Litet bygge subwoofer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Litet bygge subwoofer

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har precis börjat med ett litet projekt, tänkte jag skulle bygga ihop mig en liten förstärkare till en subwoofer att ha till tv'n när det går en bra rulle eller vid filmvisning osv. Förstärkaren är en billigare variant på många andra, får om det funkar eller om det inte blir så bra som önskat. Får tiden utvisa. Förförstärkaren är en subwoofer förstärkare, alltså filtrera bort de höga tonerna och således endast behålla de låga frekvenserna, baserad på två OP, NE5532. Vilka anses väl vara någorlunda lämpliga för audio-projekt. Ställbar volym, fas, frekvens är med på kortet.

Förstärkaren är tänkt att kunna, i teorin, vetifasen om det går i praktiken att klara av 150 watt i 8 ohm. Tveksam till detta utan hoppas snarast på att den kalrar av en 100watt iaf. Men det märker jag, får se vad den klarar av när jag börjat testa det.

Tyvärr kommer inte bilderna nu förrän på färdiga kort och en del komponenter som behövs för det. Kommer även schema på både förförstärkare och förstärkardelen. Blir lite komponentbilder och kretskortsbilder nu till att börja med.

Har även fått fatt i en fet transformator till att driva förstärkaren med. Vet ej om det blir två förstärkare eller om jag bara använder det ena kortet jag har. Får se om jag vill ha en eller två subwoofers, vore ju dock rätt gött med två, en var sida om soffan :)

Nåja, nog snackat. Här kommer de första bilderna:
DSC03024 [1600x1200].JPG
DSC03027 [1600x1200].JPG
DSC03029 [1600x1200].JPG
DSC03031 [1600x1200].JPG
DSC03033 [1600x1200].JPG
DSC03035 [1600x1200].JPG
DSC03038 [1600x1200].JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Re: Litet bygge subwoofer

Inlägg av SA7ACA »

Ser trevligt ut :) Har du köppt kittet eller designat själv?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack, ja det verkade trevligt när jag köpte det. Hoppas bara det funkar som det ska nu också.... Var väl inte en av de mer dyrare varianterna så det blir en liten chansning.

Glömde skriva det i första inlägget. Det är faktiskt köpt på ebay, så kan tyvärr inte ta på mig äran för det själv. L20 heter förstärkardelen om det är intressant att köpa själva. Men vet ej hur det funkar eller låter så rekomenderar er att vänta tills jag hunnit testa mitt så ni inte behöver köpa grisen i säcken... Bättre att en gör misstaget än att flera gör det, även om det var ganska billigt...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hur har du tänkt att baslådan ska vara inkopplad i audiosystemet?

Använder du dig av en vanlig stereoeffektförstärkare borde Linkwitz-Riley-delningsfilter vara lämpligt. Har du en hemmabioeffektförstärkare borde gränsfrekvensen vara definierad i någon standard. Eventuellt behövs då inget filter alls, dock borde standarden tala om vad som gäller.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Min förstärkare har inte någon separat subwoofer-utgång då den bara är en vanlig stereoförstärkare. Den skickar alltså ut samma signal den får in, hela frekvensregistret. Så det behövs således ett filter mellan, detta filter fungerar även som en förförstärkare också. Det är allt i ett när det gäller det. Så det ska nog kunna bli bra.

Schema på filter/förförstärkare kommer också här nedan:

Har nu lött ihop ett av vart kort. Ser ut att kunna bli bra, även om det var första gången någonsin jag lödat ytmonterade komponenter, så ha överseende för den inte allt för snygga lödningen. Men funktionen är nog där så...

Egentligen är detta bara ett uppvisande av en byggsats, bara o löda och skruva ihop sen. Men kanske kan vara kul ändå.

Bilder:
Preamp.png
DSC03041 [1600x1200].JPG
DSC03043 [1600x1200].JPG
DSC03044 [1600x1200].JPG
DSC03045 [1600x1200].JPG
DSC03046 [1600x1200].JPG
DSC03047 [1600x1200].JPG
DSC03048 [1600x1200].JPG
DSC03049 [1600x1200].JPG
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Utan rätt filterkarakteristik kan ljudsystemet få dåligt frekvenssvar. Enklast och närmst standard är som redan nämnt Linkwitz-Riley av någon ordning. Rane har en bra artikel
Med rätt sort delningsfilter kan du använda dig av en grafisk equalizer till att förstärka de frekvensområdena som ger bäst effekt för film. Får du problem med dynamik får man placera equalizern efter delningsfiltret och då kanske det räcker med en parametrisk typ.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för det. Intressant läsning. Får dock testa med detta jag har nu. Fördelen med detta basfilter är just att det är anpassat för just subwoofer i ett hemmabiosystem. Så det är anpassat med fasförskjutning och så. Så det borde fungera tämligen bra. Nu är bara frågan om det gör det i verkligheten också....

Här kommer schema igen på både förstärkardelen och även filter/förförstärkare.

Söker dock en annan trafo än den jag har nu. Söker en ringkärna på 2*50 - 2*60 volt VAC. Och detta på gärna minst 325 men helst upp mot 500 VA. Någon som har en liggandes till schysst pris, eller två stycken mindre på 200 VA???? 230 v primär...
Preamp.png
L20.jpg
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Lite uppd:

Har tagit lite tid men nu äntligen har jag fått ihop till strömförsörjningen, allt från trafo, kondensatorer samt ett par likriktare. Haft massor o göra med nytt jobb o lite annat sånt o fixa så nu äntligen har jag kunnat pilla lite med detta också.

Skaffat en fet trafo, 2*38 volt, 500 VA. Sedan till detta ett par stora likriktarbryggor, kör med två st för att få en bättre strömförsörjning. Hade nog räckt med en halvvågsbrygga men dumt att chansa. Hade ändå två likadana bryggor så... Sedan sitter det en skock med kondensatorer efter likriktarna såklart. Dessa är på 10000µF och 100 volt st. Så totalt per rail är det 20000µF och 100 volt. Visst det är kanske lite ambitöst att ha 100 volt när trafon inte ger mer än 38 volt men o andra sidan är det bättre att vara på den säkra sidan och inte chansa. Hade nog räckt med 63 volt men.... ja bättre o ha både hängslen och livrem...

Har testat nätdelen nu och inget som verkar konstigt eller blir varmt. Kondensatorerna håller spänningen bra så nu är nästa steg att skruva fast transistorerna på förstärkarkorten på en stor kylfläns som i sig måste sågas till.... sedan ska deta testas utan last. Se hur det går.

Lite bilder från idag:
IMG_1419 [1600x1200].JPG
IMG_1420 [1600x1200].JPG
IMG_1427 [1600x1200].JPG
IMG_1434 [1600x1200].JPG
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ser rejält ut :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt bygge!

Ett par kommentarer:

Jag skulle INTE byggt nätdelen sådär.
Jag antar att det är två separata lindningar på trafon, som är likadana?

I så fall skulle jag låtit ena änden från varje lindning gå till jord direkt på kondensatorpaketet, och andra änden från de två lindningarna gå in på AC-sidan av en likriktarbrygga och låta den bryggans utgångar gå till plus- och minussidan (ej jord) på kondensatorpaketet. OBS: om man kopplar så så behöver trafons lindningar vara rättvända. Inget går direkt sönder om man vänder fel, men glättningen blir sämre och ripplet/brummet blir osymetriskt. Enklaste sättet att kolla detta är att AC-mäta dels mellan jord på kondingarna och varje AC-sida på bryggan, och dels AC-mäta mellan båda AC-sidorna på bryggan. Mellan båda AC-sidorna ska det bli ungefär dubbla som mellan en AC-sida och jord. Om det är nära noll volt mellan AC-sidorna så behöver du vända på en lindning från trafon.

Fördelen är dels att du slipper ett diodspänningsfall eftersom du bara behöver en brygga men framförallt kan nätdelen i princip inte dö på ena halvan utan att också ta med sig andra halvan. Om nätdelen dör på en halva (vilket skulle kunna hända som det är kopplat på bilden, även om avbrott i trafo/likriktarbrygga är ovanligt) så är risken halvstor att paja slutsteg och högtalare om det inte finns nåt bra DC-skydd med.

Om du har nätdelen som du visat på bilden så bör du inte ha några säkringar förutom på 230V-sidan. Om du ändrar som jag föreslår ovan så är det okej att ha säkringar mellan trafon och likriktarbryggorna.

Eftersom det går åt rätt fläskig startström för att starta en ringkärnetrafo så kan det kanske vara bra med säkringar på sekundären. Visst, det går också åt mycket ström att ladda kondingarna, men där borde man kunna ha säkringar som inte är lika mycket ovanför "redan igång, spelar för fullt"-strömmen.

Vad gäller ingång/filter så är det kanske, eller kanske inte, lite synd att det så sällan körs med högpassfilter till de vanliga högtalarna. För att en subwoofer ska funka bra så behöver egentligen frekvensgången i basen på de vanliga högtalarna ha en avrullning som ungefär ser ut som lågpassfiltret till subwoofern, antagligen rätt svårt att trolla till bra och dessutom behöver ju stereoslutsteget flåsa på för fullt i basen, även nere i frekvenser som de vanliga högtalarna inte gör mycket nytta vid.

Om du har pre out och main in (delbart försteg/slutsteg) på förstärkaren så kan det vara läge att fundera på nåt filter som kopplas där.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Undrar varför det är så många som väljer att använda två bryggor?

Såhär är det kopplat i alla apparater jag rotat i:
Bild
Detta blir en helvågslikriktning.

På en trafo med två separata sekundärer kopplar man alltså ihop två kablar, så det blir ett mittuttag. Det står antingen på trafon eller i trafons datablad vilka som ska kopplas ihop. Oftast är det markerat med svarta prickar på en schema-symbol. I detta fall en prick tillsammans med en icke-prick. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Undrar varför det är så många som väljer att använda två bryggor?"

Jag tror att lösningen i ditt schema kan se konstig ut, eftersom man "låter bli att likrikta mitten-lindningen".
Så då väljer man hellre två bryggor för att vara säker. :)

Men ser man mitten-lindningen som "nolla" så blir det lite lättare att greppa.
Annars kan man ju mäta eller rita upp hur spänningen går.

"icke-prick"

Dagens ord! :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Alla förstärkare jag har sett har bara en brygga. Som Madmodder visar. Även de nätdelar med +- matning har en brygga och fungerar klockrent och ger en tillräckligt ren spänning ut för att inte ge något brum eller liknande störningar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hur ser matematiken ut runt utnyttja separata bryggor jämfört med en?

Har alltid fött höra x1.414 för helvågsbrygg-likriktning.

Min gainclone har en 230V/2x24VAC med enkel brygga, blir ±35VDC idle. (x1.458)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En transformators tomgångsspänning är inte det som står på den. Märkspänningen är under full belastning.
T.ex så får jag utan belastning ut ca 14,5VDC från en 9VAC-trafo här efter likriktning och glättning utan belastning.
Vid full belastning får jag ut ca 11V. 9*1,414-1,5 = 11,2. 1,5V är spänningsfallet över diodbryggan vid 2A. Så det stämmer rätt bra. :)
Obelastad är det nästan 11VAC ut ur trafon. ca 20% mer!
Har för mig skillnaden är mindre ju kraftigare trafo man har.
Och spänningen på x*1,414 får du inte av att du använder en likriktarbrygga, utan för att du sätter en kondensator efter bryggan. Först då blir utspänningen densamma som Vtop istället för Vrms.

Säg att du har exakt 2x12VAC. Säg också att dioderna i bryggan har ett framspänningsfall på konstant 0,6V oavsett belastning. Och så en kondensator efter.
Du får då ut 12*sqr(2)-2*0,6=15,77V. +-15,77V alltså.

Sen kopplar du trafon så den har mittuttag istället och en brygga. Det blir då (12+12)*sqr(2)-2*0,6=32,74V över hela, och med mittuttaget kopplat till jord, blir det +-16,37V

Det är ju solklart att du bränner bort spänning i onödan med en extra brygga.
Skriv svar