Hur Kapa betong lätt??

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Hur Kapa betong lätt??

Inlägg av DW »

-okey, storleken tilltalar mej. Balken ligger fritt åtkomligt så kan man bara lägga den runt vore ju detta enkelt.
Vi har båda företagen här i stan så jag får ta kontakt. Bra tipps :tumupp:

-du löste nog problemet http://www.borasmaskinhjalp.se/maskinhj ... lista?c=83
får väga in priset som jag inte sett ännu.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-en sån vore nog toppen eftersom jag inte klarar att hålla ens 5kg i luften några minuter.
Finns den att hyra till rimligt pris får det bli den. Tack för hjälpen Mizzarrogh :tumupp: :tumupp:

alt.2
Såg att denna verka smidig o kostade bara ~130:-/dag men då måste jag kunna binda upp den med typ spännband.
Kapmaskin Husqvarna K650 Cut-n-breake.
http://www.husqvarna.com/se/constructio ... g-inomhus/

Övriga svar skall oxå ha tack för lösningar, balken är inte nere ännu!

Walle:
Dej får man nog ta ett snack med, du kanske skall med på nästa kurs i Gyttorp?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag hade planerat det, men på grund av lite svag ekonomi för tillfället så blir det tyvärr inte så. Tyvärr kör de väl bara en om året har jag för mig, så det lär bli först nästa vår.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-September brukar det vara.
Tuffa nya regler 2012 med godkända skåp i klass EN 1143-1, grade 3. Kostar dej minst 30 000:-

Om du har egen mark o inte har vinstsyfte i form av att spränga berg, utan bara skjuta sten och block,
finns en bra grej som heter stenspräckaren. Billig i drift och gör ett bra jobb om man vill
skjuta inomhus, sten i skogen osv. Licensfri var den, är? 5-10kr/skottet.

Mitt sista kort gick ut 2006 (G-kurs -76). -då var även ryggen slut :)

Statyett "Bergsprängaren" nr 78352 signerat med namn, kurs, Nitro Nobel
DSC08990.JPG
DSC08991.JPG
Stenen bredvid (10x10cm) är av titanomagnetitolivinit. innehåller bl.a Titan och Vanadin.
Bergarten finns bara i Taberg i Småland och Rhode Island i USA.
Den är så tät att luft som pumpades in 1960 i berget i ett luftmagasin ännu håller trycket och under varje visning
så släpper man ut lite inför en imponerad publik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jo stenspräckaren har jag skjutit många skott med, vi fick gå någon halvdagskurs via förra jobbet. Den är väldigt smidig, och med fem förstärkningspatroner i hålet så rår man ju på hyffsat rejäla grejer (allt är ju såklart relativt, men stenar på under en kubikmeter kör man helt utan förstärkningspatroner, med fem förstärkningspatroner sköt jag loss någon kubikmeter ur en berghäll).

Edit: den är fortfarande licensfri, enbart en kurs på några timmar krävs. Brukar hållas hos/av vissa handlare som säljer den.

Edit igen: En komisk grej med den är förresten att säkerhetsavståndet är trettio meter, men snöret man detonerar med är femton meter långt..dock stod man sällan mer än 5-6 meter bort när man sköt :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Min första reaktion oxå när jag såg den första gången av en som spräckte sten. Han stod nog 4m i från.
Klart vanskligt om en anställd skadas, där vill jag inte vara arbetsledare.
Antar att stenspräckaren dessutom inte är så dyr, har du egen mark/skog
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nej, ingen egen mark eller skog (dock har far både och), jag har mest skjutit yrkesmässigt (har skjutit en del på min fars gård också). Men yrkesmässigt har det aldrig handlat om att tjäna pengar på bergsprängning per se, utan helt uteslutande använts som en "nödåtgärd" för att kunna dra fram kabelrör där det annars inte varit möjligt. Helt enkelt schakta så mycket det går, spränga/spräcka resten. Minns speciellt en natt då jag och min chipp (grabben som jobbade för mig) sköt oss fram ca 15 meter i rent gråberg. Totalt sköt vi nog runt 30 skott den natten, det var ett sånt där jobb som bara MÅSTE vara klart nästa dag. Dessutom på Lidingö, så vi fick ju en hel del klagomål av folk som inte alls var imponerade.."ELD I BERGET!" och "SKOTT KOMMER!" hela natten lång.

När man spräcker friliggande sten vill man inte stå allt för nära, men när man spräcker berg så går det för det mesta bra att stå väldigt nära. Jag brukade lägga grävmaskinens skopa på spräckaren så den inte skulle flyga så mycket, och sen tynga ner mattan rejält med stora tunga stenar. Tynger man inte ner den rejält så vill den gärna ta sig en liten flygtur om man kör med några förstärkningspatroner.

Dyr är den inte, har för mig att den kostar runt 8k, vilket får anses som ganska moderat jämfört med att hyra in licensierad bergsprängare. Och måste man skjuta väldigt nära hus så är den oersättningsbar måste jag säga. Väldigt många av de skott jag har skjutit med den har varit inom 5 meter från husfasad. Det enda jobbiga är när den klickar på grund av slitet slagstift. Då känns det inte helt 100% säkert att gå fram, även om det kanske är en falsk känsla.

Som en liten sidogrej har jag funderat på att bygga en omladdningsbar "modellflygbomb" (d.v.s. en bombliknande kapsel som man kan släppa från modellflyg, som smäller när den träffar backen, men som inte orsakar någon skada och som går att ladda om med ny patron). Som "bonus" hade jag tänkt att bygga den så att det går att ladda den med vanliga patroner till bultpistoler. Själva patronen som detonerar laddningen i stenspräckaren är ju av exakt samma typ som patronerna till bultpistoler. Jag har tre startpatroner och tre förstärkningspatroner står på min HTPC, av någon underlig anledning :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-ja, jag är övertygad om att den lätt kan konkurera ut "snigeldynamit" med rätt reklam.
Du får skicka bild påkommande bombkappsel + GPS värdena så man vet om man skall vara inne eller ute :wink:

Till övriga som kom med ideér på verktyg för betongrivningen så fanns tyvärr inte vire kapningen till uthyrning.
Kapsågarna var för tunga men jag kommer att hyra en lagom stor bilningsmaskin och vattna efterhand.
Skriv svar