Test av pinnfräsar för alu.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Test av pinnfräsar för alu.

Inlägg av Agwan »

Tror att jag lovade ett litet test av pinnfräsar av olika kvalité för ett tag sedan. Nu har jag gjort ett litet test.

Det jag fräser:
En ficka, 26mm x 22mm med ett djup av 6mm och hörn med radien 4.

Det jag fräser med:
Alla tre proverna är 3-skäriga 6mm 30 graders HSS.
1. 17 kr, Pinnfräs HSS-E 6 mm lång, http://shop.otdtools.se/pinnfras-hss-e- ... ng/21160-0
2. 71 kr, Pinnfräs HSS-E 6 mm lång Wodex, http://shop.otdtools.se/pinnfras-hss-e- ... ex/15382-0
3. 106 kr, Pinnfräs HSS-E 6 mm lång TiAIN-M Wodex, http://shop.otdtools.se/pinnfras-hss-e- ... ex/15403-0

Hur jag fräser:
Grovskär, dynamiskt, 2000mm/min feed, 10 kvarv på spindeln 40% ingrepp, 2mm djupa skär, spiralar ner med 3mm radie.
Finskär, 0.2mm, 500mm/min feed, 10 kvarv på spindeln.

Resultat:
Billiga: Resultatet till vänster i bild. http://www.youtube.com/watch?v=265JaVqL ... e=youtu.be
Ganska högt oljud, pinnfräsen ser inte helt ny ut när det är klart. Lämnar efter sig en krage på fickan och resultatet är inte jättefint efter finskäret. Men dock helt användbar med lite filning av grader efteråt. Botten har kvar några vassa små piggar.
Medium: Resultatet i mitten i bild. http://www.youtube.com/watch?v=98H0ITSl ... e=youtu.be
Jag inbillar mig iaf att det låter lite bättre av denna. Pinnfräsen ser fräsch ut efteråt. Fin kant på fickan utan grader, fin yta efter finskäret. Botten ser inte jättefin ut, men den är relativt slät och fin.
Medium+: Resultatet till höger i bild. http://www.youtube.com/watch?v=L3hmHm5- ... e=youtu.be
I princip samma ljud som medium, men den har en liten högfrekvent komponent också direkt efter spiralningen. Pinnfräsen ser fräsch ut efteråt. Fin kant på fickan utan grader, fin yta efter finskäret, lite finare än medium, lite. Botten ser inte jättefin ut, men den är relativt slät och fin.

Slutsats:
Skall man göra något vettigt så gå på medium, visst presterar medium+ liiite bättre, men knappt så det skulle vara värt det. Billiga går helt klart att använda, men man får räkna med lite efterarbete. Det gör inget om det skulle gå åt några extra pinnfräsar när man kör med billiga, 17 kronor är ju inget.

Ytterligare undersökningar:
Testerna kördes bara med den lilla magkänsla jag har på hur min maskin presterar vid olika varvtal och skärhastigheter. Så de skulle kunna köras om med riktiga beräknade värden för varvtal och matning.

Edit:
Tjejen gissade direkt vilken som var billigast, och efter lite undersökande även rätt på övriga två.
Om jag skrapar med en nagel mot väggen i fickorna så hörs ett skrapande ljud i den "billiga" fickan, ett mycket svagare i "mellan"-fickan och i princip känns eller hörs inget alls i "mellan+"-fickan. Så det är en klart definierbart bättre yta på 106-kroners.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Open
Kontakt:

Re: Test av pinnfräsar för alu.

Inlägg av Open »

Kul idé, dock så är det ju ganska beroende att skärdatan stämmer efter just den fräsen du använder.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är absolut sant. Jag kände bara att jag behövde börja någon stans för att försöka förstå vad som krävs och vad som är extra.

Enda skillnaden mellan de två dyrare skall som jag förstår det vara att den dyraste har TiAIN-beläggning. Hur det påverkar skärdatan vet jag inte. Alla har samma stigning också.

Vad är det som påverkar skärhastighet och matningshastighet annars när det gäller pinnfräsar?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med 40% radiellt ingrepp kan man öka matningshastigheten något mot vad tabellerna/uträkningarna säger. Ju mindre radiellt ingrepp, desto högre matningshastighet bör man köra, på grund av något som på engelska kallas "chip thinning". Tabellerna gäller dock för 50% radiellt ingrepp, så 40% ingrepp ger marginell skillnad i matningshastighet. Men när man kommer ner på 10-20% radiellt ingrepp så bör man mata ordentligt mycket snabbare än vad tabellerna/uträkningarna säger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Agwan skrev:Finskär, 0.2mm, 500mm/min feed, 10 kvarv på spindeln.
Kör du finskär även i botten?
Jag tycker ytan ser så dålig ut där.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad som skiljer individuellt inom samma diameter och antal skär utöver verktygstypen vet jag inte för jag har aldrig brytt mig om detta. Jag brukar använda skärdata med avseende på material och verktyg som jag hämtar från nätet eller från verktygstillverkaren.

Två parametrar är viktiga att få tag i förutom diametern och dessa är:

Cutting Speed (CS) eller Skärhastighet som det heter på svenska
Chip Load (CL)

Med dessa två parametrar kan man räkna fram varvtal och matningshastighet med följande formler:
rpmfr.gif
Förutom ovanstående behöver man rekommenderat skärdjup, axiellt och radiellt för verktyget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

En sak till som kan vara värt att notera är att det billiga stålet kan ge samma resultat som det dyra om du använder flood kylning visavi torrkörning med det nya.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag vill tillägga att jag körde med en fogbuster-kopia med t-sprit vid fräsningen. Ganska liten mängd sprit. Kan såklart inte mäta sig med flood.

Jag körde inte finskär i botten. Men jag tror inte att jag skulle få speciellt fin yta där heller ändå om jag kör dynamiskt. Jag härleder det ifrån att maskinens ben inte är stabiliserade utan de gungar med rörelsen av främst X-axeln. Det blir en hävarm som då böjer hela bordet lite lite, men tillräckligt för att ge en ojämn botten. Dock känns botten rätt så jämn och fin med fingret.
m_thread

Inlägg av m_thread »

'fogbuster-kopia'
Kan du berätta lite mer om denna kopia? Funderar på att göra en själv, men behöver lite input...

/F
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När man fräser i veka maskiner är det nästan ett måste att köra finskär i botten.
Pinnfräsens och maskinens utböjning vid grovskär, gör att bottenytan blir sågtandsformad.

Vad menas med att köra "dynamiskt"?
kato

Inlägg av kato »

Agwan

Inlägg av Agwan »

@ m_thread: Jag köpte Johans fogbuster-kopia, sök på forumet, han kan ha någon kvar.

@ säter: Problemet är inte stabiliteten mellan X, Y och Z-axel, den är rätt stabil så. Utan problemet är att benen böjer hela bordet när massan av X-axeln snabbt ändrar riktning. Anledningen att jag drar den slutsatsen är att jag får samma yta om jag kör finskär i botten. Men jag borde kunna köra finskäret i botten mycket långsammare, då blir kraften från benen lägre. Kör jag inte dynamiskt så får jag en jämnare yta eftersom riktnignen inte ändrar sig lika ofta. Sedan skall jag inte säga att jag har en väldans stabil maskin. Det beror på vad man jämför med.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Provkörde nu med väldigt långsam matning på ett finskär i botten, och visst blir ytan bra mycket mer systematisk. Inte de duttarna hit och dit utan vidare form som det blir att full hastighet dynamiskt. Det blir inte perfekt, för skruvarna är inte helt upplinjerade, men ser och känns ändå rätt fint.
Skriv svar