Varvräknade

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Varvräknade

Inlägg av Tekko »

Hej!

Nu har jag börjat bygga på en varvräknare med både analog och digital skala, den analoga består av en nu i kilowatt märkt mätare med 4-20mA interface och en digital skala som arbetar med 0-10v interface.

Denna mätare tar in en FG signal som den senad förstärker och skickar till en Frekvens till Spänning (0-10V) omvandlare, senad går det till den digitala mätaren, sen efter det till en Spänning till Ström (4-20mA) och vidare till det analoga visarinstrumentet.

Dessa delar hittade jag i skolans sopcontainer (ja jag frågade en lärare om jag fick ta grejjerna och det fick jag). De är från en gammal på skolan byggd kyl/värmeanläggning som hade 2 st temperaturmätare, 2st andra mätare som jag inte minns vad det var, en kW mätare (analog) och 2 st flödesmätare. Av detta fynd funkade ena temperaturmätaren (den modellen med PT100 givare, skrotade den andra mätaren) och den ena flödesmätaren vars insignal var frekvens. de andra 2 mätarna var i prinsip bara led displaer med driver kretsen och några andra logik kretsar, dessa var kopplade till ett litet datorsystem i form av 2 st reläkort och ett kort med en adc å lite annat på som sedan satt på ett moderkort som var kopplat till ett nätagg som gav 5v och 12v.

Nog pratat, nu kommer det lite bilder!

Först ut delarna:
Bild
Bild

Frekvens till spänning omvandlaren:
Bild

Spänning till ström omvandlaren:
Bild

Detta är jag osäker på vad det är men jag tror att det är en signalprocessor och en förstärkare, det står Processed Pulse på en utgång på skruvplinten:
Bild

LCD mätaren:
Bild

Detta betyder 3300RPM:
Bild

Det analoga instrumentet:
Bild

4-20mA:
Bild

Här är detta ihopkopplatg med motorns FG utgång:
Bild
Bild
Bild

Så avslutar vi inlägget med en liten film då motorn startar upp långsamt:
http://hififorum.knaak.dk/Tekko/bldc%20 ... 0meter.avi

Allt detta drivs på 15VDC men möjlighet till 230V drift finns då ingångskortet har en nättrafo.
Detta har totalt kostst en dag och 0:-
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu har det skett lite uppdateringar på varvräknaren, bla har jag kalibrerat den samt bytt ut kilowatt instrumentet till ett äkta rpm instrument.

Lite bilder.

Den nya mätaren:
Bild

Den digitala mätaren efter kalibrering, samma som på den analoga, ta det som står på displayen och gångra med 100:
Bild

Nackdelen med dessa komponenter jag använt är att man måste kalibrera om den om man kopplar den till en motor med annat antal poler då detta ger ett annat antal pulser per varv.[/img]
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tufft.. kanske missade det men hur kopplar man in den? Går den tex ansluta till vilken motor som helst osv.
:)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kravet är att motorn måste ha minimum 12 pulser per varv ut från FG (Frequency Generator) annars kan man inte kalibrera mätaren.

Motorns krav är att den måste ha en FG spole (en kopparbana etsad så den ser ut som på bilden nedan)
Bild

Driver kretsens krav är att ha en inbyggd förstärkare för denna så man får ut en användbar signal. Denna motorn har 8st rotorpoler så det blur 14st pulser per varv, 4 rotorpoler skulle bli 7 pulser per varv, detta är mätaren naturligtvis kalibrerad till.

När man kalibrerar den tar man 8000RPM (maximala det analoga instrumentet tar) och sen räknar man ut hur många varv på sekund det blir och efter det gångrar man med antaled FG pulser per varv så har man kalibreringsfrekvensen, 1600Hz i detta fall. Så när man har sin kalibreringsfrekvens så skickar man in denna och justerar in så både LCD displayen och visarinstrumentet säger 80.0, sen är rpm mätaren redo att användas.
Skriv svar