla uttag jordade eller inga uttag alls jordade. D.v.s. om du vill ha jord till mekbänken så måste det vanliga uttaget (och glöm inte lamputtag) också vara jordat.
(Förr fanns nån slags avståndsgräns/tumregel som användes i t.ex. kök, men den är borttagen sen länge).
Huset byggdes ett par år innan den nya lagstiftingen med jordat överallt så det är bara jordat i kök/tvättstuga.
(De som byggde huset gjorde några fulinstallationer själva, det satt t.ex. ett ojordat uttag i köket och ett jordat, utan jord ansluten, i ett annat rum.
)
Jag vill dra om elen så jag får jordat överallt men det är ju inget man gör själv och jag är inte så sugen på att lägga de pengarna just nu så tyvärr får det vara ojordat ett tag till.
Jag borde iaf. kolla upp hur mycket det skulle kosta så jag kan börja planera för det...
(De som byggde huset gjorde några fulinstallationer själva, det satt t.ex. ett ojordat uttag i köket och ett jordat, utan jord ansluten, i ett annat rum.

Jag vill dra om elen så jag får jordat överallt men det är ju inget man gör själv och jag är inte så sugen på att lägga de pengarna just nu så tyvärr får det vara ojordat ett tag till.

Jag borde iaf. kolla upp hur mycket det skulle kosta så jag kan börja planera för det...
Aha!
Antar att värmepumpen matas med nån separat fast installerad kabel som går utvändigt eller nåt sånt då?
Det är egentligen synd att man inte får göra ett såntdär jobb själv, om man är hyggligt händig så är det ju inte precis spjutspetskompetenssvårighetsgrad på att dra in en gulgrön FK samma väg som blå+svart redan är dragen.
Fy för uttag som "lovar" jord fast jorden inte är ansluten...
Antar att värmepumpen matas med nån separat fast installerad kabel som går utvändigt eller nåt sånt då?
Det är egentligen synd att man inte får göra ett såntdär jobb själv, om man är hyggligt händig så är det ju inte precis spjutspetskompetenssvårighetsgrad på att dra in en gulgrön FK samma väg som blå+svart redan är dragen.
Fy för uttag som "lovar" jord fast jorden inte är ansluten...
Jepp, matningen till värmepumpen går från centralen på nedervåningen direkt till utedelen och sen matas innedelen från utedelen.