7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
steppen7

Re: 5,2 kW solcellsanläggning (Numera 7kW) *Börjar få prylar

Inlägg av steppen7 »

Idag kom själva invertern. En riktigt bastant pryl, gissar att den väger 30kg.
IMG_0957_1280x960.JPG
IMG_0958_768x1024.JPG
IMG_0959_1280x960.JPG
IMG_0960_1280x960.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det tunga aset uppmonterat på väggen och kåpan borttagen:
Den sitter rakt, bilden är distorderad.
IMG_0968_768x1024.JPG
IMG_0969_768x1024.JPG
Precis ovanför displayen lite till vänster sitter 4 ytmonterade knappar som man använder vid programmering. En Escape, en Enter samt pil upp/ner.
Stiftlisterna ovanför displayen är för att kunna stoppa i en ZigBee modul.

Nu ska jag åka och hämta ut mitt paket med solcellskabel och MC4-kontakter.
Crimpverktyg är på väg från Kina och kommer förhoppningsvis imorn med lite tur.
Elmätare, högspännings DC-brytare och högspänningssäkringar skickades idag från tyskland.

Plötsligt flyter det på lite bättre... :)

Om vädret tillåter så monterar jag solcellspanelerna och boxarna i helgen!
Jag köpte en vinsch på Clas för att kunna hissa upp panelerna på taket. Billigare än att hyra en lift, mindre tidspress, och jag kan sedan bygga en platform i garaget så jag kan hissa upp bråte i taket med vinschen.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Kul att du börjat få grejorna :tumupp:
Riktigt intressant att följa, väntar spänt på lite siffror sen när du är klar, även om det är en bit dit.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Dagsverket, byggt vinschanordning som kan tippas ut "över kanten", monterat samtliga powerboxer, kopplat all kabel, buntat fast hälften ungefär. Bunta tog ju nästan halva dan :o
IMG_0977_1280x960.JPG
IMG_0978_1280x960.JPG
IMG_0979_1280x960.JPG
IMG_0980_1280x960.JPG
IMG_0981_1280x960.JPG
IMG_0982_1280x960.JPG
Imorn, om det inte blir skitväder, blir ska jag bunta resten och sedan börja hissa upp panelerna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tror inte att jag sagt det tidigare, men det där ser ju helt otroligt bra ut.
Jag har följt din tråd med stort intresse. Fler bilder, tack!
Zwampen

Inlägg av Zwampen »

Planerar nu min egen anläggning och har stöt på problemet att jag har ett tak som lutar optimalt. dvs 45 grader rakt emot söder.
Men det är betongpannor och 45grader. Att springa runt på taket och bygga är inte att tänka på. Också finns det ett garage nedanför så en skylift går ej att använda.

Funderar på att bygga ett stegsystem mellan panelerna för att kunna bygga och underhålla.
Har också funderat på att ha en stege som går på en räls uppe på taknocken så man kan enkelt flytta runt.
Har någon några ideer eller länkar till bra lösningar.
mvh Carl-Johan
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varför ska du underhålla? Solceller är normalt helt underhållsfria, det enda ska vara om där fastnar löv och smuts på/under dem men då är det snarare fel på placeringen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lutande tak löser man väl genom att skjuta upp vissa pannor under pannan ovanför, och använda pannan under som fotsteg? Komplettera givetvis med en vettig livlina (säger jag som faktiskt äger en såndär sele & co men aldrig använt den...)
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Tyvärr blev det inte mycket gjort igår, buntade fast resten av kablaget och blev blöööt....

Nästa helg är det ju långhelg så det vore väl själva --- om det inte skulle bli klart på taket då!
Åskskydd och övrigt elinstallationsmaterial dimper nog ner imorn, så egentligen borde anläggningen kunna driftsättas nästa helg, men sedan är det ju byråkrati och nätägare och sånt inblandat också...
steppen7

Re: 7kW solcellsanläggning *klart för panelmontage*

Inlägg av steppen7 »

Vädret var bra idag så jag testade att hissa upp en panel under kvällen. Vinschanordningen blev inte bra, vajern drog ju snett på rullen och dessutom tog den i ändbrytaren mm så det blev till att tänka om. Flyttade ner vinschen från den utfällbara bommen och satte en tajla där istället. Eftersom skenorna inte klarar last så bra i den ledden fick jag hålla emot med ett spännband mot spången osv osv. Meckigt och inte helt bra ändå, men det gick att få upp en panel. Det läskiga var dock att nu när vajern går genom en talja så blir effekten att hela träramen vill tippa in mot taket innan den nått vertikalt läge. Lite svårt att förklara men tanken var ju att hissa upp panelen och sedan fälla över träramen/bommen in över taket och få med sig panelen, men nu när vinschen är flyttad så vill bommen tippa in själv om den inte lutar kraftigt ut över takets kant.

Jaja, är man två pers framöver går det nog bra.
IMG_1017_1280x960.JPG
IMG_1019_1280x960.JPG
IMG_1021_1280x960.JPG
Mätte spänningen ut från hela takinstallationen och den åkte upp och ner mellan 0.3-1.9V. Boxarna ska ge ut 1V när de ej är i drift men har en panel tillkopplad så det kanske är normalt eftersom det hade börjat skymma och dessutom var mulet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vet inte om du har tillgång till traktor men vi gjorde som så när vi lyfte upp glasen till solfångarna att vi satte två långa brädor i frontlastaren sen en tvärslå som "mothåll" sen på med glaset och lyfta upp den.

Detta då en traktor inte når upp på taket normalt om man inte har en "snabel".

Vore jag du skulle jag kolla runt lite efter någon traktor eller lastbil med kran, tappar du en panel så kostar det ju lite. :vissla:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja så hade man ju iofs kunnat göra. En granne har en lastare som man kan hyra billigt per drifttimme, men jag tror jag kör på det här nu ändå. Risken att tappa något är nog ändå rätt liten om man låter bli att koppla loss vajern tills man har fått upp panelen ordenligt på taket.

Mätte spänningen igen nu på morgonen och den låg på 0.9V stabilt, så allt är som det ska, bara att stacka vidare...nån dag när jag får hjälp...
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag följer bygget med spänning. Jag skall ju själv framöver montera mina paneler.
Jag tycker dock att din vinsch-anordning ser lite riskabel ut.

Jag har plockat ut en av mina paneler ur lådan för mätning m.m. och de är ganska tunga och otympliga att hantera.
Visst lyfter man en själv, men med tanke på storleken så krävs lite försiktighet.

Så ett råd i all välmening är nog att förstärka lyftanordningen på några punkter.
Överliggaren verkar vara en bit al-profil. Jag ser inte hur den är fäst i reglarna, men det verkar vara en svag punkt.
Om den bara sitter i ett par skruvar så skadar det nog inte att förstärka dess fastsättning mot reglerna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant!

Vad väger panelerna?

Alternativt förslag för winschjoxet, eller nåt: Bygg en klart större utstickande ram som dels är klart bredare och dels sticker ut lite längre och dels , och dessutom har lämpliga stag så att den varken kan tippa hit eller dit. Hissa sen upp panelerna såpass att du kan "dra in" den medan den hänger i winschwiren. Kräver nog att blocket/winschmotorn sitter nån halvmeter högre ovanför taket än panelernas storlek, eller nåt sånt. Ett alternativ kan kanske vara att hänga winschmotorn direkt i hissen (så att blocket inte ger nån sidokraft) och lägga till nåt som gör att winschmotorn kan flyttas inåt/utåt...

En bonusfråga: Är den svarta "relingen" till för att folk som jobbar på taket inte ska trilla ner, eller är den för att hindra alltför stort snöras? Om den är till för att hantera snöras så kan det kanske vara läge att fundera på att trolla nåt händigt med den.

Winschandet och monteringen följer jag med intresse eftersom jag själv typ år 2020 eller nåt sånt ska orka montera upp några solvärmepaneler (vattenburna) på stugan. Där blir det nog troligtvis väggmonterat på gaveln, borde läsa på i början på den här tråden om hur man räknar ut optimalt läge, för att klura ut vilken vinst jag får på att luta panelerna. Det kommer bli skitfult men tanken är att jag monterar nya delar av trä utanpå befintlig vägg utanpå läkt å allt, så går det att skruva ner hela skiten ifall man störs för mycket av utseendet. Eftersom det bara blir kanske sex paneler och de inte är tyngre än att man med nöd och näppe lyfter den själv, och eftersom de dessutom inte är sådär värst dyrbara (det är inte vacuumrör) så lär jag nog fira upp dem med rep eller kanske genom att använda spännband som "hobbywinsch"...
steppen7

Inlägg av steppen7 »

De små panelerna väger ca 20kg och de stora 25kg.
Överliggaren är fäst med vinkeljärn som är fastsatta med trippla ankarskruv vardera i reglarna.
Jag tror det håller bra även om det är lite svajigt pga dålig vridstyvhet i träramen.

MiaM - Jag hade vinschen monterad på bommen/överliggaren först som du föreslår och då vill den ju inte tippa in över taket självmant, men problemet var att vajern gick väldigt snett på rullen så det hade hoppat och ryckt när vajern trillar ner några varv. Och ramen var byggd för att panelen skulle nå ända upp till överliggaren och att man sedan skulle fälla in ramen över taket och vila den på bocken så att man i princip har panelen liggandes på taket.

Jag övervägde också att flytta hela klabbet till takets långsida men då skulle man få dra upp panelerna i uppförsbacke och stå nära en kant i takets lutning vilket kändes läskigt. Dessutom skulle inte gångjärnen på ramen kunna fästas i mer än en skruv vardera (sitter med dubbla M8 vardera nu).
Skriv svar