Vilken speldator är prisvärd
-
Re: Vilken speldator är prisvärd
ett grafikkort för 2k räcker mer än väl. Bättre uppgradera i framtiden. Och det räcker mer än väl till bf3 om du inte tänker spela full upplösning på en 30" skärm. de flesta sitter bara med 22 eller 24.
- prototypen
I nuvarande dator sitter ett Nvidia GeForce 8600GT
Upplösning 1680 x 1050.
22" skärm (tror jag)
Protte
Upplösning 1680 x 1050.
22" skärm (tror jag)
Protte
- Mizzarrogh
Jag gav runt 15-16 för min har jag för mig, men då inkluderat några grejer som var onödigt dyra men som stod på önskelistan av andra skäl sedan länge samt komplett med skärm (då jag önskade en större som komplement, men det beror ju på vad man önskar skall man enbart spela och liknande räcker det nog med en men jag hade redan ett par gamla som passade som sidoskärmar till min och brorsans datorer, men vill man ha riktiga multipla spelskärmar behöver man dock grejer som passar att synka mot varandra utan att man stör sig alltför mycket och då springer det tyverr iväg fort om man önskar full prestanda på max upplösning osv. ), etc. men då har jag byggt mycket själv, tror det skulle gått på strax under 20 med ett färdigt kit, skalar man ned det till en fullfjädrad gaymingburk enkom för det och utan skärm mm, kanske runt 10-14 papp, mot den högre siffran kan man som sagt vässa grafikkortet något, men som sagt inte det allra senaste, utan kanske andra eller tredje samt vettigt med RAM. för 2,5-3 k bör du få ett bra kort som klarar det mesta men som sagt, ta en titt på tex sweclockers garfiokkorts recensioner och liknande då detta som sagt uppdateras helatiden.
Jag kör just nu med Gigabytes moderkort (känndes gediget och bra kvalitet med tjock metall i flänsar och liknande så mitt tips, ge fanken i kinesisk legotillverkning om det går och lägg ett par hundralappar mer (det skiljer faktiskt inte mer än så) på koreansktillverkade grejer istället, du får ojämförbart mycket bättre kvalitet.) och Nvidia kort, samt corsair osv, men värt att notera är att OEM som tex corsair håller olika kvalitet i olika serier beroende på underleverantör, vissa av tex nätaggen var mycket bättre än andra serier osv, sådant måste man kolla i recensioner. Detsamma gäller RAM minnen.
Jag kör just nu med Gigabytes moderkort (känndes gediget och bra kvalitet med tjock metall i flänsar och liknande så mitt tips, ge fanken i kinesisk legotillverkning om det går och lägg ett par hundralappar mer (det skiljer faktiskt inte mer än så) på koreansktillverkade grejer istället, du får ojämförbart mycket bättre kvalitet.) och Nvidia kort, samt corsair osv, men värt att notera är att OEM som tex corsair håller olika kvalitet i olika serier beroende på underleverantör, vissa av tex nätaggen var mycket bättre än andra serier osv, sådant måste man kolla i recensioner. Detsamma gäller RAM minnen.
Okej. Jag vet att jag låter som en gammal stofil och att jag lägger mig i hur du uppfostrar dina barn men jag bara måste få det ur mig...
Är ungarna tillräckligt gamla för att spela krigsspel som Battlefield så är de fanimej tillräckligt gamla att bekosta datorn själva! Tvinga ut dom i solskenet och få dom att hjälpa till lite! Ju mer de hjälper till (du kan ju ge dom en slant i "lön") desto fortare får de ihop till en ny dator. Dessutom lär de sig pengars värde på köpet och kanske fattar att det inte alltid går att köpa det senaste och dyraste.
En f.d. arbetskollega till mig hade ett klockrent svar till sin dotter när hon kom in på jobbet och tiggde pengar för att köpa den där nya tröjan hon bara mååååste ha: "Ser jag ut som en bankomat eller?"
Är ungarna tillräckligt gamla för att spela krigsspel som Battlefield så är de fanimej tillräckligt gamla att bekosta datorn själva! Tvinga ut dom i solskenet och få dom att hjälpa till lite! Ju mer de hjälper till (du kan ju ge dom en slant i "lön") desto fortare får de ihop till en ny dator. Dessutom lär de sig pengars värde på köpet och kanske fattar att det inte alltid går att köpa det senaste och dyraste.
En f.d. arbetskollega till mig hade ett klockrent svar till sin dotter när hon kom in på jobbet och tiggde pengar för att köpa den där nya tröjan hon bara mååååste ha: "Ser jag ut som en bankomat eller?"
- Mizzarrogh
Jo, det är trist att det är lögn i XXX idag att få någon form av betalt sommarjobb och liknande som man kunde förr, nu är den ju tom fullt krig om att få arbeta gratis som toalettstädare på banan i hopp om en eventuell chans att få ett betalt jobb i någon suspekt avlägsen framtid,typ.
Annars tycker jag iden är utmärkt när det gäller hemmaarbete och liknande, men det har de kanske redan.
Annars tycker jag iden är utmärkt när det gäller hemmaarbete och liknande, men det har de kanske redan.

- prototypen
zeylon skrev:Okej. Jag vet att jag låter som en gammal stofil och att jag lägger mig i hur du uppfostrar dina barn men jag bara måste få det ur mig...
Jag ÄR en gammal stofil.
Håller med till 110% men jag orkar inte.
Det med bankomaten var inte så dumt.
Att komma med i lyxfällan kan också vara ett argument.
Pojken på 19 har en dator som går på övertid, jag har gått i 2 år och bara oroat mig för denna dag då datorn inte skulle räcka. Det är sista datorn han får.
Han på 17 ser man aldrig till utom när han pratar om ett nytt grafikkort.
Jobb är svårt, men kanske. Jag hade tänkt bygga ett jättegarage så målning och spikning kunde vara något.
Protte
Kan inget en annat och hålla med. Få en dator för 20k (no hard feelings) verkar ju helt sinnessjukt. Själv är jag 17 och brukar få födelsedagspresenter för ~1000:-. Men allt annat får jag jobba/spara ihop själv...zeylon skrev:Okej. Jag vet att jag låter som en gammal stofil och att jag lägger mig i hur du uppfostrar dina barn men jag bara måste få det ur mig...
Som myndig med körkort (?) borde det gå att fixa något tillfälligt jobb som drar in pengar till en dator rätt snabbt speciellt om man bor hemma billigt eller gratis.prototypen skrev:Pojken på 19
Gör en internprislista t.ex. spika panel 300:-/h, traktormek 400:-/h osv. Sönerna knegar ihop "löner" i ett excelark som sedan betalas ut i form av datorhårdvara.prototypen skrev:Jobb är svårt, men kanske. Jag hade tänkt bygga ett jättegarage så målning och spikning kunde vara något.
- prototypen
Vi fortsätter diskussionen om lämplig spelburk här.
Diskussion om den sociala biten finns under endast medlemmar.
Protte
Editerat då det blev lite tvetydigt.
Diskussion om den sociala biten finns under endast medlemmar.
Protte
Editerat då det blev lite tvetydigt.
Senast redigerad av prototypen 6 april 2012, 17:26:26, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Robert du är bra, kommer att bli vuxen.
Swesgemyr
Felet är lite att allt är gratis på nätet, barn idag behöver bara en dator och en internetanslutning.
När jag var barn (jodå det har jag varit men länge sedan) gällde det att få ihop till batterier och glödlampor och strömbrytare.
Spik kostar också. Bensin till mopeden kostar, och reservdelar.
Har en kompis som har samma erfarenhet men det har visst ordnat sig, 2 av barnen går på universitet, 3:e går det visst bra för också.
Protte
Vilken vändning tråden tog, sonen har "hotat" med att köpa för sparpengarna vi sparat åt honom. Kvittar liksom det är mina och fruns pengar hur som helst.
Swesgemyr
Felet är lite att allt är gratis på nätet, barn idag behöver bara en dator och en internetanslutning.
När jag var barn (jodå det har jag varit men länge sedan) gällde det att få ihop till batterier och glödlampor och strömbrytare.
Spik kostar också. Bensin till mopeden kostar, och reservdelar.
Har en kompis som har samma erfarenhet men det har visst ordnat sig, 2 av barnen går på universitet, 3:e går det visst bra för också.
Protte
Vilken vändning tråden tog, sonen har "hotat" med att köpa för sparpengarna vi sparat åt honom. Kvittar liksom det är mina och fruns pengar hur som helst.
Okej, jävligt sjysst far du är alla fall
skulle bli glad om min far kom hem med en dator till mig alla fall
Men skit i det som sagt, dator var det.
Men som jag har förstått så skulle han bara spela BF3 (vilket ifs är typ det mest krävande spelet idag) Läste igenom tråden lite fort, och det handla bara om själva datorn?
Såg att folk hade rekommenderat komplett och Dustin. Komplett är bra, stort sortiment men ganska dyra tyvärr. Det samma med Dustin. Inet.se är dock bra, skit trevlig personal och bra support. Håller även hyfsade priser + fraktfritt. Även CDON har börjat kränga datordelar, dem håller extremt låga priser. Men det har även sitt pris, supporten e värdelös och rma grejer blir jobbigare/segare. Tror inte att dem bygger ihop datorer heller(?)
Datorerna du länka i din första post är ok, men inget du ska satsa på imo. Med tanke att han bara ska spela så kommer han inte märka någon skillnad på en LGA2011 och LGA1155.
Se själv
http://www.sweclockers.com/recension/14 ... 4#pagehead
Visst LGA2011 är bättre i andra applikationer men just spel är dem princip likvärdiga i. Så lägga pengar på LGA2011 i ditt fall e bara slösaktigt.
Lite konstig prissättning på datorerna också.
Som andra var inne på så räcker det med en dator för 10k, då får du en bra också. Med tanke på att du bara kör i 1680x1050. Men visst det är skit kul med värsting sakerna.
Men annars skulle jag satsa på typ det här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/166531 ... ypen-dator

Men som jag har förstått så skulle han bara spela BF3 (vilket ifs är typ det mest krävande spelet idag) Läste igenom tråden lite fort, och det handla bara om själva datorn?
Såg att folk hade rekommenderat komplett och Dustin. Komplett är bra, stort sortiment men ganska dyra tyvärr. Det samma med Dustin. Inet.se är dock bra, skit trevlig personal och bra support. Håller även hyfsade priser + fraktfritt. Även CDON har börjat kränga datordelar, dem håller extremt låga priser. Men det har även sitt pris, supporten e värdelös och rma grejer blir jobbigare/segare. Tror inte att dem bygger ihop datorer heller(?)
Datorerna du länka i din första post är ok, men inget du ska satsa på imo. Med tanke att han bara ska spela så kommer han inte märka någon skillnad på en LGA2011 och LGA1155.
Se själv
http://www.sweclockers.com/recension/14 ... 4#pagehead
Visst LGA2011 är bättre i andra applikationer men just spel är dem princip likvärdiga i. Så lägga pengar på LGA2011 i ditt fall e bara slösaktigt.
Lite konstig prissättning på datorerna också.
Som andra var inne på så räcker det med en dator för 10k, då får du en bra också. Med tanke på att du bara kör i 1680x1050. Men visst det är skit kul med värsting sakerna.
Men annars skulle jag satsa på typ det här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/166531 ... ypen-dator
Jag ska inte lägga mig i valet av datordelar.. men däremot valet av leverantör..
Är också en såndär som blir "anlitad" av släkt och vänner när det är köp av datorer och hemelektronik.
När det gäller datorer så brukar valet falla på just komplett.se de är bra både vid försäljning, men ÄNNU viktigare, det är ALDRIG några problem med garanti/reklamations ärenden.
Har fått både grafikkort och moderkort utbytta genom reklamation efter över 2 års användning.
Inet däremot är det en stor varning på, har haft 2-3 ärenden där som INTE funkat bra. De smilar säkert upp sig vid försäljning med NOLL service när det strular.
Dustin handlar jag av när det är till jobbet, snabb frakt och vettiga att ha och göra med!
Om du inte hade bott i tjotahejti så hade jag gärna satt ihop delarna åt dig. Antar att det finns någon EF medlem i närheten som är villig att hjälpa dig.
Största problemet har du nog i det "sociala" Lycka till med båda delarna!
Emellanåt tror jag att du driver med oss i tråden... ska läsa den andra tråden nu.
/DeVille
Är också en såndär som blir "anlitad" av släkt och vänner när det är köp av datorer och hemelektronik.
När det gäller datorer så brukar valet falla på just komplett.se de är bra både vid försäljning, men ÄNNU viktigare, det är ALDRIG några problem med garanti/reklamations ärenden.
Har fått både grafikkort och moderkort utbytta genom reklamation efter över 2 års användning.
Inet däremot är det en stor varning på, har haft 2-3 ärenden där som INTE funkat bra. De smilar säkert upp sig vid försäljning med NOLL service när det strular.
Dustin handlar jag av när det är till jobbet, snabb frakt och vettiga att ha och göra med!
Om du inte hade bott i tjotahejti så hade jag gärna satt ihop delarna åt dig. Antar att det finns någon EF medlem i närheten som är villig att hjälpa dig.
Största problemet har du nog i det "sociala" Lycka till med båda delarna!
Emellanåt tror jag att du driver med oss i tråden... ska läsa den andra tråden nu.
/DeVille
- Mizzarrogh
Jag har också delade erfarenhetar av inet, ok service och så men i stort sett noll support om man inte köper en massa tilläggs skit de vill pracka på en. Någon gång fellevererade grejer men det ordnade sig till slut.
Angående kritik mot Inet... när kommer era erfarenheter ifrån?
De kursade för x antal år sedan och allt är omgjort från grunden, de har köpt upp Datorbutiken.com osv...
Jag hade VÄLDIGT dåliga erfarenheter av dem för 10+ år sedan och handlade inte av dem på många år. Men de sista 5+ åren har de gaskat upp sej rejält och anses ha bäst service utbud osv i Sverige. Sweclockers.com har en undersökning om bästa datorbutik varje år och Inet har vunnit på bla Service de 2 eller 3 sista åren.
De kursade för x antal år sedan och allt är omgjort från grunden, de har köpt upp Datorbutiken.com osv...
Jag hade VÄLDIGT dåliga erfarenheter av dem för 10+ år sedan och handlade inte av dem på många år. Men de sista 5+ åren har de gaskat upp sej rejält och anses ha bäst service utbud osv i Sverige. Sweclockers.com har en undersökning om bästa datorbutik varje år och Inet har vunnit på bla Service de 2 eller 3 sista åren.
- prototypen
DeVille skrev:
/DeVille
Jodå, jag bor i tjottahejti, men jag kommer passera Dalsland om några veckor på väg mellan Hedemora och Varberg. Lite omväg men inte farligt mycket.