T: Sadelstolpe i alu eller stål.

elf98
Kontakt:

Re: T: Sadelstolpe i alu eller stål.

Inlägg av elf98 »

I ditt fall lär det knappast hjälpa med så låg värme som en hårfön klarar att värma upp stolpen och ramen till.

Hårfön var faktiskt ett av de sätt jag försökte med med min trilskandes sadelstolpe. Ville inte ta varmluftspistolen då jag var rädd om lacken.

I ditt fall skulle jag se till att det gick att använda en rörtång utan att det glider. Kanske går det att pressa ihop övre delen en aning? Eller svetsa fast något lämpligt mothåll till rörtången?

Vad du än gör se till att du inte deformerar hålet i ramen. Gör du det blir det ännu svårare att få loss röret.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att röret bara blir deformerat om man tar i mer. Det hände för mig.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Minst ett par hundra grader, helst mer, (gasol) om det ska ge resultat. Det var därför jag skrev att du måste offra lacken.

Mät hur långt ner stolpen är i ramen och begränsa värmningen till det området. Vad som är viktigt är att man är säker på att stolpen är lika varm som ramröret, annars funkar det inte.

När man uppnått önskad värme kan man med fördel spola vatten på ytterröret, detta medför att ytteröret krymper hastigare än stolpen och tvingas att sträcka sig.

Sen detta med rörtång. En rörtång som inte är sliten slinter aldrig på ett aluminiumrör om den anbringas korrekt. Jag skulle nästan kunna lova att jag vrider av en aluminiumstolpe med hjälp av en stor rörtång.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ska få hjälp av en bilverkstad nästa vecka!

Dom har värme. Och rörtång.

Menar du att du skulle få loss röret med en rörtång, eller att du bara skulle göra sönder röret?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Naturligtvis få loss röret. :) Anledningen till att jag skrev att man kan vrida av en aluminiumstolpe med en bra rörtång var bara för att illustrera att en bra rörtång slinter inte. Rätt anbringad får man en enorm kraft.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Testa den metoden. Går inte det har du ett deformerat rör, då är det bara min metod kvar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ta en plasthammare och slå på hela röret kolla först så du inte skadar lacken om den ska vara kvar. Ska inte lacken vara kvar eller du tänkt lacka om så slå med kopparslägga eller nåt på röret. Detta gör att oxiden splittras/bryts och du får ett mycket lättare släpp. Man måste dock slå ganska hårt så röret deformeras plastiskt.

Vet inte hur pass uthållig stolpen är mot ramen heller men annars kan man vecka stolpen genom att buckla den på ett ställe sen tar man ett drivdorn eller liknande och fortsätter buckla inåt ramen. Kombinera gärna detta med att kapa ett jack i röret dock behöver det inte gå igenom.

Annars så är nog värme det bästa det funkar alltid. Om inte annat så har ju aluminium lägre smältpunkt än stål :twisted:

Kommer du hit så får vi loss röret bonnjävel style :mrgreen:
Skriv svar