I vanlig ordning så bygger jag projektet 100gånger i huvudet innan jag sätter mig ner och gör den slutgiltiga ritningen.
dvs mina projekt har lååååång tids tänkande bakom sig innan jag sätter dom i handling så räkna inte med några bilder på ett eller två år

Därav lite svårt att välja rätt här i forumet ang vart man skulle posta tråden.
Men men nu börjar vi tankesmedjan

Hastighetsmätaren är tänkt att sitta på en bil jag bygger från grunden. (precis börjat leta sig fram till koncept ritningar av enstaka detaljer så även den ligger långt fram i tiden innan den når verkligheten)
Tanken är att göra en hybridlösning till hastighetsmätaren till denna.
dels GPS signal och någon annordning vid hjulet just nu lutar jag åt att sno signal från abs systemet.
Kuggkrans + givare som låter abs systemet läsa av hastighet och därmed anpassa bromsningen.
Tanken är att låta huvudsignalen gå från abs-systemet och GPS signalen är för att justera till i styrsystemet.
dvs får abs hastigheten till 50kmh och GPS:en visar 55kmh och fortsätter att diffa på 5kmh en viss tid så skall styrsystemet ända sitt värde så att hastighetsmätaren i fortsättning visar 55kmh även när GPS signal bortfaller i t.ex tunnel.
dvs den korrigerar sig själv om jag i framtiden väljer att montera på hjul med större/mindre omkrets.
Och fungera som failsafe dvs uteblir signal från abs-systemet så skall en varningslampa tändas eller dylikt som gör föraren uppmärksam på att systemet inte fungerar men mätaren skall endå visa hastigheten den får från gps systemet.
Däremot skall GPS signalen kunna saknas helt bara det att autokorrigeringen inte fungerar dock bör en mer diskret lampa tändas.
Displaytyp till detta är inte bestämt ännu då jag väger för och nackdelar samt utseendet mot varandra.
En tanke är att ansluta hela rasket till någon ljustark skärm som utöver visa hastighetsmätaren skall visa varv, ilagd växel
kylvattentemp, oljetryck,oljetemp,volt,yttertempratur och alla varningslampor osv
Kan även behöva visa laddtryck (turbomotor finns i tankarna)
Problemet jag ser med detta är just tydligheten på displayen i alla situationer den kan tänkas utsättas för.
Sen skall det ju se snyggt ut med

Sen då hur visningen skall se ut, varvräknaren måste ju vara extremt snabb då lagg i denna skulle kunna vara förödande i racesammanhang samt extremt tydlig.
Men huvudfrågan är just nu hur man skall lösa det med hastighetsmätaren rent praktiskt.
Av den anledningen att den måste jag få till på detta viset då jag saknar den "normala" vägen här.
(växelådan hämtad från en bil där hastighetsignal tas från bakaxel, bakaxel hämtad från bil där signalen kommer från växellåda)
Allt annat kan ju lösas mer "normalt".
För enkelhetens skull kanske vi skall säga att displaytypen får bli en vanlig nummerisk display med bra ljusstyrka.
Några tankar?