Hitta CAD-modeller mek -lätt, elektronik -svårt. Varför?
Hitta CAD-modeller mek -lätt, elektronik -svårt. Varför?
Jag har funderat ett tag på hur det fungerar med komponenter till mönsterkorts-CAD. Jag kan väl inte vara ensam om att sakna komponenter i biblioteket som man behöver. Senast var det en PIC18F67K90 (till Eagle) som jag inte hittat trots googlande.
Jag är van från mek-sidan där det inte är några problem att få CAD-modeller från leverantören/tillverkarens hemsida. Jag tror inte jag har varit med om ett enda tillfälle då jag inte fått tag på åtminstone 2D men oftast 3D-modeller. Varför fungerar det inte så för elektronikkomponenter? I analogins namn borde det fungera lika bra på elektroniksidan. Eller har jag missa något??
Jag är van från mek-sidan där det inte är några problem att få CAD-modeller från leverantören/tillverkarens hemsida. Jag tror inte jag har varit med om ett enda tillfälle då jag inte fått tag på åtminstone 2D men oftast 3D-modeller. Varför fungerar det inte så för elektronikkomponenter? I analogins namn borde det fungera lika bra på elektroniksidan. Eller har jag missa något??
Re: Hitta CAD-modeller mek -lätt, elektronik -svårt. Varför?
problemet är väll att det inte finns någon standard för lagring av schemasymboler i elektronik cad?
Räcker det som förklaring? Ofta finns underlagen till mekkomponenter i både standardformat (dxf, STEP) och i specifika format till några av de större CAD-programmen. Sett till utvecklingskostnaden för en ny komponent så kan ju kostnaden för att ta fram modeller i ett antal format inte vara så stor?
Jag tycker iaf. att det känns märkligt och borde kunna vara ett försäljningsargument att ha CAD-modeller färdiga att ladda ned.
Jag tycker iaf. att det känns märkligt och borde kunna vara ett försäljningsargument att ha CAD-modeller färdiga att ladda ned.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
AndLi skrev:problemet är väll att det inte finns någon standard för lagring av schemasymboler i elektronik cad?

-
- EF Sponsor
Just PIC18F67K90 verkar inte finnas men PIC18F67J90 kanske är lika?
Den verkar finnas att konvertera till dom flesta format inkl. Eagle.
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en537026
Den verkar finnas att konvertera till dom flesta format inkl. Eagle.
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en537026
?? Det finns alltså ett format "alla" elektronik cad kan importera ? Vilket?tecno skrev:AndLi skrev:problemet är väll att det inte finns någon standard för lagring av schemasymboler i elektronik cad?![]()
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jo jag förstår vad du menade men du skrev inte vad du menade.
Standarder finns ju typ IEC, ANSI osv....
Men att de olika CAD tillverkarna skulle enas om EN standard lär vi få vänta på länge, alla vill ju pissa in sitt revir på sitt eget sätt.
Standarder finns ju typ IEC, ANSI osv....
Men att de olika CAD tillverkarna skulle enas om EN standard lär vi få vänta på länge, alla vill ju pissa in sitt revir på sitt eget sätt.
Å andra sidan är det ju i regel väldigt enkelt att skapa sin egen komponent, i de flesta system.
Orsaken är naturligtvis att alla EDA-system har sina egna sätt att lagra komponenter och vilken info som skall ingå, vilket gör det i princip omöjligt att konvertera.
Orsaken är naturligtvis att alla EDA-system har sina egna sätt att lagra komponenter och vilken info som skall ingå, vilket gör det i princip omöjligt att konvertera.
- Krille Krokodil
Problemet är väl inte tillräckligt stort problem hos kunderna för att det skall bli tillräckligt stort tryck på EDA-företagen att ändra på saken.
Inom den mekaniska världen är Dassault (CATIA) och Siemens (NX, Teamcenter) huvudkonkurrenter på CAD och PDM, de har inget intresse att deras produkter skall vara kompatibla. Ford hade haft CATIA som CAD länge och valde sedan Teamcenter som PDM, därefter sa de bara "Hoppa!" till Dassault och Siemens, dvs få era programvaror att fungera ihop. Idag fungerar de ihop
Inom den mekaniska världen är Dassault (CATIA) och Siemens (NX, Teamcenter) huvudkonkurrenter på CAD och PDM, de har inget intresse att deras produkter skall vara kompatibla. Ford hade haft CATIA som CAD länge och valde sedan Teamcenter som PDM, därefter sa de bara "Hoppa!" till Dassault och Siemens, dvs få era programvaror att fungera ihop. Idag fungerar de ihop

Håller med, tror det egentligen är ett mycket litet problem, eftersom man kan exportera/importera via odb++, vilket lär klara av import/export, har dock aldrig testat själv.
På komponentnivå är nog export/importmöjligheter rätt ointressanta, på schema/layout är det naturligtvis mycket intressant, men där finns ju odb++.
På komponentnivå är nog export/importmöjligheter rätt ointressanta, på schema/layout är det naturligtvis mycket intressant, men där finns ju odb++.
Den största orsaken är nog att det är så lätt att rita egna symboler för de komponenter man behöver. Sedan är det bara att komplettera med en passande footprint från biblioteket. Saknas footprint är det bara att plocka hem databladet och rita. Det tar inte många minuter att göra en sådan i de flesta EDA-system.
- Krille Krokodil
För att svar på TS fråga så är det i mekanikvärlden i huvudsak den yttre geometriska utformningen som ändras medans man försöker hålla innehållet så standardiserat som möjligt via bl a med utformning efter tidigare erfarenheter, materialspecifikationer, FEM-analyser efter mallar etc. En elektronikkomponent är raka motsatsen, samma enkla yttre standardiserade kapsel återfinns vanligtvis med 1000-tals olika innehåll.
-
Tja, kan det vara så enkelt att du använder ett gratisprogram för elektronik CAD och förväntar dig samma kapacitet/support som ett 100kSEK++ mekanik CAD program har...
Skaffa Altium Designer (som jag inte gillar, men är tvingad att jobba i) eller något annat ca >50kSEK elektronik CAD program så kanske du får vad du förväntar dig.
Skaffa Altium Designer (som jag inte gillar, men är tvingad att jobba i) eller något annat ca >50kSEK elektronik CAD program så kanske du får vad du förväntar dig.
Till att börja med har jag ju inte arbetet professionellt med elektronik-CAD men däremot med mekanik-CAD så det kanske är så att jag har fel program eller inte rätt väg in till leverantörerna som gör att jag inte får tillgång till det som finns? Det var ju för att förstå det som jag skapade tråden.
Limpan4all, menar du att det är komponenttillverkarna som inte tycker att det är lönt att supporta "billiga" CAD-system eller är det tillverkarna av de dyra systemen som levererar med modeller till de systemen?
Hur fungerar det när man tar fram 3D-modeller på kompletta bestyckade kretskort? Jag har sett flera här visa såna bilder. Sitter man och ritar alla komponenter i 3D då också? Standardkomponenter som motstånd och IC-kretsar är ju enkelt men när man kommer till t.ex. strömbrytare och kontaktdon så är ju deras utseenden inte standardiserade.
Limpan4all, menar du att det är komponenttillverkarna som inte tycker att det är lönt att supporta "billiga" CAD-system eller är det tillverkarna av de dyra systemen som levererar med modeller till de systemen?
Hur fungerar det när man tar fram 3D-modeller på kompletta bestyckade kretskort? Jag har sett flera här visa såna bilder. Sitter man och ritar alla komponenter i 3D då också? Standardkomponenter som motstånd och IC-kretsar är ju enkelt men när man kommer till t.ex. strömbrytare och kontaktdon så är ju deras utseenden inte standardiserade.
I DesignSpark PCB är det bara att klicka på [3D] ikonen på verktygs fältet och man får se sitt kretskort i 3D.