Att fasa kanter
- ghost_rider
Att fasa kanter
Tänkte göra mina detaljer lite finare och försöka köra ett pass för grada av kanterna.
Då är frågan, vad använder man för ngt stål? förstår att en endmill inte funkar, men ballnose eller v- spets?
Om man använder en ballnose, hur gör ni då? Minskar ni diametern på verktyget i datorn för att få till en tajtare verktygsbana?
Då är frågan, vad använder man för ngt stål? förstår att en endmill inte funkar, men ballnose eller v- spets?
Om man använder en ballnose, hur gör ni då? Minskar ni diametern på verktyget i datorn för att få till en tajtare verktygsbana?
- ghost_rider
Re: Att fasa kanter
ok, men man måste 'fuska' sig till med diametern, eller kan det finnas en funktion som kompenserar för fasning i cambam?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tja inte vet jag vad cambam fixar, men detta är ju ingen större opreation att fixa till. Du får väl sätt de grå i arbete.
- ghost_rider
De grå har gått o lagt sig. De får jobba på dagen, kvällstid har de fått ledigt
Tänkte mer om det fanns ett annat sätt, som kanske är mer 'korrekt' än att ändra diametern för att kompensera .
Det är inte svårare än vad man gör det till, men jag tycks ha smak för de osmakliga

Tänkte mer om det fanns ett annat sätt, som kanske är mer 'korrekt' än att ändra diametern för att kompensera .
Det är inte svårare än vad man gör det till, men jag tycks ha smak för de osmakliga

Jag programmerar alltid färdig kontur.
Fräsens offset lägger jag i fräsradiekompenseringen på maskinen.
Då kan man enkelt pilla med kompenseringen till fasen blir lagom.
Fräsens offset lägger jag i fräsradiekompenseringen på maskinen.
Då kan man enkelt pilla med kompenseringen till fasen blir lagom.
Och jag gör tvärt om, låter CAM-programmet sköta offset och så reglerar jag graden av fasning med fräsdjupet istället.
Så, kör jag med en 6 mm 90-graders så säger jag till CAM-programmet att den är 3 mm och sätter djupet till -1.6 och sen justerar jag därifrån på fräsens styrsystem. Ofta passar det bra med typ -1.8 till -2.
Jag tror inte att det finns något mer "korrekt" sätt. Faktiskt smått irriterande, och har medfört att jag inte längre lägger in fasade kanter i CAD-modellen, för det går ändå inte att använda de nya "inre" konturer som bildas, det blir bara plottrigt och ökar risken för att göra fel.
Så, kör jag med en 6 mm 90-graders så säger jag till CAM-programmet att den är 3 mm och sätter djupet till -1.6 och sen justerar jag därifrån på fräsens styrsystem. Ofta passar det bra med typ -1.8 till -2.
Jag tror inte att det finns något mer "korrekt" sätt. Faktiskt smått irriterande, och har medfört att jag inte längre lägger in fasade kanter i CAD-modellen, för det går ändå inte att använda de nya "inre" konturer som bildas, det blir bara plottrigt och ökar risken för att göra fel.
- ghost_rider
Hittade detta på cambam's hemsida o tänkte dela med mig
http://www.cambam.info/doc/plus/cam/SideProfiles.htm
http://www.cambam.info/doc/plus/cam/SideProfiles.htm