En hiss som stannar lite väl ofta...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

En hiss som stannar lite väl ofta...

Inlägg av SkunkFunk »

I julas bodde min morbror hos min mormor och när ha skulle åka hem så lade han all sin packning i hissen. Han åkte då inte själv i hissen utan tryckte ner den och tog trappan själv. Hissen bråkade och åkte först ner, sen upp till högsta våningen och stannar där utan att det gick att öppna dörrarna. Lagom kul mitt under julledigheten, så det tog flera flera timmar att få service och han fick skjuta upp hemresan. Men ja, allting kan krångla någon gång, det måste man acceptera.

Men idag hände det igen, precis samma sak. Min morbror lade packningen i hissen, tryckte ner hissen medan han själv gick i trappan. Skillnaden nu var att min 85 år gamla mormor också åkte i hissen och då blev fast i över en timma. Stackarn hade inget att sitta på heller, utan fick stå upp i väntan.

När servicen kommer så ser de i en loggbok i maskinrummet att inget är noterat sedan tidigare, med andra ord fanns det inte loggat att precis samma sak hade hänt förut. Så vi vet inte riktigt om samma öde drabbat någon annan i trapphuset.

Det vi funderar på är i alla fall om det kan ha med packningen att göra, att hissen gör som den gör. Att det skulle finnas något där som stör hissen känns visserligen osannolikt, men inte mindre sannolikt än att hissen stannar två gånger i rad med precis samma last. Förutom kläder och det vanliga innehåller packningen också en cello i kolfiberfodral, en imac och en hel del fotoutrustning. Finns det någon möjlighet att det kan vara orsaken?

Det vore väldigt skönt om någon har en aning om vad som kan vara problemet, fram tills vi lyckats prata med styrelsen och få dem att se till att hissen får elektroniken utbytt. Jag vet inte om min mormor vågar använda hissen i dagsläget, vilket blir väldigt jobbigt när man bor på fjärde våningen och har en hund som behöver få gå ut.

/SkunkFunk
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: En hiss som stannar lite väl ofta...

Inlägg av Mizzarrogh »

Var samma problem med hissen vid mormors gamla lägenhet stannade titt som tätt även med folk i, tror det beror på slitna kontakter och liknande, en massa skit som glappar, vi hade det problemet med en varuhiss på ett ställe jag jobbade, dvs säkerhetsbrytarnas indikatorkontakter på olika ställen som inte gick igen som de skulle pga glapp i en massa andra grejer (dörrar och skit tex). Helt kort behöver den en allmän översyn.

Den har ju även överlastskydd och annat som kan strula vilket också ger denna effekt.

Edit, alltså även om de enligt lag är skyldiga att besiktiga säkerhetsbrytarsystemen så garderar det ju på intet vis mot glapp i övriga mekaniska delar såsom dörrkarmar och liknande.

Edit, det är från början gjort så för att det tex inte skall gå att få upp dörrar när schaktet är tomt, eller åka med för tung last, etc.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Även om vi vet felet så är ju detta inget du själv kan eller får fixa. Gå direkt till styrelsen samt ev servicetekniker och få en fullservice på hissen.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Vad som är i hissen påverkar inte hissens beteende så länge det inte är överlast så att säga. Lite packning och en dam ska inte vara något problem. Det låter mer som om det är fel på signalsystemet. Om du trycker ner hissen så ska den gå ner men skall inte kunna åka upp igen av sig själv. Sen finns det ett 50-tal felkällor bara på korgen. Dörrkontakter,fotoceller,klämlister,dörrlås,dörrmotor m.m. blir det ett avbrott av på någon brytare så stannar hissen och i värsta fall sitter du fast. Just fotoceller är en klassiker för folk fast i hiss men till 70% så kommer folket ut av sig själv när dom inser att det går att trycka upp eller ner efter att ha hängt på nödsignalen.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag tror det är en packning som läcker :mrgreen:. Om hissen stannar ofrivilligt är det naturligtvis något fel på den. Ta upp det med hyresvärden och be denne ringa till hissreparatören.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Hemma hos min mamma hände det att någon skickat skräp (kartonger) med hissen. Det är en hiss från början av sextiotalet utan innerdörrar. Kartongerna kilades in vid tröskeln i hisskorgen, där sitter brytare som stoppar hissen. Hade någon varit i hissen så hade det ju varit enkelt att plocka bort skräpet, men nu fick vi kalla på reparatörer i stället.
pflodin

Inlägg av pflodin »

Jobbade med hissar för en massa år sedan, kan finnas hur många orsaker som helst till det där. Vanligt är dock allmänt dåligt underhåll, slitna geiderstyrningar som gör att avståndet mellan givare/magneter/banor i schaktet varierar med hur lasten ligger i korgen och gör att hissen beter sig underligt. Finns dock hur många olika system som helst på styrningar/givare mm så felkällorna kan vara hur många som helst. Kontakta hyresvärden och klaga.

Att sedan felet inte loggades i boken i maskinrummet beror oftast på att servicegubben inte orkade skriva i den samt att den informationen i de fall den antecknas i så fall sparas hos det ansvariga serviceföretaget. När en hiss byter serviceleverantör (vilket händer rätt ofta) så vill man inte ge det nya företaget några fördelar genom en komplett logg av tidigare fel. Många hissar är också fullservice hissar där både underhåll och reparationer ingår i kontraktet, så då byter man inte ut gamla slitna delar i onödan om man så säger.....

/Peter
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Praktiska studier visar att det kan löna sig att byta ut vem som gör service på en hiss ifall den strular ofta... Det hjälpte iaf på ett ställe en bekant bodde. Hissen strulade rätt ofta, och vid femtioelfte samtalet med hyresvärden så hintade min bekant om att det kanske var läge att byta serviceentreprenör. Ett tag senare vara "vid fel ring..."-skyltarna bytta och det var ett annat företag på de nya, och sen funkade hissen problemfritt :)
Skriv svar