Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av sneaky »

Nu har de (3d home made) lagt upp sin skrivare hos indiegogo. Priset blev väl lite högre än vad jag hade hoppats men förhoppningsvis kommer andra haka på och utveckla idén vidare och pressa priserna lite.
http://www.indiegogo.com/veloso3dprinter
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av danielpublic »

Heh.. ja det var väl 3dhomemade tvungna till helt enkelt. Inte lätt att konkurrera på en marknad där helt plötsligt (trots två(?) års "försprång") alla som nu vill och har möjlighet, kan vara med på ett aningens mer koordinerat sätt än tidigare.
Ricce
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 september 2008, 02:37:25
Ort: Vallentuna

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Ricce »

Om projektorn ingår i priset så är väl fulla kitet ok.

Jag tycker denna tekniken är jätte intressant. Jag ska kolla med en polymeringenjör som jag har jobbat med och se om han kan ge mig några tips angående resinet.

//Rickard
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av danielpublic »

En liten teaser så här på påskafton kanske?
Bild
-> Källa med bra tips.

När det gäller att få skrivytan platt, bör man nog använda något sådant här. Att få munstycket sådär humlepubishår nära skrivytan kan man dels använda en Hallsensor (bekvämast) eller då den mer manuella stilen, t. ex som .
xobx
Inlägg: 196
Blev medlem: 14 juni 2007, 13:46:43
Ort: Där borta

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av xobx »

Makergears senaste ser ganska intressant ut, finns tyvärr väldigt lite info om den än..

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0030/7 ... jpg?100123
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av danielpublic »

Rostock is neigh1!!!! (en Delta)
Även på github/thingiverse.

Det ska finnas en printer på thingiverse som ser nästan likadan ut som Makergears M2-printer ovan. Hittade dock inte den för tillfället, men men...

Ni får ta och suga på den här så länge.
Det är inte långt ifrån den går ned i fickan! Verkligen kompakt, nätt och söt liten sak.

Förresten.. på tal om Hallsensors som switchar, hittade jag i den nyss länkande tråden en matnyttig .pdf i ämnet. En hallsensor som är billig och funktionell för syftet är t. ex: A3144 som hittas på eBay.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av dar303 »

Mycket fina maskiner! Jag önskar att jag hade tid att labba med sånt här, buhuuu! :(
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av janaf »

PirateBay har lagt upp 3D-filer i en kategori kallad "Physibles". Bara en handfull filer ännu så länge.

http://thepiratebay.se/browse/605
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Groover »

danielpublic skrev:Rostock is neigh1!!!!
Jag skulle kunna tänka mig en sån utan att använda den som 3D skrivare. Kanske röra om i kaffet eller så. Sexig :)
bildgravyr
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2010, 15:53:13
Ort: Umeå

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av bildgravyr »

Någon som vet ifall det skulle fungera att ta skärmen från en billig android platta i kombination med uv-lysrör/dioder och använda istället för projektor för att bygga en polymer 3d-printer? (Montera skärmen direkt under behållaren med ljuskällen en bit ifrån för att få mindre spridning på ljuset som släpps igenom varje pixel)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av dar303 »

Frågan är om de flytande kristallerna släpper igenom tillräckligt mycket UV runt 380nm för att det ska funka, DLP är ju speglar och har nog bättre transmissionsspektrum
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Groover »

Och om de skulle blockera tillräckligt med ljus där det är mörkt.
bildgravyr
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2010, 15:53:13
Ort: Umeå

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av bildgravyr »

Jag har sett någonstans där de har byggt av lcd paneler från projektorer, vet inte om de släpper igenom samma våglängder men antar att det är liknande teknik. Nackdelen jämfört med dlp är väl snarast att lcd panelerna förstörs av uv-ljuset efter ett tag.
Så jag misstänker att största problemet är om skärmarna från billiga plattor kan blockera ljuset nog bra, samt om det blir tillräckligt fokuserat.
jihe
Inlägg: 2437
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av jihe »

Jag börjar bli lite sugen på en sån där makalös manick. I första hand vill jag köpa något som är rätt komplett, inte bygga själv från scratch. Planen är att driva grejerna med EMC2 och Gecko G540 (som jag redan har). Jag har väl inte tänkt lägga några enorma pengar, det är ju mest en leksak för att få känna lite på tekniken.

Det var nån här som beställde en ORD Bot, den såg ju väldigt lockande ut. Tyvärr verkar det ju som om det bara gjordes i en serie på 100 som är slutsåld nu.

I liknande prisklass hittar man SeeMeCNC H-1. Den känns inte alls lika förtroendeingivande mekaniskt som ORD Bot, men jag skulle nog ändå kunna överväga att köpa en. Men hur är det med den medföljande extrudern? Jag får intrycket att Stepstrudern är rätt mycket bättre, eller? Det verkar också som den är för liten för att få plats med den uppvärmda plattan från Makerbot, men det finns säkert andra attt få tag i.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av danielpublic »

Har Ni sett att den geniale utvecklaren Sublime (Bidrag@RepRap|GitHub|Thingiverse) har kommit rätt långt på sin Tantillus(@RepRap|Flickr-set) ?

En nätt, rar men djärv självreplikerande GPLv3 RepRap-3Dprinter.
Dock är den inte i skrivande stund släppt som stabil version till befolkningen på planeten än, men utvecklas öppet.
Håll koll på dess officiella sida!
För de mer tekniskt intresserade, notera dess sexiga drivmekanik.

Häftigt, inte sant?
Kombinera ovanstående mekanism med något av de här (se kommentarerna, missa inget!) varianterna, öppnas en hel ny värld! *Le Fap, le Fap*

- När det gäller uppvärmda printytor aka Heated Bed, använder sig många av ett etchad PCB med en glasskiva på för PLA utskrift. Glasskivan behöver värmas till 60c, mao bara en smula.
Utvecklaren Emmanuel (@RepRap. Främst känd för FoldaRap) har tagit efter en annan utvecklare genom att använda en aluminiumskiva+peltier element som en heated bed-lösning. Verkar funka utmärkt! Mycket, mycket smidigt!

- När det gäller just extruders är det där mycket efter smak sas, men ett populärt kommersiellt val är bla J Head, ett DIY är t. ex: North90's V1 & V2-hotend.
N.B att det ena behöver nödvändigtvis inte utesluta det andra, då den sistnämnda tillsammans med en i övrigt byggd maskin och en CNC, tillverkat stepperfäste, kugghjul etc. T. ex: Mashup Sliced Wade's Geared Extruder. Duger definitivt som start tills Ni har skrivit ut t. ex en Greg's Wade reloaded. Kika gärna även runt på Thingivers-extruder-tag för inspiration!

Kära hugade, tl;dr Råd:
  • · Förkovra dig än mer i den här världen.
    · Tålamod/motstå köpsuget tills ovanstående känns mer än vad du giter med.
    · Stöd utvecklare av RepRap 3D-printrar!
Fråga på! :tumupp:
Missar jag något, hojta!
Skriv svar