Bosch alpha 2 programeringskoder
Re: Bosch alpha 2 programerings koder.
ThommE,
Om du inte svarvat manuellt förut så bör du vara väldigt försiktig annars kan det gå fullständigt tokigt. Börja med en enkel bit som du bara svarvar av lite på diametern. När du känner att du har fått lite koll på hur det funkar kan du ta ett steg till.
Att ge sig på en hel ritning i första steget när man svarva live kan vara lite för mycket och vill det sig illa kan du köra sönder maskinen.
Det där simuleringsprogrammet som jag rekommenderade hjälper dig väldigt mycket. Då slipper du köra sönder svarven ty du ser direkt i programmet om du exempelvis kör in i chucken.
Om du har någon kompis i närheten som är van svarvare så bör du konsultera med honom så att han kan vara med då du kär första gångerna till du blir lite varm i kläderna.
Om du inte svarvat manuellt förut så bör du vara väldigt försiktig annars kan det gå fullständigt tokigt. Börja med en enkel bit som du bara svarvar av lite på diametern. När du känner att du har fått lite koll på hur det funkar kan du ta ett steg till.
Att ge sig på en hel ritning i första steget när man svarva live kan vara lite för mycket och vill det sig illa kan du köra sönder maskinen.
Det där simuleringsprogrammet som jag rekommenderade hjälper dig väldigt mycket. Då slipper du köra sönder svarven ty du ser direkt i programmet om du exempelvis kör in i chucken.
Om du har någon kompis i närheten som är van svarvare så bör du konsultera med honom så att han kan vara med då du kär första gångerna till du blir lite varm i kläderna.
Jag har pratat med han som körde svarven tidigare så när jag ställt ner den från pallarna och justerat in den så ska han komma och ge mig en kurs.
Jag har testat programmet som du rekomenderade, men jag kom inte riktigt överens med det, det var inte riktigt på humör att ladda in mina koder.
Men jag har testat att skriva lite mer koder, gör jag rätt i slutet när jag gör finskäret? att den tar 0,2mm?
är det nån som har några övnings exempel så vore jag tacksam om ni ville visa upp dom så ska jag öva skriva kod på dom också!
Jag har testat programmet som du rekomenderade, men jag kom inte riktigt överens med det, det var inte riktigt på humör att ladda in mina koder.
Men jag har testat att skriva lite mer koder, gör jag rätt i slutet när jag gör finskäret? att den tar 0,2mm?
Kod: Markera allt
N1 G78 A10
N2 G0 X100 Z100 T200
N3 G95 S2000 F0.4 M3
N4 G4 H10
N5 G0 X35
N6 G1 X0
N7 G0 X35 Z2
N8 G1 X 33.6 Z-149.9
N9 G0 X 34 Z0
N10 G1 X25.1 Z-114.9
N11 G0 X26 Z2
N12 G1 X17.6 Z-69.9
N13 G0 X19 Z2
N14 G1 X14.1 Z-41.9
N15 G0 X15 Z2
N16 G1 X11.1 Z-19.9
N17 G0 X12 Z2
N18 G1 X11 Z-20
N19 G1 X14
N20 G1 Z-42
N21 G1 X17.5
N22 G1 Z-70
N23 G1 X25
N24 G1 Z-115
N25 G1 X33.5
N26 G1 Z-150
N27 G78 M30
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Säter hör till en av de verkliga proffsen inom maskinbearbetning så han kan säkert ge dig råd avseende skärdjup för finskär.
Min lilla erferenhet säger mig att det finns ett beroende mellan materialtyp och verktygstål. När man börjar få lite erfarenhet så ger detta sig själv så att säga.
Det finns ganska mycket info och rekommendationer på Sandvik Coramant. Kolla i verktygkatalogerna så hittar tabeller med rekommendationer för skärdjup för såväl råskär som för finskär till varje verktyg.
Min lilla erferenhet säger mig att det finns ett beroende mellan materialtyp och verktygstål. När man börjar få lite erfarenhet så ger detta sig själv så att säga.
Det finns ganska mycket info och rekommendationer på Sandvik Coramant. Kolla i verktygkatalogerna så hittar tabeller med rekommendationer för skärdjup för såväl råskär som för finskär till varje verktyg.
Säter har många vettiga råd åt mig! Jag har försökt och försökt få igång chukken att rotera, men jag har inte kommit på hur man gör för att manuell svarva med svarven.
Är det nån som har nån ritning att dela med sig om så jag kan fortsätta öva?
Jag tänkte pröva skriva kod för att gänga nu närmast.
Är det nån som har nån ritning att dela med sig om så jag kan fortsätta öva?
Jag tänkte pröva skriva kod för att gänga nu närmast.
Nu börjar programmet likna något.
Jag tror du har glömt att lägga i verktygsoffset på T-koden.
När ett längdsvarvningspass är klart, är det bättre att mata ifrån enbart i X, därefter snabbmatning till Z2.
Som du har programmerat går den snett tillbaka till Z2.
Sådant här ser du om laddar koden i Mach3 och simulerar.
#gör jag rätt i slutet när jag gör finskäret? att den tar 0,2mm?#
0.1mm axiellt, som du programmerat, är helt ok.
Radiellt kanske 0.2mm är i minsta laget, beror på vilka skär man använder mm.
Se till att du är väl påläst och har provat lite själv innan hjälpen anländer.
Då får du ut mer av det hela.
#Jag har försökt och försökt få igång chukken att rotera#
Det är inte säkert att går att köra spindeln manuellt. Annat än via MDI.
Däremot brukar det gå att jogga spindeln. Dvs. rotera den med krypfart.
Fixa en bild på manöverpanelen, få se vilka knappar som finns.
#Jag tänkte pröva skriva kod för att gänga nu närmast.#
Någon enkel utvändig gänga bara?
Jag minns inte om systemet har någon form av advancerad gängcykel, men jag tycker till en början, att man ska skriva varje gängpass manuellt.
Då får man lite bättre förståelse för hur det fungerar.

Jag tror du har glömt att lägga i verktygsoffset på T-koden.
När ett längdsvarvningspass är klart, är det bättre att mata ifrån enbart i X, därefter snabbmatning till Z2.
Som du har programmerat går den snett tillbaka till Z2.
Sådant här ser du om laddar koden i Mach3 och simulerar.
#gör jag rätt i slutet när jag gör finskäret? att den tar 0,2mm?#
0.1mm axiellt, som du programmerat, är helt ok.
Radiellt kanske 0.2mm är i minsta laget, beror på vilka skär man använder mm.
Se till att du är väl påläst och har provat lite själv innan hjälpen anländer.
Då får du ut mer av det hela.
#Jag har försökt och försökt få igång chukken att rotera#
Det är inte säkert att går att köra spindeln manuellt. Annat än via MDI.
Däremot brukar det gå att jogga spindeln. Dvs. rotera den med krypfart.
Fixa en bild på manöverpanelen, få se vilka knappar som finns.
#Jag tänkte pröva skriva kod för att gänga nu närmast.#
Någon enkel utvändig gänga bara?
Jag minns inte om systemet har någon form av advancerad gängcykel, men jag tycker till en början, att man ska skriva varje gängpass manuellt.
Då får man lite bättre förståelse för hur det fungerar.
Tack, det börjar ta sig så smått.
Dock har jag glömt att lägga in en G92, som jag antar ska in mellan N4 och N5 kan det stämma?
vad är det för fördel/nackdel med att använda detta istället för peakpoint? (jag har ännu inte fått kläm på vad peakpoint riktigt gör).
Hur vet man vilken verktygsoffset man ska köra med?
Jag ska pröva skriva kod bara för att tex svarva en m8 bult, jag visar upp den imorgon om jag har gjort den klar då.
Dock har jag glömt att lägga in en G92, som jag antar ska in mellan N4 och N5 kan det stämma?
vad är det för fördel/nackdel med att använda detta istället för peakpoint? (jag har ännu inte fått kläm på vad peakpoint riktigt gör).
Hur vet man vilken verktygsoffset man ska köra med?
Jag ska pröva skriva kod bara för att tex svarva en m8 bult, jag visar upp den imorgon om jag har gjort den klar då.
Jag kollade lite mera på din G-kod ThommyE. I N8 kör du "G1 X 33.6 Z-149.9" vilket säger mig att du har Z=0 i änden på det färdigsvarvade arbetsstycket. Det vill säga att du nollat Z straxt innanför änden på arbetsstycket innan du startar programmet.
I inledningen gör du "N2 G0 X100 Z100 T200" vilket jag tror innebär att den snabbmatar till koordinaten 100, 100 där den hittar verktyget T200. Har jag tolkat detta rätt?
I N5 kör du "G0 X35" följd av N6 "G1 X0", men var har du Z vid dessa två operationer? För mig verkar det som om Z står kvar vid 100.
N5 borde vara "G0 X35 Z0" givet att arbetsstycket är 151 mm så att du kan plana änden i ett skär på 1 mm. Om arbetsstycket har diametern 70 mm skulle jag nog valt att köra "N5 G0 X36 Z0" eller kanske "N5 G0 X35.5 Z0".
I inledningen gör du "N2 G0 X100 Z100 T200" vilket jag tror innebär att den snabbmatar till koordinaten 100, 100 där den hittar verktyget T200. Har jag tolkat detta rätt?
I N5 kör du "G0 X35" följd av N6 "G1 X0", men var har du Z vid dessa två operationer? För mig verkar det som om Z står kvar vid 100.
N5 borde vara "G0 X35 Z0" givet att arbetsstycket är 151 mm så att du kan plana änden i ett skär på 1 mm. Om arbetsstycket har diametern 70 mm skulle jag nog valt att köra "N5 G0 X36 Z0" eller kanske "N5 G0 X35.5 Z0".
Det är riktigt som labmaster skriver att Z0 saknas.
Det saknas även lite snabbmatningar innan M30.
I och med att du är färsk på detta, rekomenderar jag nog att hålla allt så enkelt som möjligt.
Skippa G92 och "peakpoint" till en början. Kör enbart med verktygsoffset. (jag vet inte heller vad peakpoint är
).
T-koden innehåller både positionen i revolvern och verktygsoffset.
Ex.
T200; Revolvern växlar till position 2. Ingen Verktygsoffset.
T202; Revolvern växlar till position 2. Verktysoffset 02.
Observera att man behöver inte använda samma nummer till verktygsoffset som revolverposition.
Även om man oftast gör det.
Sammanfattning, första siffran i T-koden är revolverposition, andra och tredje siffran är verktygsoffset.
Om du även har tänkt att tillverka gängan, skulle jag ha valt en större gänga.
M8 blir lite smått.
Tänk på att inte slarva när du skriver koden.
Jag såg ovan ett par mellanslag som inte ska finnas.
Läs i genom flera gånger. Inget får vara fel.
Det saknas även lite snabbmatningar innan M30.
I och med att du är färsk på detta, rekomenderar jag nog att hålla allt så enkelt som möjligt.
Skippa G92 och "peakpoint" till en början. Kör enbart med verktygsoffset. (jag vet inte heller vad peakpoint är

T-koden innehåller både positionen i revolvern och verktygsoffset.
Ex.
T200; Revolvern växlar till position 2. Ingen Verktygsoffset.
T202; Revolvern växlar till position 2. Verktysoffset 02.
Observera att man behöver inte använda samma nummer till verktygsoffset som revolverposition.
Även om man oftast gör det.
Sammanfattning, första siffran i T-koden är revolverposition, andra och tredje siffran är verktygsoffset.
Om du även har tänkt att tillverka gängan, skulle jag ha valt en större gänga.
M8 blir lite smått.
Tänk på att inte slarva när du skriver koden.
Jag såg ovan ett par mellanslag som inte ska finnas.
Läs i genom flera gånger. Inget får vara fel.
Säter, vad menas med verktygsoffset? Är det där verktygslängden finns lagrad så att maskinen vet hur långt stålet är?
De två blocken N25 och N26 ser ut att skala bort en tiondel på radien mellan -115 och -150 och det sista blocket (N27) terminerar program cykeln med M30 men vad är avsikten med G78?
Jag har för mig att G78 är en gängcykel och då känns den fullständigt malplacerad. Du bör istället dra undan verktyget från arbetsstycket med "N27 G1 X33 Z-149" och avsluta med "N28 M30". Jag skulle nog förmodligen stoppa spindelen också med M5 och då blir det "N28 M5 M30".
Min kompis ställde en bra fråga till mig när jag skulle prova hans CNC-svarv, den löd som följer:
Vad händer om du kör stålhållaren rätt in i chucken med G0 eller G1?
Har man svaret på denna fråga med sig när man skriver NC-program till en svarv brukar det gå hyfsat bra.
De två blocken N25 och N26 ser ut att skala bort en tiondel på radien mellan -115 och -150 och det sista blocket (N27) terminerar program cykeln med M30 men vad är avsikten med G78?
Jag har för mig att G78 är en gängcykel och då känns den fullständigt malplacerad. Du bör istället dra undan verktyget från arbetsstycket med "N27 G1 X33 Z-149" och avsluta med "N28 M30". Jag skulle nog förmodligen stoppa spindelen också med M5 och då blir det "N28 M5 M30".
Min kompis ställde en bra fråga till mig när jag skulle prova hans CNC-svarv, den löd som följer:
Vad händer om du kör stålhållaren rätt in i chucken med G0 eller G1?
Har man svaret på denna fråga med sig när man skriver NC-program till en svarv brukar det gå hyfsat bra.
Snarare:labmaster skrev:"N28 M5 M30"
N28 M5
N29 M30
Du kan inte ha två M-koder i samma block.
G78 är aktivering av Huvudprogram.
Det kan säkert betyda något annat på andra system.
Lite olika dialekt bara.
#Säter, vad menas med verktygsoffset? Är det där verktygslängden finns lagrad så att maskinen vet hur långt stålet är?#
I princip, ja.
I sin enklaste form är det skillnaden i avstånd när skärspetsen står på arbetsstyckets nolla, resp. maskinens referensnolla.
#Vad händer om du kör stålhållaren rätt in i chucken med G0#
Ett par extra kalsonger kan vara nödvändigt om man kör in stålet mellan backarna.
Lyckligtvis har jag gjort det en gång bara.
Bra regler.
Testkör utan detalj. Helst en bra bit utanför chucken.
Ha snabbmatningen nervriden till max 3m/min. Då har man en chans att få hejd på grejerna.
Det kan säkert betyda något annat på andra system.
Lite olika dialekt bara.

#Säter, vad menas med verktygsoffset? Är det där verktygslängden finns lagrad så att maskinen vet hur långt stålet är?#
I princip, ja.
I sin enklaste form är det skillnaden i avstånd när skärspetsen står på arbetsstyckets nolla, resp. maskinens referensnolla.
#Vad händer om du kör stålhållaren rätt in i chucken med G0#
Ett par extra kalsonger kan vara nödvändigt om man kör in stålet mellan backarna.

Lyckligtvis har jag gjort det en gång bara.
Bra regler.
Testkör utan detalj. Helst en bra bit utanför chucken.
Ha snabbmatningen nervriden till max 3m/min. Då har man en chans att få hejd på grejerna.
Ja det stämmer Walle, jag glömde det.
Jag såg en till sak som kan vara bra att ändra. I N7 kör du till koordinaten X35,Z2 och i N8 kör du "G1 X33.6 Z-149.9". Detta betyder att axeln blir konisk med radien 35 vid änden och radien 33.6 vid -149.9. (Edit: Om man skall vara petig så är radien 35mm två millimeter utanför änden)
På ritningen framgår det inte att axeln skall vara konisk på detta sätt. Jag har inte kollat alla blocken i koden så du kanske kör bort denna kona senare men man brukar normalt sträva efter att köra parallellt med axlarna.
Så här skulle jag nog ha gjort:
Eftersom du inte fick igång simulatorprogrammet så rekommenderar jag att du ritar verktygsbanorna på ett papper i skala 1:1. Då får du en ganska bra känsla för vad som händer. Glöm inte bort att vänster kant på verktygsstålet inte är vinkelrät mot X eftersom det finns en släppvinkel som brukar vara cirka 5 grader eller något mera.
Jag såg en till sak som kan vara bra att ändra. I N7 kör du till koordinaten X35,Z2 och i N8 kör du "G1 X33.6 Z-149.9". Detta betyder att axeln blir konisk med radien 35 vid änden och radien 33.6 vid -149.9. (Edit: Om man skall vara petig så är radien 35mm två millimeter utanför änden)
På ritningen framgår det inte att axeln skall vara konisk på detta sätt. Jag har inte kollat alla blocken i koden så du kanske kör bort denna kona senare men man brukar normalt sträva efter att köra parallellt med axlarna.
Så här skulle jag nog ha gjort:
...
N7 G0 Z0.5
N8 G0 X33.6
N9 G1 Z-149.9
N10 G1 X34 Z-149.5
N11 G0 Z0.5
...
Senast redigerad av labmaster 16 april 2012, 17:37:58, redigerad totalt 3 gånger.
#rekommenderar jag att du ritar verktygsbanorna på ett papper i skala 1:1#
Jag tänkte just föreslå samma sak.
Den metoden körde jag innan jag hade dator.
Vanligt rutat kollegieblock. Rödpenna för snabbmatning.
Jag tänkte just föreslå samma sak.
Den metoden körde jag innan jag hade dator.
Vanligt rutat kollegieblock. Rödpenna för snabbmatning.
Tack för att ni tar er tid!
Jag har suttit och läst igenom era kommentarer, och blivit lite slugare hoppas jag
Idag har jag gett mig i kast med att programera svarven, testat att skriva in lite olika kommandon, därav byta verktyg så det kan jag göra nu. Ett stort steg framåt.
Jag har blivit rekommenderad ett att program, "cncsimulatorn" och det är på svenska. det verkar vara mycket trevligt att använda, funkar som mach3 men den funkar med samma språk som svarven.
så här gjorde jag en övning, har gjort några till också som jag tänkte lägga ut. vad tror ni? vad gör jag för fel här tycker ni? var kritiska, det är så man lär sig
Jag har suttit och läst igenom era kommentarer, och blivit lite slugare hoppas jag
Idag har jag gett mig i kast med att programera svarven, testat att skriva in lite olika kommandon, därav byta verktyg så det kan jag göra nu. Ett stort steg framåt.
Jag har blivit rekommenderad ett att program, "cncsimulatorn" och det är på svenska. det verkar vara mycket trevligt att använda, funkar som mach3 men den funkar med samma språk som svarven.
så här gjorde jag en övning, har gjort några till också som jag tänkte lägga ut. vad tror ni? vad gör jag för fel här tycker ni? var kritiska, det är så man lär sig

N1 G78 A10
N2 G0 X60 Z80 T202
N3 G95 S2000 F0.4 M3
N4 G0 Z60
N5 G92 Z0
N6 G1 X-2
N7 G0 Z2
N8 G0 X5
N9 G1 Z-7.45
N10 G1 X22.5 Z-45
N11 Z-55
N12 M30
N13 M05
N14 M00
Här kommer lite fler bilder.