Pågående projekt sedan i höstas på en flispanna modell <90kW

Berätta om dina pågående projekt.
PTC

Pågående projekt sedan i höstas på en flispanna modell <90kW

Inlägg av PTC »

Startade i höstas med att bygga upp styrningen till en flispanna.
I början var det meningen jag bara skulle koppla in det elektriska, men p.g.a. inkompetenta "experter" fick jag göra om allt från början.

Principen på denna är att ovan jord byggdes det en flisficka som rymmer ca 15 kubikmeter flis.
Under jord hamnar flisen på ett "bord" där två hydraulcylindrar 150mm diameter och slaglängd 800mm arbetar växelvis och skrapar ner flisen i en ränna där en stor matarskruv (ena halvan vänstergängad och andra halvan högergängad) trycker flisen mot mitten.
I mitten av rännan sitter det en tratt där flisen åker ner. En doserskruv matar sen upp flisen till en annan tratt ner till en tredje skruv "Stokern"
Stokern i sin tur matar in flisen i en förugn där förbränningen äger rum

Hela anläggningen styrs via en Siemens Logo med liten display.
I flisfickan sitter det en kapacitiv givare som talar om när nivån kommer under min nivån.
I första rännan satte jag en ultraljudsgivare som talar om för Logon när hydraulaggregatet och första skruven skall starta och stoppa. (vill hela tiden ha en liten mängd flis i rännan)
Doseraren startar och stoppar på tid.
I sista tratten satte jag ytterligare en kapacitiv givare som stoppar matarskruv och doserare om det skulle bli överfullt.
Stokern går också på tid. I röret in till förugnen sitter det en tempgivare som känner av ifall det skulle börja brinna bakåt
Anledningen till att det går på tid är att jag har två faser. Uppvärmingsfas och varmhållningsfas.
Alltså två olika tider till skruvarna.
I förungnen satte vi in en fläkt som via kanaler ger syre under själva förbränningen samt över.

Övervakningen av anläggningen styrs via Logon
Det sitter en Pt100 givare i stokerröret, en i rökgaskanalen, en i vattenledningen, en i förugnen och en i vanliga ugnen (full koll :) )

I betongen under flisfickan gjöt vi ner värmerör som kopplades till en liten cirkulationspump, Värmer upp och torkar flisen innan den kommer in i systemet.

Under hela vintern och våren har denna flispanna hållt två stora verkstadslokaler samt ett stort kontorshus med värme.

Funderar nu på att förbättra den lite, sätta nån typ av mätare för luften och styra fläkten för att få optimal förbränning.
Kommer bara inte på hur jag ska göra detta.

Kan ta bilder på hela anläggningen om intresse finns att se det.

Edit: Glömde ju att det sitter en automatisk uraskning (Ej inkopplad mekaniskt ännu) Samt en inmatare eller framfösare i förugnen
Senast redigerad av PTC 20 april 2012, 15:26:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pågående projekt sedan i höstas på en flispanna modell <

Inlägg av tecno »

Klart det gör, fram med kameran bara. Intressant projekt.
PTC

Inlägg av PTC »

Då ska jag göra det i morgon, planerar ju in att se hur jag ska få till larmet över mobiltelefon medels SMS
Skulle behöva två separata SMS ett för nivån i behållaren och ett för temperaturlarm (se tidigare tråd jag hade på EF)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du glöm inte "flaggorna" när jag köpte min flisanläggning så påpekade han hur viktiga dessa var. De skall inte vara kopplat till någon elektronik alls utan bör bryta motorn rakt av (ja eller via relät/kontaktorn då såklart).

För den som inte vet vad en flagga är (eller det kanske heter något annat egentligen) så är det en plåtbit i slutet på skruven som om flisen packas pga något fel så trycker denna plåtbit in en brytare så inte flisen bara matar på.

Killen jag handlade anläggningen av hade fått pannrummet fyllt såpass att han fick knacka en ruta för att komma in :mrgreen:

P.S. var är bilderna? (mina bilder tror jag finns i senaste köpet, kommer nog bli fler då min anläggning ska in i sommar). :vissla:
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har inte kopplat in "flaggorna" :vissla:
Första skruven styrs helt och hållet av ultraljudsgivaren, iockmed att skruven matar all flis mot mitten (där givaren sitter) har jag full koll på hur mycket flis där finns.
I doseraren sitter ju kapacitiva givaren och är den påverkad över 3 sekunder stängs doserare och första skruven och startar inte igen förräns givaren har varit opåverkad i 3 sekunder. Skulle inte givaren bli opåverkad inom 20 sekunder stannar anläggningen och ett larm sätts.

Bilderna ska jag ta i morgon och lägga upp här :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det lät intressant det där med uppvärmd betongficka.
PTC

Inlägg av PTC »

Har märkt att även om flisen är lite fuktig torkar den rätt så bra i fickan.
Varmvattnet får den från pannan och funkar kanonbra.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Som sagt har säkert du full koll på allt det tvivlar jag inte på, problemet är när din sensor får sig en kyss och ger felvärden ;) Flaggorna är som kastskyddet på motorsågen anser jag!

Har du ventilation i fickan? Annars låter det ju som en grogrund för mögel om du får in för fuktig flis och den på köpet värms :humm: Vi var (med skolan) och kollade på en gubbe som eldat flis sen ja eldkvarn brann och han sa att han hade några bekanta som fått sluta med flis pga detta (mögel alltså). Nu fattar jag inte om du har fickan/pannhuset separat eller så men ta det i åtanke. Mögel är riktigt lömskt.

Själv tänkte jag torka i korntorken sen är min "förvaring" ute och bara stokern är inne och där ska det vara (relativt) tätt.

Men vore ju guld att få en större ficka i betong som du så man kan flisa rakt i "bunkern" sen klarar man sig hela vintern.
PTC

Inlägg av PTC »

Vi tänkte på det med mögelrisken så det sitter väldigt bra ventilation i fickan.
"bunkern" är ca: 3x1 meter och vi har märkt att när vi har värmen på torkar det ca: en halvmeter upp i flisen och då förbrukningen är relativt hög så tror jag ändå att mögelrisken hade varit liten även om vi struntat i ventilationen.

Kanske ide´ ändå att implementera flaggorna i systemet. Du har rätt i det du säger :humm:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har ännu inte testat min anläggning men den har ju flaggor och han jag köpte den av sa att de var extremt viktiga. Sitter de ändå där är det snudd på korkat att inte använda dem. Minsta fel så tuggar ju skruven på och det är rätt stora krafter och tillslut ger något vika ;)

Det kan ju smyga in sig buggar i kod har jag märkt även om ju jag kodar helt perfekt :vissla:

Ang mögel så låter det som du har koll, vill bara poängtera detta då det (enligt mig) är oerhört viktigt iom att man kan få diverse av mögel tex huvudvärk, allergi ständigt sjuk osv därför vill jag ej ha flisen inne i huset helst.

Tyvärr är det ju så att min skorsten är jättestor och ventilationen beror på den så bli av med pannrummet går ju inte så bra heller dessutom minskar ju verkningsgraden iom värmen (från röken) inte kommer huset tillgodo :vissla:

Ska du ha frekvensare på skuven från stokern (dvs in i pannan) eller hur blir lösningen där? Själv har jag inte det men säljaren sa att det skulle vart nice!
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har inte frekvensare på stokern, men tanken har funnits.
Den går på tid med intervaller, i uppvärmning (vattentemp under 60 grader) matar den 4 sek med 4 minuters paus.
Över 60 grader matar den 1,5 sek med 3 minuters paus. Det räker för att bibehålla temperatur och förbränningen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag (inbillar mig åtminstone) tror att det borde bli bättre förbränning om det kontinuerligt matas åtminstone i teorin eller vad tycker du? Pulsmatning är ju det vanliga men inte "The EF way" om vi säger som så ;)

Har du alla motorer trefas eller?
PTC

Inlägg av PTC »

Alla motorerna utom fläkten är trefas med variabla växellådor.
Fläkten ska bytas till en trefas den med så småningom
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Låter som om effekten är mer än "<9kW"...
En nyfiken fråga, någon som har ideer om småskalig rökgaskondensering för att kraftigt kunna höja verkningsgraden?
PTC

Inlägg av PTC »

Ja effekten är nog betydligt större.
Hur kan man räkna ut den?
Skriv svar