Hastighetsmätare till bil, har en bunke frågor som vanligt

Berätta om dina pågående projekt.
Hemmek

Hastighetsmätare till bil, har en bunke frågor som vanligt

Inlägg av Hemmek »

Tjo sitter och skissar på ett annat projekt nu.
I vanlig ordning så bygger jag projektet 100gånger i huvudet innan jag sätter mig ner och gör den slutgiltiga ritningen.
dvs mina projekt har lååååång tids tänkande bakom sig innan jag sätter dom i handling så räkna inte med några bilder på ett eller två år :lol:
Därav lite svårt att välja rätt här i forumet ang vart man skulle posta tråden.

Men men nu börjar vi tankesmedjan :P

Hastighetsmätaren är tänkt att sitta på en bil jag bygger från grunden. (precis börjat leta sig fram till koncept ritningar av enstaka detaljer så även den ligger långt fram i tiden innan den når verkligheten)

Tanken är att göra en hybridlösning till hastighetsmätaren till denna.
dels GPS signal och någon annordning vid hjulet just nu lutar jag åt att sno signal från abs systemet.

Kuggkrans + givare som låter abs systemet läsa av hastighet och därmed anpassa bromsningen.

Tanken är att låta huvudsignalen gå från abs-systemet och GPS signalen är för att justera till i styrsystemet.
dvs får abs hastigheten till 50kmh och GPS:en visar 55kmh och fortsätter att diffa på 5kmh en viss tid så skall styrsystemet ända sitt värde så att hastighetsmätaren i fortsättning visar 55kmh även när GPS signal bortfaller i t.ex tunnel.

dvs den korrigerar sig själv om jag i framtiden väljer att montera på hjul med större/mindre omkrets.
Och fungera som failsafe dvs uteblir signal från abs-systemet så skall en varningslampa tändas eller dylikt som gör föraren uppmärksam på att systemet inte fungerar men mätaren skall endå visa hastigheten den får från gps systemet.
Däremot skall GPS signalen kunna saknas helt bara det att autokorrigeringen inte fungerar dock bör en mer diskret lampa tändas.

Displaytyp till detta är inte bestämt ännu då jag väger för och nackdelar samt utseendet mot varandra.

En tanke är att ansluta hela rasket till någon ljustark skärm som utöver visa hastighetsmätaren skall visa varv, ilagd växel
kylvattentemp, oljetryck,oljetemp,volt,yttertempratur och alla varningslampor osv

Kan även behöva visa laddtryck (turbomotor finns i tankarna)

Problemet jag ser med detta är just tydligheten på displayen i alla situationer den kan tänkas utsättas för.
Sen skall det ju se snyggt ut med :wink:

Sen då hur visningen skall se ut, varvräknaren måste ju vara extremt snabb då lagg i denna skulle kunna vara förödande i racesammanhang samt extremt tydlig.

Men huvudfrågan är just nu hur man skall lösa det med hastighetsmätaren rent praktiskt.
Av den anledningen att den måste jag få till på detta viset då jag saknar den "normala" vägen här.
(växelådan hämtad från en bil där hastighetsignal tas från bakaxel, bakaxel hämtad från bil där signalen kommer från växellåda)
Allt annat kan ju lösas mer "normalt".

För enkelhetens skull kanske vi skall säga att displaytypen får bli en vanlig nummerisk display med bra ljusstyrka.

Några tankar?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare till bil, har en bunke frågor som vanli

Inlägg av Glenn »

Vad var frågan egentligen ? :) tyckte du svarade på det mesta själv.

Jag har haft planer på ungefär samma sak, fast jag har väl inte lagt så mycket energi på projektet på några år nu.

Jag hade tänkt ta hastighetsmätarsignalen från bilens egen hastighetsmätarsignal (efterssom det finns en sådan), men det går säkerligen att yxa till en ABS-signal också.

Egentligen är det ju bara att mäta tiden mellan pulserna och räkna på det, jag labbade lite med fejkpulser från en funktionsgenerator och det verkade funka bra, men att låta den kalibreras av GPS är ju lite skoj, det var inget jag hade tänkt lägga in, jag hade däremot tänkt lägga in möjlighet att skifta mellan flera olika uppsättningar av däck, alltså i nån meny.

Varvräknare skulle jag aldrig vilja ha nåt annat än en stor analog sak, däremot hade jag tänkt ge en sifferrepresentation av det också, med kanske
tja, en halv sekunds uppdaterringsintervall.

Jag hade tänkt ta en vanlig 4x20 textdisplay, mest för det är så enkelt att prata med den, snyggast är ju nåt grafiskt förstås. ..Jag hade styrt allt med en PIC förstås, efterssom det är det jag kan bäst.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt en hastighetsmätare baserat på pulser från hjulen. Det var innan ABS-tiden så jag monterade en pulsgivare på hjulnavet. Såklart var det innan GPS var tillgångligt så att kalibrera på det vis fanns inte.

Men det hela är inte så svårt, det är mer en fråga om att bestämma sig. Nu har jag inte (än) läst ut GPS-data och har bara upplevd hastigheten på min bil-GPS och där är den i steg om 1km. Detta gör att en automatisk kalibrering kan bli ganska grovhuggen vid lägre hastigheter men efter en kortare stund på motorväg kan det fungera strålande.

Jag mätte i sin tid tiden mellan varje puls (faktisk mellan fler pulser för att kompensera för mekanisk onoggrannhet) och räknade i relation till ett kalibreringsvärde, detta gav då hastigheten. Jag är tveksam till att växla visningen från GPS till pulsmätning, jag hade kört med pulsmätningen enbart och sedan låtit GPS-datan justera kalibreringsvärdet.

Bara om det finns en allvarlig diskreption mellan GPS-hastighet och ABS-pulsernas hastighet skulle jag överväga att visa GPS-hastighet samt såklart aktivera en varning.

Den automatiska kalibreringen ser jag som ett problem faktisk. Inte hur den ska fungera men när den ska fungera.
Jag har upplevd att ABS-pulserna på en rostig krans tappar en eller fler pulser lite hur som helst, ska det hela då kalibreras om då? Såklart inte men en varning ska visas.

Jag hade vald att ha en manuellt accepterat kalibrerings, alltså att det finns en skillnad mellan ABS- och GPS-hastigheten och det varnas för det, då kan man manuellt välja att kalibrera efter GPS-data.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Kuggkransen kommer nog inte vara så rostig i början i allfall.
Bygger ju nästan allt själv på denna eller ja det är väl tanken i allafall.
Sätter ju inte dit något rostigt jävla mög där inte ;)
Ev skulle man kunna ta signalen på flera av hjulsignalerna.
Om man vill vara lite extra säker.
Kanske ta genomsnittet på alla 4hjul?
Eller köra en egen givare och platta helt och hållet?
Enklast borde vara att endå plocka ut en befintlig signal tycker jag. i för sig är denna inte heller befintlig men då planen är att bygga ABS och Anti spinn så kan man ju nyttja dom signalerna också.
Ja fråga och fråga är väl mest ute efter att bolla ideer och få lite olika insikt om hur man kan lösa det rent praktiskt.

En annan grej jag tänkte lite på men har nästan övergett helt redan är att köra nixierör till hastighetsmätaren :D
Men sen tänkte man en gång till.
Starkström i en bil som troligen blir cab :humm:
Klarar dom vibrationer i längden :humm:

Men det hade varit häftigt som fan :D

Är ju riktigt ordentligt grön inom detta med elektronik så hur man skall översätta det i verklighet och hur mycket jobb som kan tänkas ligga bakom är för mig än så länge en gåta :)
Men tror det kommer fram tillräcklig info om detta inom en snar framtid :D vi detta utmärkta forum dvs :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag hade för övrigt även tänkt låta den kontrollera "riktiga" analoga mätare, jag samplade flera kretsar som var till för att just styra stegmotorinstrument men jag kom inte så långt i labbandet.

Tänkte du basera det hela på en MCU ? kan du programmera en sådan ? annars är det väl det bästa att bara börja med det och leka sej fram, så gjorde jag, men å andra sidan är jag ju inte färdig så här flera år senare heller :D
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Som jag då 8)
Har ägnat tankarna åt detta projekt många år nu och börjar äntligen få ett hum om hur jag skall ha det.
Är ju inget litet projekt direkt heller att bygga en egen bil i allfall inte med mina målsättningar.
Man saknar ju helhetsperspektivet med alla dessa komponenter vilket gör tankearbetet till något jävulskt.
Specielt då jag nästan gått ifrån alla konvetionella lösningar och fått för sig att allt man i sina vildaste drömmar kan tillverka själv skall också tillverkas själv.
Fördelen är ju att varje komponent blir det absolut bäst anpassade för bilen än något annat.

Men det jobbigaste är alla dessa smådetaljer man kommer på i efterhand.
T.ex att drivlinan inte genererar hastighetssignal.
Eller att man konstaterar att man blir tvungen att dra avgassystemet på annat ställe än tänkt då utrymmet blir för trångt eller att det helt sonika blir för varmt eller dyl.

Men blev lite gladare då jag konstaterade att digital hastighetsvisning kommer att ge mig mera utrymme för andra mätare på instrumentbrädan. är ju ett kontrollfreak även där och vill hålla järnkoll på det.

Frågan är ju som sagt bara hur man skall lösa det rent praktiska med hastighetsmätaren.
vilken display typ som tål att sitta i bilen och dessutom fungerar även om det skulle vara minusgrader.
Vad som är snyggast och tåligast.
Ballast hade ju varit att sätta 3st nixierör men undrar om dom är snabba nog.
och framför allt hållbara och hur smart det egentligen är att på en cabbe sätta dit komponenter som går på starkström.

Tar gärna emot tips på bra displayer allt mellan himmel och jord så man får lite alternativ man kan bestämma mellan.
både "riktig" skärm som kan visa lite vad man vill och Numeriska displayer.
Styrsystemt i allafall snabb förklaring av vad alla komponeter gör osv.

BTW kan i dagsläget inte progrogramera ett dyft.
Har inte den blekaste om vad en MCU är heller :wink:

Så klart är detta prylar jag skall försöka lära mig tillräckligt hyggligt för att få ihop mätaren.
Men måste ju först hitta bästa vägen så att säga :wink:

Tackar för alla svar än så länge :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Börja med några grundkurser i ellära, bygg sedan på med allmän elektronik, därefter analog elektronik, sedan digital elektronik samt processorteknik, därefter är det dags att börja lära sig ett lämpligt programspråk som C, för att kunna skriva program till processorn.
Ja vägen är lång, men nödvändig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite enkla råd:
* Analog utläsning av hastighet är mycket mer intuitivt. Det är sällan man behöver veta exakt hastighet är, oftast behövs bara en idé om den.
* Ta inte för många funktionen med från början, fokusera istället på de grundläggande data. Sedan kan du enkelt expandera eftersom .
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Ja det var något sådant jag tänkte med.
Finns redan en tråd här på forumet ang vilken väg jag skall ta i mitt lärande så det behöver vi inte direkt fundera på här.
Däremot vilka delar som kan tänkas behövas rikta in sig på till att börja med för just detta projektet.
Tänker som så att för att byta avgassystem på bilen behöver man inte veta ett dyft om bromsar om du hänger med i hur jag menar?

Men satt och funderade på om man verkligen skall sno signal från abs-systemet känns som man riskerar att dels få dålig signal samt så kanske abs-systemets styrenhet blir mindre road av att man tjuvar på signalen.

Egentligen kan man bara ta en 1mm plåt och sätta på valfri axel sen är valet fritt.
Man kan sätta en magnet på plåten man kan skära den till kugg för hallgivare likväl som man kan borra ett hål och köra med fotoresistor.

Eller varför inte sätta dit en liten magnet på kardanröret (inviduel bakvagn = ingen upp/ner rörelse på kardanen)

eller hade man kunnat ta vartalssignal från motorn och koppla det till växelindikatorn och räkna fram farten på det hållet med.

Frågan är ju som sagt vad är enklast?

Vi skrotar GPS systemtet tills vidare men ser bara till att systemet är förberett för gps i framtiden.

Vi tar även för givet att vi kör på någon form av nummerisk display för enkelhetens skull.
någon som känner till en sådan med någolunda stora siffror och rejält med bakrundsbelysning?

Hoppas med en uppsjö för och nackdelar ni kan se med alla olika system.
både beträffande exaktet och enklelhet.
Kan ni inte förklara det på annat vis än med facktermer så gör det inte så mycket heller då sätter jag mig bara en kväll när jag är lite piggare och googlar på allt jag inte fattade :D

Kanske laser under bilen som läser av hastigheten på något vis :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

magnet på kardanen är helt oke, finns folk som fått igenom hembyggen med hjälp av en magnet på kardanen och en (belyst) cykeldator, det är en godkänd hastighetsmätare, men det bör inte vara några problem att använda en ABS-signal heller.

På min MC har jag helt enkelt smältlimmat fast en magnet på bromsskivan precis inne vid centrumet (för att slippa obalans och väme) och sen en givare tätt inpå, fungerar bra.

Ska du ha en sifferdisplay (som kan fungera bra om man ser till att den inte fladdrar, finns många bilar som har det original, min mammas förra bil tex, det var en fiat Tipo DGT) så kan du ju helt enkelt ta tre 7-segmentsdisplayer, då slipper du belysa också.

Men ettb sånt här bygge är absolut enklast om du använder en MCU (som är en mikrokontroller typ PIC elelr AVR eller liknande) så om jag var du skulle jag börja leka med en lämplig sådan först.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Jo leker redan med ett pickit 2 men kommer ingenstans med det projektet.
Det kommer däremot att belysas i en annan tråd.

Tar däremot gärna emot fler tips och råd ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ABS-signalerna borde väl vara extra bra här?

Om du verkligen vill få superexakta värden så får du räkna medelvärde från de fyra ABS-givarna om de fyra givarna ger ungefär samma hastighet. Om givarna ger rejält olika hastighet så får du ha logik som tar hänsyn till sannolika orsaker, i första hand att ett eller flera hjul faktiskt slirar och i andra hand givarstrul. :wink:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det går ganska enkelt att lägga till ”pyspunkevarning” om man har alla fyra ABS signalerna (om nu bilen har ABS på alla hjulen förstås) med i systemet.
Vanligtvis ger alla 4 givarna samma antal pulser vid en given hastighet och körning rakt fram om alla hjulen har samma däcktyp och lufttryck (rullningsomkrets).
toforti
EF Sponsor

Inlägg av toforti »

Häftigt, då borde man ju mäta upp pulserna vid olika däcktryck så kan man visa snyggt på en display alla lufttryck.

Kommer ju behövas kompenseras för slitagé,slir och temperaturen. Men det borde fungera :)
Skriv svar