HHO generator
Re: HHO generator
vad jag fattat av alla dessa demonstrationer på webben så är det inte nån fuktighet man vill åt..
Det är den lättantändliga gasen som skall bytas ut mot luft eller blandas i luft..
Det är den lättantändliga gasen som skall bytas ut mot luft eller blandas i luft..
Re: HHO generator
Alla som har haft moped vet väl att den går som en raket dimmiga och kyliga morgnar. 
Ur elektrolysen kommer du inte vinna någonting. Elektrolys av vatten ger visserligen vätgas och syrgas, men när bakpulvret kommer in i bilden så är det bara för att det ska bubbla mer på videorna, tror jag. Och elektrolys kräver som någon skrev mer energi än man får ut av den. Och generatorn kommer väl driva elektrolysen?
Jag tror att det bara är att inse att du har blivit lurad av illvilliga personer.

Ur elektrolysen kommer du inte vinna någonting. Elektrolys av vatten ger visserligen vätgas och syrgas, men när bakpulvret kommer in i bilden så är det bara för att det ska bubbla mer på videorna, tror jag. Och elektrolys kräver som någon skrev mer energi än man får ut av den. Och generatorn kommer väl driva elektrolysen?
Jag tror att det bara är att inse att du har blivit lurad av illvilliga personer.
Re: HHO generator
vatteninsprutning används för att sänka förbränningstemperaturen som annars får motorn att spika.
men högre effekt kommer från att man då kan tillföra mera bränsle/luft.
att man skulle få högre effekt enbart p.g.a. vattnet är en myt..
däremot om man upplever att motorn på bilen eller moppen går bättre i dimma beror det antagligen på att
dimmig luft är kall och kall luft har högre densitet och innehåller därför mera syre...
mera syre = högre effekt
men högre effekt kommer från att man då kan tillföra mera bränsle/luft.
att man skulle få högre effekt enbart p.g.a. vattnet är en myt..
däremot om man upplever att motorn på bilen eller moppen går bättre i dimma beror det antagligen på att
dimmig luft är kall och kall luft har högre densitet och innehåller därför mera syre...
mera syre = högre effekt
Re: HHO generator
Vill minnas att SAAB 99 fanns i en version med vatteninsprutning.
Några jänkare levererades med vatteninsprutning på 60-talet också.
Bla annat de två första bilmodellerna med turbo, (nä SAAB var inte först med turbo på serieproducerade bilar)
Man får dock ungefär samma effekt med intercooler, vilket är en enklare lösning.
Några jänkare levererades med vatteninsprutning på 60-talet också.
Bla annat de två första bilmodellerna med turbo, (nä SAAB var inte först med turbo på serieproducerade bilar)
Man får dock ungefär samma effekt med intercooler, vilket är en enklare lösning.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22725
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: HHO generator
Vatteninjektion användes på en del gamla bombplan när man behövde mer kräm i starten.
Men, det fungerar nog som Tomas beskrev. Dock ger ju olja och vattendimma mycket hög temperatur om det antänds. (Edit, men vet ej exakt vad som händer i reaktionen om det är oljan som finfördelas eller något).
Men, det fungerar nog som Tomas beskrev. Dock ger ju olja och vattendimma mycket hög temperatur om det antänds. (Edit, men vet ej exakt vad som händer i reaktionen om det är oljan som finfördelas eller något).
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8404
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: HHO generator
Det finns ju teorier om varför vissa försök med att köra en motor på "onboard" framställd vätas/syrgas har varit framgångsrika. Processen skulle vara likartad den som sker när man försöker släcka en metallbrand eller brand i ett kolupplag där temperaturen kan stiga till mer än 3000 grader C.
Vattnet sönderdelas då termisk till väte och syre som när det återreagerar, skapar en temperarur på 3500 grader och en positiv feedback loop uppstår som medför termisk rusning. Dvs. ju mer vatten, ju mer explosiv vätgas/syrgas, ju högre temperatur i brasan.
Detta ansågs enligt vissa, kunna hända i en explosionsmotor under vissa exakta ingångsparametrar. Den onboard framställda vätgasen/syret leds genom vatten som är nära kokpunkten. Vattenånga/vattenpartiklar följer med vätgas/syrgas in i cylindern där vätgasen antänds och genererar en temperatur som är tillräckligt hög för att i sin tur orsaka termisk sönderdelning av vattenångan till vätgas/syre tillräckligt för att förånga det överskott av vatten som inte sönderdelades, till vattenånga med högt överrtryck som driver kolven neråt.
Jag var för ett antal år sedan med i ett stort internationellt forum i några år som sysslade med dessa frågor. Där påstod en medlem en dag att han lyckats köra en gammal V8 på vätgas/syrgas sönderdelad med ström från bilens generator.
Han började att i flera inlägg exakt beskriva hur han gått tillväga och allt var ganska klart förutom att ett relä som användes till att pulsa strömmen till sönderdelaren inte kunde identifieras. Det var något gammalt surplus han hade använt. Efter många påtryckningar gick han med på att göra en back-engineering av reläet. När jag dagen efter försökte logga in på forumet fanns det inte kvar. Hela forumet var helt raderat.
Edit: Det var ett forum som drevs av Yahoo, så det var inget privat litet forum som ju ägaren lätt kan ta bort.
Vattnet sönderdelas då termisk till väte och syre som när det återreagerar, skapar en temperarur på 3500 grader och en positiv feedback loop uppstår som medför termisk rusning. Dvs. ju mer vatten, ju mer explosiv vätgas/syrgas, ju högre temperatur i brasan.
Detta ansågs enligt vissa, kunna hända i en explosionsmotor under vissa exakta ingångsparametrar. Den onboard framställda vätgasen/syret leds genom vatten som är nära kokpunkten. Vattenånga/vattenpartiklar följer med vätgas/syrgas in i cylindern där vätgasen antänds och genererar en temperatur som är tillräckligt hög för att i sin tur orsaka termisk sönderdelning av vattenångan till vätgas/syre tillräckligt för att förånga det överskott av vatten som inte sönderdelades, till vattenånga med högt överrtryck som driver kolven neråt.
Jag var för ett antal år sedan med i ett stort internationellt forum i några år som sysslade med dessa frågor. Där påstod en medlem en dag att han lyckats köra en gammal V8 på vätgas/syrgas sönderdelad med ström från bilens generator.
Han började att i flera inlägg exakt beskriva hur han gått tillväga och allt var ganska klart förutom att ett relä som användes till att pulsa strömmen till sönderdelaren inte kunde identifieras. Det var något gammalt surplus han hade använt. Efter många påtryckningar gick han med på att göra en back-engineering av reläet. När jag dagen efter försökte logga in på forumet fanns det inte kvar. Hela forumet var helt raderat.

Edit: Det var ett forum som drevs av Yahoo, så det var inget privat litet forum som ju ägaren lätt kan ta bort.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22725
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: HHO generator
det kan tänkas att man i extrema fall kan höja temperaturen i en brand genom att tillföra vatten men...
det måste då ske genom att vattnet på ngt sätt tillför syre till en redan pågående brand eller
möjligen att syre/väte sönderdelas och att syret då snappas upp av branden i metallen eller vad som nu brinner och att vätet
avgår och reagerar med fritt syre från luften utanför själva branden.
men då skapas energiverskottet av redan brinnande metall...
och energivinsten p.g.a. vattneet är forfarande 0!!
men det finns inget sätt att först söderdela til HHO och sedan få det att reagera till vatten igen och med detta kunna skapa en
energivinst!!!!
men visst, man kan frigöra energi från vatten om man kan få det att bilda tyngre grundännen i en kärnreaktion som det som händer i brinnande stjärnor men...
det måste då ske genom att vattnet på ngt sätt tillför syre till en redan pågående brand eller
möjligen att syre/väte sönderdelas och att syret då snappas upp av branden i metallen eller vad som nu brinner och att vätet
avgår och reagerar med fritt syre från luften utanför själva branden.
men då skapas energiverskottet av redan brinnande metall...
och energivinsten p.g.a. vattneet är forfarande 0!!
men det finns inget sätt att först söderdela til HHO och sedan få det att reagera till vatten igen och med detta kunna skapa en
energivinst!!!!
men visst, man kan frigöra energi från vatten om man kan få det att bilda tyngre grundännen i en kärnreaktion som det som händer i brinnande stjärnor men...

Re: HHO generator
Det är ett känt fenomen att när man smider i en ässja så ökar temperaturen nere i kolet när man skvätter på vatten på toppen. Exakt hur detta fungerar kemiskt/termiskt har jag ingen direkt formel för men det fungerar och är markant.
Vatteninsprutning i en motor ger högre kompression och mer effekt genom förtätning (densitets höjning) av insugningsluften, som en bonus sänker man samtidigt temperaturen något på luften vilket för den att expandera lite mer under förbränningsförloppet.
I vissa fall har vatteninsprutning också använts för att kyla och skydda turboaggregat eller skruvkompressorer.
Vatteninsprutning i en motor ger högre kompression och mer effekt genom förtätning (densitets höjning) av insugningsluften, som en bonus sänker man samtidigt temperaturen något på luften vilket för den att expandera lite mer under förbränningsförloppet.
I vissa fall har vatteninsprutning också använts för att kyla och skydda turboaggregat eller skruvkompressorer.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22725
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: HHO generator
svanted:
Men det här inträffade när det ändå var halvmånga plusgrader men just dimmigt/fuktigt, och effekten på motorn blev högre än vid minst lika kall temperatur men utan den där speciella dimman/fukten.
Det kan kanske också vara en effekt som bara uppstår på motorer med förgasare men inte med styrd insprutning?
Annars om man vill få ut så bra bränsleekonomi som möjligt och lever i ett land utan hembränningsförbud så vore det kanske mest ekonomiskt att framställa spriten till E85 av spillvärmen från motorn. Ha ett tillräckligt stort kärl för mäsk i bagageutrymmet och värm det med överskottsvärme från motorn för att få ut spriten, och kör sen destilering å sånt stationärt i efterhand.
Ett annat kanske mindre seriöst förslag är att driva en ångmaskin med överskottsvärmen från förbränningsmotorn
Men det här inträffade när det ändå var halvmånga plusgrader men just dimmigt/fuktigt, och effekten på motorn blev högre än vid minst lika kall temperatur men utan den där speciella dimman/fukten.
Det kan kanske också vara en effekt som bara uppstår på motorer med förgasare men inte med styrd insprutning?
Annars om man vill få ut så bra bränsleekonomi som möjligt och lever i ett land utan hembränningsförbud så vore det kanske mest ekonomiskt att framställa spriten till E85 av spillvärmen från motorn. Ha ett tillräckligt stort kärl för mäsk i bagageutrymmet och värm det med överskottsvärme från motorn för att få ut spriten, och kör sen destilering å sånt stationärt i efterhand.
Ett annat kanske mindre seriöst förslag är att driva en ångmaskin med överskottsvärmen från förbränningsmotorn

Re: HHO generator
Just den där "kall och fuktig" effekten har jag upplevt på moppar och turboladdade bilar, på vissa turbobilar är effektökningen högst markant också.
Re: HHO generator
min xantia turbo går som ett skott en kall vinter morgon. kan man uppnå den ökningen av detta lilla HHO projekt kanske..?..
Seniorlemuren:
Låter som att oljebolagen gått in o stängt ner det för att det funkar..
hmm..
Funderar.. den här HHO gasen som man framställer är brännbar i sig.. flera klipp visar hur man kan ta en tändare och tända gasen direkt ur generatorn..
det kan man inte åstadkomma med luft.. även om man kyler ner den lite..
borde inte detta lilla faktum att det kommer in nånting mer än bensin som är brännbart öka förbränningen.. sammtidigt som gasen är kall och komprimerar syret...
Att man förlorar en effekt för att skapa en annan känns inte som att det spelar någon roll... Man tar mer ström från batteriet och generatorn laddar lite mer.. vissa väljer att ta den strömmen till ett stort slutsteg i bakluckan..
Jag hittar föresten inte den här så kallade HHO gasen nånstans.. förutom på Youtube..
Hittar den inte i farligt gods pärmarna?.. nån som vet vad HHO står för.. H-H-O?
Seniorlemuren:
Låter som att oljebolagen gått in o stängt ner det för att det funkar..

hmm..
Funderar.. den här HHO gasen som man framställer är brännbar i sig.. flera klipp visar hur man kan ta en tändare och tända gasen direkt ur generatorn..
det kan man inte åstadkomma med luft.. även om man kyler ner den lite..
borde inte detta lilla faktum att det kommer in nånting mer än bensin som är brännbart öka förbränningen.. sammtidigt som gasen är kall och komprimerar syret...
Att man förlorar en effekt för att skapa en annan känns inte som att det spelar någon roll... Man tar mer ström från batteriet och generatorn laddar lite mer.. vissa väljer att ta den strömmen till ett stort slutsteg i bakluckan..
Jag hittar föresten inte den här så kallade HHO gasen nånstans.. förutom på Youtube..
Hittar den inte i farligt gods pärmarna?.. nån som vet vad HHO står för.. H-H-O?
Re: HHO generator
Inte en chans! Bilen kommer gå sämre. Hela "HHO"-grejen på dutuben är ju en bluff, har du verkligen inte insett det ännu?teljemo skrev:min xantia turbo går som ett skott en kall vinter morgon. kan man uppnå den ökningen av detta lilla HHO projekt kanske..?..
Hur menar du när du skriver att det inte känns som att det spelar någon roll? Om det INTE spelade någon roll så skulle evighetsmaskiner vara ett faktum! Men faktumet är att du förlorar mer än det ger. Generatorn laddar mer och blir alltså trögare för motorn att dra runt, med ÖKAD bensinförbrukning och mindre antal tillgängliga hästar som resultat.teljemo skrev:Att man förlorar en effekt för att skapa en annan känns inte som att det spelar någon roll... Man tar mer ström från batteriet och generatorn laddar lite mer.. vissa väljer att ta den strömmen till ett stort slutsteg i bakluckan..
Som danei skrev, knallgas. Alltså en blandning av väteatomer och syreatomer, med dubbelt så många väteatomer som syreatomer. Den här HHO-benämningen är nåt som bluffmakarna har börjat med för att det ska låta lite mer "vetenskapligt". Seriöst nu, lägg ner det här. Du kommer bara slösa pengar helt i onödan, och i slutändan kommer du få stå i skamvrån med dumstruten på. Det fungerar inte! Du är lurad!teljemo skrev:Jag hittar föresten inte den här så kallade HHO gasen nånstans.. förutom på Youtube..
Hittar den inte i farligt gods pärmarna?.. nån som vet vad HHO står för.. H-H-O?