Nu har jag börjat bygga på en varvräknare med både analog och digital skala, den analoga består av en nu i kilowatt märkt mätare med 4-20mA interface och en digital skala som arbetar med 0-10v interface.
Denna mätare tar in en FG signal som den senad förstärker och skickar till en Frekvens till Spänning (0-10V) omvandlare, senad går det till den digitala mätaren, sen efter det till en Spänning till Ström (4-20mA) och vidare till det analoga visarinstrumentet.
Dessa delar hittade jag i skolans sopcontainer (ja jag frågade en lärare om jag fick ta grejjerna och det fick jag). De är från en gammal på skolan byggd kyl/värmeanläggning som hade 2 st temperaturmätare, 2st andra mätare som jag inte minns vad det var, en kW mätare (analog) och 2 st flödesmätare. Av detta fynd funkade ena temperaturmätaren (den modellen med PT100 givare, skrotade den andra mätaren) och den ena flödesmätaren vars insignal var frekvens. de andra 2 mätarna var i prinsip bara led displaer med driver kretsen och några andra logik kretsar, dessa var kopplade till ett litet datorsystem i form av 2 st reläkort och ett kort med en adc å lite annat på som sedan satt på ett moderkort som var kopplat till ett nätagg som gav 5v och 12v.
Nog pratat, nu kommer det lite bilder!
Först ut delarna:
Frekvens till spänning omvandlaren:
Spänning till ström omvandlaren:
Detta är jag osäker på vad det är men jag tror att det är en signalprocessor och en förstärkare, det står Processed Pulse på en utgång på skruvplinten:
LCD mätaren:
Detta betyder 3300RPM:
Det analoga instrumentet:
4-20mA:
Här är detta ihopkopplatg med motorns FG utgång:
Så avslutar vi inlägget med en liten film då motorn startar upp långsamt:
http://hififorum.knaak.dk/Tekko/bldc%20 ... 0meter.avi
Allt detta drivs på 15VDC men möjlighet till 230V drift finns då ingångskortet har en nättrafo.
Detta har totalt kostst en dag och 0:-