Radiostyrning av persienner

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Artesuave

Radiostyrning av persienner

Inlägg av Artesuave »

För ett tag sedan monterade jag in små elmotorer med växellådor i mina mellanglas-persienner. Dem används för att tilta lamellerna, jag var lite lat innan så just nu hänger det bara några kablar från fönsterna.

Det jag funderar på nu är att köpa en radiostyrning från ebay. Jag har tänkt mig en 2 kanals som har "momentary mode" dvs motorn snurrar bara när man trycker på knappen.

Hittade följande men det finns många olika

http://www.ebay.com/itm/2CH-Momentary-R ... 825wt_1401

Från början hade jag tänkt att driva allt med batterier, motorerna går på 6V. Men mottagaren går på 12V och jag antar att om den går på batterier så kommer dem att ta slut fort eller?

Det är lite det jag funderar på, kanske bättre att dra en tunn kabel till en 12V adapter som sitter i vägguttaget.

Tips och synpunkter välkomnas!!
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Radiostyrning av persienner

Inlägg av JohnGalt »

Jag har en liknande sändare/mottagare, men mottagaren går på 5V och har logikutgångar, mottagaren drar 2 mA, ifall du har nytta av den infon.
Jag tror man ledsnar rätt fort på att byta/ladda batterier, kan du dra dit 12V utan att det blir för fult / för mycket arbete så gör det. Kanske LED-belysning i fönstren när du ändå håller på?
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Ok låter mer rimligt att köra den på 12V från väggen, har du någon läng till den mottagaren som du har? Vad kan man göra med de logiska utgångarna? Jag har funderat på att koppla samman mottagaren med en PIC senare för köpte ett pickit för att lära mig lite först. Nu för att komma lite längre så tänkte jag beställa en mottagare i helgen så man slipper pilla med sladdar och batterier varje gång man ska tillta persiennerna.

Skicka gärna mer info på den mottagaren du har eller någon liknande.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Kul projekt, skulle du kunna visa en bild på själva anordningen?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Hej, här är länk till den sändare/mottagare jag har:
http://www.ebay.com/itm/5V-DC-4-Key-Wir ... 415ff33b85
Jag har den kopplad till en PIC, som är kopplad till en H-brygga som driver en motor (för en dörröppnare).
Ändlägesgivare för dörröppnaren är också kopplade till PICen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag är också nyfiken på hur motorerna monterats!

Jag har funderat på att bygga nåt sånthär, kompletterat med en till motor för att hissa upp persiennerna. Själva hissningen är ju rätt enkel, det är ju "bara" att sätta ett lagom hjul att snurra upp snöre på som man monterar på axeln från en billig skruvdragare. Rimligtvis lär man behöva ändlägesbrytare, och troligtvis är det också bra med lägesgivare för vinklingen av persiennerna. Man bör inte hissa dem om de inte är vinklade rätt så rakt.

Min tanke för vinklingen var modellservomotorer

Problemet är att det blir rätt dyrt om man ska ha till en hel bostad. Här i lägenheten är det t.ex. sju fönsterrutor som skulle behöva vinklingsmotorer, och om man delar hissmotor mellan flera rutor går det ändå åt åtminstone tre hissmotorer. Då har jag inte räknat in sovrummet som jag inte ser nån anledning att släppa in ljus i. (Det kunde lika gärna vara träskivor istället för glas i "fönstren" där...)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ifall du köper färdiga moduler med relä och inte redan har tänkt på det, tänk på att välja rätt relä-typ.
Du vill ju kunna köra motorn åt båda hållen och ett viloläge där den står still. Då behöver du ett 2-poligt växlande relä, med viloläge, typ (till)-från-(till), (kan inte riktigt korrekta reläbenämningar).
Det du länkade till kanske också funkar, men jag tror att du då måste ha dubbel spänningmatning +12V/-12V, plus att man inte får trycka på båda knapparna samtidigt...
Med PIC + H-brygga har man mer frihet, kan lägga till ändlägen, övervakning, maxtider etc. Men jag kanske krånglar till det i onödan :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det går lika bra med två separata utgångar med enpoligt växlande relä.

Varje relä växlar om plus eller minus ska koppla till motorns respektive pol. I "grundläget" så är antingen plus eller minus kopplade till motorns båda poler. När ett relä växlas så läggs spänning över motorn. Om båda felaktigt skulle dras samtidigt så händer inget farligt.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ja, jag inser nu att det räcker med detta. Bara jag som krånglade till det i onödan.
Skriv svar