PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:en snabb remsläsare som klarar 300 tecken/sekund istället för 10.
Jag minns inte om jag har nämnt det tidigare.
Jag har en höghastighetsläsare till övers.
Men du kanske måste ha en "original"?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

sodjan skrev:> Köra diagnostik remsorna som sodjan skrev om.

Gjorde jag? Där där ser man... :-)
Nej det gjorde du inte, tydligen. Fick för mig att någon skrev något i stil med "har du kommit till en punkt när du kan köra test remsor nu?". Fick för mig att det var du, men jag hittar inte det inlägget nu. Måste ha drömt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev:
anders_bzn skrev:en snabb remsläsare som klarar 300 tecken/sekund istället för 10.
Jag minns inte om jag har nämnt det tidigare.
Jag har en höghastighetsläsare till övers.
Men du kanske måste ha en "original"?
Jo du har också publicerat en bild i tråden tidigare. Det kan vara intressant, men inte innan jag fått tag på interfacekorten. Måste kolla vad jag har själv. Tror jag har något som det står DEC på.
bqt

Inlägg av bqt »

Grattis, och kul som sagt.
Väldigt bra jobbat.

Jag antar att musiken är (utan att ha kikat på länken) störningarna på AM-bandet man kan få till. Det är roligt, och jag har en massa musiksnuttar liggandes någon stans, om du kommer så långt. Hmm, fast då behöver du OS/8, eller möjlighet att själv skriva ned filerna på pappersremsa.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja det är störningarna på AM-bandet man fångar upp. Något som radioamatörerna här säkert uppskattar!

Jag kan väl skicka filerna direkt från PC:n istället för att gå omvägen om remsa?

Fast det är ju roligare med remsa...
bqt

Inlägg av bqt »

Störningarna räcker inte mer än eller ett par decimeter utanför maskinen, så man måste ha sin radio nära.
Skicka från PC borde ju gå bra...

I övrigt är det ett häftigt program. Jag känner inte till någon annan maskin som kan störa fyrstämmigt på AM-bandet. :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har testat lite mer nu. Jag testade att ladda minnestest "remsan", eller den ena. Det finns två, en för den låga delen av minnet och en för den höga. Minnestestet måste ju också finnas någonstans i minnet!

Detta gick tyvärr inte så bra, test programmet spårade ut och körde på ett ställe in minnet där det fanns testdata. Som jag ser så kan det bero på två saker, antingen funkade inte testprogrammet i sig eller så lyckades jag inte läsa in det korrekt. Jag misstänker att någon instruktion inte fungerar som den ska, inte varje gång i alla fall.

Så då tänkte jag ladda in remsorna med instruktionstest. Dessa är dock i ett annat format "binär-format" vilket gör att man måste ha en annan loader för att ladda dem. Denna loader laddar men in med RIM-loader som är den jag testat hittills. RIM är ett annat format på pappersremsan där det går hela fyra byte för att mata in 12 bitar på en adress. Så jag laddade in "bin"-loadern och försökte ladda in en av testremsorna. Detta gick inte alls. Efter att ha plöjt lite dokumentation så misstänker jag SBS. Får testa en annan kväll.

Efter detta nederlag så bestämde jag mig för att fixa till en låda till mitt RS232-strömslinge interface. En gammal gulnad sönderborrad låda, ett ETA fynd som får duga än så länge. Där ska sitta en säkringshållare också, men jag hade inget borr som var stort nog... Får skaffa mig ett stegborr, jag orkade inte fila mer efter det fyrkantiga hålet.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Hur såg ändarna på den trasiga tråden i minnespacken ut? Går det att se någon möjlig anledning till att den gått av?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tänkte faktiskt inte på att kolla närmre på det. Jag tror dessutom att det hade varit svårt att se något även i mikroskop eftersom tråden var tunnare än 100um.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Till salu på ebay: PDP8/m

Tyvärr har den blivit av med sitt kärnminne och fått det ersatt med batteribackupat halvledar-RAM. :(

Jag har kört mitt egna minnestest nu, det tar tecken på serieporten och skriver i minnet. Sen dumpar man minnet på serieporten. Jag har två problem:

1.) Kört man tecken till maskinen så tappar den bort sig efter ~220 bytes. Stoppar man in en extra fördröjning mellan varje tecken funkar det.
2.) Har bitfel i minnet. Detta gick att få bort genom att försiktigt justera minnes timingen. Det som är bra med detta är att kärnminnes packen verkar vara hel!

Ska testa mer minne och sen ska jag försöka ladda remsor igen!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du tillhörande originalremsor med till maskinen?
Hur laddar du dessa?
Med den nyinskaffade Teletypen?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har orginalremsor men de använder jag inte, jag har hittat dem på nätet: http://www.bitsavers.org

Jag laddar dem (filerna) från PC:n kopplad via min hembyggda strömslinge-RS232 omvandlare. Teletypen får vänta lite...
bqt

Inlägg av bqt »

Hum. Tappar bort sig om man inte har extra fördröjning...?
Kolla om du har rätt stoppbitar inställt. Dvs, samma både på PC och åtta. Det kan tänkas att åttan förväntar sig två stoppbitar.
Annars är det kanske läge att kika på frekvensen på klockgeneratorn för serieporten på åttan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Finns det nån ens teoretisk chans att PDP'n kräver handskakning vid överföringen? Det verkar inte troligt vid de låga hastigheterna, men vem vet.

XON/XOFF och hårdvaruhandskakning var väl uppfunnet redan på den här tiden antar jag?

Det är nog troligare stoppbitar som bqt föreslår.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Detta med stoppbitar har jag koll på, detta misstaget har jag redan gjort. Jag har satt PC: till två stoppbitar, men jag har inte verifierat att det faktiskt blir så.

Jag har där emot testat att köra om mitt eget minnestest nu efter att jag justerat minnestimingen. Detta fungerar 100% nu!

Jag ska försöka mäta lite på seriekommunikationen ikväll.
Skriv svar