Optiska läsgafflars känslighet
Optiska läsgafflars känslighet
Jag funderar lite kring vad optiska läsgafflar har för känslighet för ströljus om man har flera monterade nära varandra.
Jag har ett par TCST 1103 (75-401-36 på Elfa). I databladet står det att de har en apertur på 1 mm.
Kan man tryggt montera två såna där så nära varandra som deras kapslingar tillåter och där låta dem läsa av varsin hålrad, eller kan det leda till problem med ströljus från "fel" hålrad även om hålen är utanför gaffelns apertur? Finns det några tumregler kring "säkerhetsavstånd" eller dylikt?
Jag har ett par TCST 1103 (75-401-36 på Elfa). I databladet står det att de har en apertur på 1 mm.
Kan man tryggt montera två såna där så nära varandra som deras kapslingar tillåter och där låta dem läsa av varsin hålrad, eller kan det leda till problem med ströljus från "fel" hålrad även om hålen är utanför gaffelns apertur? Finns det några tumregler kring "säkerhetsavstånd" eller dylikt?
Re: Optiska läsgafflars känslighet
Skall jag tolka det som att du säger: "Ja, det är problem med störningar mellan närliggande läsgafflar" eller?
- Klas-Kenny
Spontan tanke, det borde ju spela stor roll med tjockleken och färgen på det som går i läsgafflarna. Någonting väldigt tunnt och spegelblankt bör ju reflektera ljuset till den andre på ett helt annat sätt än om det är precis att det går i (alltså inget mellanrum mellan gaffeln och det i den) och mattsvart.
Jag tror knappast att det är problem med "överhörning" mellan
två enheter monterade ihop. De har en smal och riktad strålgång.
> bör ju reflektera ljuset till den andre
Men det kommer då i en sådan vinkel så att det inte
når in till detektorn, som ju sitter infälld en bit.
två enheter monterade ihop. De har en smal och riktad strålgång.
> bör ju reflektera ljuset till den andre
Men det kommer då i en sådan vinkel så att det inte
når in till detektorn, som ju sitter infälld en bit.
Om man driver lysdioderna med en varsin utgång så kan du alltid bara tända dem var för sig och på så vis vara säker på att det inte bli någon korskoppling.
Jag vill inte komplicera elektroniken. Det kommer inte heller vara några mikrocontrollrar el dylikt inblandade i detta, och den ena gaffeln skall kunna registrera 4000 övergångar i sekunden, så jag vill hålla elektroniken så enkel som möjligt. Så om det blir problem kommer jag lösa dem mekaniskt. Men jag går nog på sodjans linje inledningsvis, och testar om plan A funkar. Prylarna borde vara konstruerade för att klara detta.