Vilken speldator är prisvärd
- prototypen
Re: Vilken speldator är prisvärd
Just det, att installera operativet, det är där jag är rädd att det strular. Skruva går väl bra och det blir nog en byggsats, jag har folk som kan hjälpa mig.
Protte
Protte
Vad är det för operativ som ska in? Om det är Windows 7 så tror jag inte du behöver vara orolig, kolla bara upp i förväg vad det ska vara för drivrutiner till hårdvaran så du kan installera tillverkarnas egna istället för de som Windows 7 stoppar in.
- prototypen
Och då kommer alla konstiga förkortningar MSpa DLL proxy RS PTH WMA C: VPN som man aldrig behöver till mina Maccar.
Men jag har hjälp inom räckhåll.
Om man lägger operativet på D: så hamnar alla program och dokument normalt på C: och då kan man installera om Windows när det skiter sig utan att förstöra applikationerna?
protte
Men jag har hjälp inom räckhåll.
Om man lägger operativet på D: så hamnar alla program och dokument normalt på C: och då kan man installera om Windows när det skiter sig utan att förstöra applikationerna?
protte
En del program fungerar utan ominstallation, men det beror mycket på vilken typ av applikation det är.
Många applikationer använder delade systemfiler (DLL - Dynamic Link Library, en fil som innehåller programfunktioner som kan delas av olika applikationer) som vid en ominstallation kan ersättas av äldre versioner, eller helt enkelt inte finnas registrerade i systemregistret längre. Ofta när det gäller småapplikationer så brukar det funka ganska bra att bara köra dem, men större varianter, till exempel Office kan få tokspel och inte funka alls. Program som distribueras utan en installer går bra, men kan aldrig lita säkert på att ett program som installeras med hjälp av installer kommer fungera, då installern i regel kan hitta på vad som helst.
Edit: En variant man kan göra är att skapa en image av sin systemdisk efter alla program installerats, om något går åt pipan sen så lägger du tillbaka din image och datorn är då i samma skick som den var när imagen skapades, detta förutsätter såklart att du sparar alla dina dokument och filer på en separat enhet/partition, t.ex D:, räkna dock med att få köra ett stort lass uppdateringar till operativsystemet efter återställning, men det får du i regel göra efter ominstallation ändå
Många applikationer använder delade systemfiler (DLL - Dynamic Link Library, en fil som innehåller programfunktioner som kan delas av olika applikationer) som vid en ominstallation kan ersättas av äldre versioner, eller helt enkelt inte finnas registrerade i systemregistret längre. Ofta när det gäller småapplikationer så brukar det funka ganska bra att bara köra dem, men större varianter, till exempel Office kan få tokspel och inte funka alls. Program som distribueras utan en installer går bra, men kan aldrig lita säkert på att ett program som installeras med hjälp av installer kommer fungera, då installern i regel kan hitta på vad som helst.
Edit: En variant man kan göra är att skapa en image av sin systemdisk efter alla program installerats, om något går åt pipan sen så lägger du tillbaka din image och datorn är då i samma skick som den var när imagen skapades, detta förutsätter såklart att du sparar alla dina dokument och filer på en separat enhet/partition, t.ex D:, räkna dock med att få köra ett stort lass uppdateringar till operativsystemet efter återställning, men det får du i regel göra efter ominstallation ändå

Nja, i allmänhet räcker det att endast installera de drivrutiner som Windows 7 INTE stoppar in, så slipper man onödigt "bloat" i datorn från tillverkarnas allt "lull-lull" i deras drivrutiner som egentligen inte behövs (varför ska det alltid följa med extra onödiga program för sådant som det redan finns funktioner för i operativsystemet såsom en egen volymkontroll för ljudet som lägger sig intill windows inbyggda volymkontroll). Det är väl oftast bara grafikdrivrutin som man brukar behöva installera även om Windows lagt in något eget. Sedan så antivirus så lägger man in gratisprogrammet Windows security essentials så slipper man något segt tredjeparts-antivirusprogram som slutar fungera efter ett år.Nerre skrev:Vad är det för operativ som ska in? Om det är Windows 7 så tror jag inte du behöver vara orolig, kolla bara upp i förväg vad det ska vara för drivrutiner till hårdvaran så du kan installera tillverkarnas egna istället för de som Windows 7 stoppar in.
Problemet om man köper dator med färdigt installerat operativsystem är alla skräpprogram de lägger in (särskilt om man väljer en "märkesdator"). En massa onödiga special-tillägg och trialversioner av all möjlig skit så man får ägna en halvdag åt att avinstallera allting istället för att lägga halvdagen på att installera operativsystemet själv från början.
Problemet att sedan behöva installera alla program kommer man inte ifrån även om man köper datorn med förinstallerat operativsystem.
När det t.ex. gäller grafikkort är det såvitt jag vet nästan alltid nödvändigt att installera tillverkarens egen drivrutin för att få maximal prestanda, Windows installerar ju ofta en generisk drivrutin för en viss grafikkrets och det är sällan den är optimerad.
Jag har flera gånger varit med om att saker inte fungerat med Windows egen drivrutin, trots att Windows har identifierat hårdvaran korrekt (gäller t.ex. ljudkort och blåtandsgrejer).
Jag har flera gånger varit med om att saker inte fungerat med Windows egen drivrutin, trots att Windows har identifierat hårdvaran korrekt (gäller t.ex. ljudkort och blåtandsgrejer).
Ja om det krånglar är det så klart lönt att testa en drivrutin från tillverkaren och grafikdrivaren brukar man ju som sagt alltid få installera tillverkarversionen. Men saker som nätverkskort, chipsetdrivare, SATA-drivrutiner, ljuddrivrutiner för integrerat ljud och sådant från moderkortstillverkarna är ju inte alltid det behövs numera.
angående drivrutiner så skall man -=ALLTID=- installera senaste drivrutinerna från t.ex. Nvidia eller AMD för grafikkort, Nvidia/Intel/etc. för Moderkort och så vidare... Drivrutinerna som tillverkarna har på sina hemsidor är i 99 fall av 100 utdaterade...
Men kan ju tillägga att det är främst grafikkort detta gäller.
Har du inte problem med t.ex. moderkortsdrivrutinerna så är det inte nödvändigt att uppdatera dom, men drivrutinerna för grafikkort uppdateras ständigt och får bättre prestanda.
edit... oj, pucktvå... så kan det gå när man lämnar datorn några minuter
Men kan ju tillägga att det är främst grafikkort detta gäller.
Har du inte problem med t.ex. moderkortsdrivrutinerna så är det inte nödvändigt att uppdatera dom, men drivrutinerna för grafikkort uppdateras ständigt och får bättre prestanda.
edit... oj, pucktvå... så kan det gå när man lämnar datorn några minuter

Ja fast drivrutinerna på moderkorttillverkarnas hemsidor är ju också ofta gamla versioner i så fall. Om ljudchippet eller nätverkschippet är från realtek så gå till realteks hemsida, chipset från intel så gå till intels hemsida och så vidare om man nu vill ha nyaste version av allting.
Edit: När jag läser ovanstående inlägg igen så ser jag att det var just det som skrevs, 99 fall av 100 utdaterade var det ja.
Edit: När jag läser ovanstående inlägg igen så ser jag att det var just det som skrevs, 99 fall av 100 utdaterade var det ja.
så sant... dock kan det vara svårt att hittta korrekta drivisar för en novis och de på moderkortstillverkaren brukar lösa de flesta eventuella problem...
Är dock bättre på stationära än laptops. Flickvännen har en Lenovo med ett "FireGL 5700", den kretsen existerar egentligen inte, utan är "Mobilty Radeon HD 3650" med extra minne och custom firmware. Gissa om det kortet är kul att försöka göra något med när Lenovo släppte sin sista drivis 2009...
I regel brukar jag ALLTID lägga på chiptillverkarens driver för grafikkort, åtminstone om man har ett ATI eller NVIDIA, och inte något integrerat Intel GMA eller liknande, även chipset driver brukar jag köra från tillverkaren. Integrerade nätverkskort och Ljudkort dock.. Fungerar det, låt det vara, när en nätverksdrivis ligger på 200 mb så kan du räkna med att få med onödigt skit/bloat, custompaneler till ljud vill du oftast inte ha heller om du inte håller på mycket med det. Det är dock betydligt smidigare på ett eget bygge än om du kör en HP eller Dell *ryser*, vi gjorde ordning c.a 100 bärbara HP i somras som skulle lämnas ut, underbart när man upptäcker att trådlöst nät går på 10 av 100 som fått en image pga att de hade ett annat chip än mallmaskinen vi använde, trots samma modell på laptop.
I regel brukar jag ALLTID lägga på chiptillverkarens driver för grafikkort, åtminstone om man har ett ATI eller NVIDIA, och inte något integrerat Intel GMA eller liknande, även chipset driver brukar jag köra från tillverkaren. Integrerade nätverkskort och Ljudkort dock.. Fungerar det, låt det vara, när en nätverksdrivis ligger på 200 mb så kan du räkna med att få med onödigt skit/bloat, custompaneler till ljud vill du oftast inte ha heller om du inte håller på mycket med det. Det är dock betydligt smidigare på ett eget bygge än om du kör en HP eller Dell *ryser*, vi gjorde ordning c.a 100 bärbara HP i somras som skulle lämnas ut, underbart när man upptäcker att trådlöst nät går på 10 av 100 som fått en image pga att de hade ett annat chip än mallmaskinen vi använde, trots samma modell på laptop.
Det är ju så för hårdvara idag att man skeppar grejerna innan mjukvaran är färdig, för att snabbt få ut grejerna. Sen uppmanar man de kunder som inte är nöjda med den buggiga medföljande versionen att ladda ner den senaste och uppgradera.
Detta är exakt min erfarenhet utav ATI under de senaste 10 åren och därför blir det aldrig dom mer. Har haft ATI i flera omgångar och lika besviken varje gång. Nvidia är mycket bättre på detta med drivrutiner, rekomenderas! Jag brukar alltid köpa datorer i åtanke att de ska fungera riktigt länge med maximal kompabilitet. Om du någon gång vill köra Linux så är ett ATI kort inte roligt även om det blivit bättre med åren.Är dock bättre på stationära än laptops. Flickvännen har en Lenovo med ett "FireGL 5700", den kretsen existerar egentligen inte, utan är "Mobilty Radeon HD 3650" med extra minne och custom firmware. Gissa om det kortet är kul att försöka göra något med när Lenovo släppte sin sista drivis 2009...
- Mizzarrogh
Tänkte bara tipsa om att om du tänkt handla något av inet den närmsta tiden så gå in via kond...*ehm* indomo.se (som nu alltså är uppköpta av inet) och lägg där "varan" "fri frakt" i varukorgen, sedan kan du gå vidare man behöver inte ha varit gammal kund hos indomo (tidigare g-tek) för att kunna använda detta. Det går utan att vara inloggad när jag testade, portot försvann som utlovat från min beställning (men var tvungen att dela upp det ändå då de ej hade en del av de grejer jag tänkt beställa, en del blev fortfarande billigare hos tex webbhallen dock).
Edit, detta är naturligtvis helt legitimt, det rör sig om en reklamgrej av inet som gäller månaden ut enligt uppgift.
Edit, detta är naturligtvis helt legitimt, det rör sig om en reklamgrej av inet som gäller månaden ut enligt uppgift.