Lysdiod lyser inte :(

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
kroko

Lysdiod lyser inte :(

Inlägg av kroko »

Hejsan!

Jag och mina kompisar har köpt 20st dioder, problemet är att vi inte kan få dom att lysa ?
Vi har provat ett inställbart nätaggregat där vi skruvat upp Volten till 4.5v står att det ska vara men vi får ingen ström enligt visaren. Vi har också provat med 9 volt batteri serie kopplat och solo.
Behöver vi något motstånd eller liknande, dioderna är lite speciella:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... led-p90500

Hjälp skulle uppskattas väldigt mycket, tack på förhand!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Lysdiod lyser inte :(

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, ni måste ha seriemotstånd för att ej elda upp dioderna! (Matningsspänning-4,5V)/0,02A = lagom motstånd.

Tänk även på att de måste kopplas på rätt håll.
kroko

Inlägg av kroko »

Det funkar inte endå:(

Vet inte om det har med det inbyggda programmet o göra?
är det någon som har erfarenhet av sådana dioder sen tidigare/eller liknande?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har ni kopplat in dom utan motstånd så är det troligt att lysdioderna är brända. Har du testat med en ny, ej tidigare inkopplad, lysdiod?

Har ni koll på vilket håll de ska kopplas in? Det långa benet är anod, alltså lysdiodens "pluspol".

Rita upp ett enkelt schema på hur du har kopplat nu när det inte funkar.

Jag har använt lysdioder med inbyggt "blinkprogram" (dock bara en färg), och de har bara varit att koppla in som vilka andra lysdioder som helst.
svanted

Inlägg av svanted »

kroko skrev:Hejsan!

Jag och mina kompisar har köpt 20st dioder, problemet är att vi inte kan få dom att lysa ?
Vi har provat ett inställbart nätaggregat där vi skruvat upp Volten till 4.5v står att det ska vara men vi får ingen ström enligt visaren. Vi har också provat med 9 volt batteri serie kopplat och solo.
Behöver vi något motstånd eller liknande, dioderna är lite speciella:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... led-p90500

Hjälp skulle uppskattas väldigt mycket, tack på förhand!

de ni testat utan motstånd är trasiga!!
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jag tycker det verkar osannolikt att en lysdiod med inbyggd mikrokontroller inte skulle ha inbyggd strömbegränsning. Den borde funka om man bara kopplar in 4.5V med rätt polaritet. Men man får ju säga att dokumentationen är skrämmande bristfällig.
kroko

Inlägg av kroko »

med 4.5 V borde jag använda en resistor på 220ohm?
Bola

Inlägg av Bola »

Hur räknar du då?

Ett exempel:
Med matningsspänning 5V
(5-4,5V)/0,02A = 25 Ohm

Med matningsspänning 4,5V
(4,5V-4,5V)/0,02A = 0 Ohm

Men du måste har någon resistor så det blir en strömbegränsning.

(Det är rätt va? Blir så himla osäker ibland...)
snigelen

Inlägg av snigelen »

OM man har en vanlig lysdiod funkar det bra med ett motstånd som strömbegränsning.

OM man har en krets med mikrokontroller som driver tre olika sorts lysdioder har man lämpligen lämpliga strömbegränsingsmotstånd mellan MCU och varje lysdiod. Om dessa lysdioder blinkar kommer de att dra olika mycket ström vid olika tidpunkter. I så fall är det ju urkorkat att mata denna krets med 9V i serie med ett motstånd. Ett motstånd är nämlingen en usel spänningsregulator vilket medför att du kommer att få för hög spänning över kretsen om strömuttaget är för litet. Om det då är en mikrokontroller involverad så blir nog den ledsen.

Men det enda vi vet är att det inte rör sig om en vanlig lysidod, utan i kapseln sitter någon krets som gör att de tre inbyggda lysdioderna blinkar.
svanted

Inlägg av svanted »

Flashing LEDs
Flashing LEDs look like ordinary LEDs but they contain an integrated circuit (IC) as well as the LED itself. The IC flashes the LED at a low frequency, typically 3Hz (3 flashes per second). They are designed to be connected directly to a supply, usually 9 - 12V, and no series resistor is required. Their flash frequency is fixed so their use is limited.
:vissla:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror ni är ute och cyklar lite. Jag har använt en grön blinkade diod som strömbegränsning och blinkrelä. Den jag använde vill ha någon stans mellan 5V och 15V över sig och drog 20mA när den lyste. Så man kunde seriekoppla den med vanliga lysdioder för att få alla att blinka. Det borde vara något likande för den här. Men det är ju svårt att veta utan något datablad.

75-008-46 är ett exempel på vad jag menar.

EDIT: svanted var visst snabbare.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Vi är nog ute och cyklar allihop, eftersom den enda informationen som finns är denna:
Kjell skrev:Blinkande RGB lysdiod. Inbyggt program växlar mellan röd, grön och blå. Styrka: 160-2800 mcd. Spänning: 4,5 V. Ström: 20 mA. Ø 5 mm.
Så det är ju öppet för en del spekulationer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är ju inte speciellt svårt att fråga Kjell&Co...
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Jag har kopplat in en blinkande RGB-led liknande den. Där började den röda blinka vid ca 2 V och sedan kom den gröna och blåa igång vid ca 3 V. Jag använde vanligt motstånd. Men det är lite speciellt iom att den röda har lägre spänningsfall så när den fick 20 mA fick den gröna och blåa lite lägre ström. Men inget som märks rent optiskt.
Skriv svar