El gokart
Re: El gokart
Det är en seperat magnetiserad och INTE en serie motor.. En seriemotor rusar om den är obelastad och känns därför inte så lämpligt om man vill hålla på att experimentera med den. Fältet är som ni ser på bilden F1 och F2 och ankaret är A1 och A2. Strömmarna till fältet är programmerade att ligga mellan intervallet 4-22. (Ska tydligen inte vara varken för hög eller för låg pga av gnistbildning och nåt mer?) Till ankaret går det cirka: 60 A. Nödstopp finns redan. Vi har en keyswitch som bryter men även en nödstopp.
Re: El gokart
Varför inte en borstlös permanentmagnetmotor som finns lättillgängliga upp till 15-20Hp?
De har även högre verkningsgrad eller är priset styrande?
De har även högre verkningsgrad eller är priset styrande?
Re: El gokart
Menar du permanent magnetisk synkronmaskin (PMSM)? Alltså AC eller pratar vi DC? Om det är AC så var väl problemet att få upp DC-spänningen tillräckligt med våra batterier för att få någon vettig AC.
Om det är DC brushless vi pratar om så är det svårt att hitta någon vettig styrning som klarar ca: 150 Amp. Samma sak gäller där svårt med våra batterier att få upp spänningen tillräckligt högt för att på så vis få ner strömmen..
Detta var även det som rekommenderades när vi pratade med några återförsäljare.
Om det är DC brushless vi pratar om så är det svårt att hitta någon vettig styrning som klarar ca: 150 Amp. Samma sak gäller där svårt med våra batterier att få upp spänningen tillräckligt högt för att på så vis få ner strömmen..
Detta var även det som rekommenderades när vi pratade med några återförsäljare.
Re: El gokart
Jag refererade till Brushless DC och det finns ett helt gäng rejäla BLDC för stora effekter att tillgå.
http://kellycontroller.com/brushless-di ... 21_63.html
Även kontrollers på upp till 400Amp eller högre till dessa.
http://kellycontroller.com/general-brus ... -c-23.html
Men det där med 150 amp uttag på dina små gröna blyackar löser problemet i sig själv.
Sådana små ackar blir snabbt överbelastade och går sönder om du tar ut så pass hög ström.
Även vid kortare intervaller. Cellerna klarar helt enkelt inte av sådan misshandel utan att brytas ner.
Men som rent hobbyprojekt där man bara skall prova sig fram, bära eller brista, funkar de
så klart fint för en billig peng.
Vill du ha något som håller måttet, dvs för 150Amp, måste du ta till LiFeYPO4.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... -40Ah.html
12st av dessa 40Ah celler ger dig 38.4V i serie och väger endast 19.2kg.
Både lättare, starkare, stryktåligare på alla sätt jämfört med blyackar.
Det enda minuset är väl priset. Men bättre blir det, rejält mycket bättre.

http://kellycontroller.com/brushless-di ... 21_63.html
Även kontrollers på upp till 400Amp eller högre till dessa.
http://kellycontroller.com/general-brus ... -c-23.html
Men det där med 150 amp uttag på dina små gröna blyackar löser problemet i sig själv.
Sådana små ackar blir snabbt överbelastade och går sönder om du tar ut så pass hög ström.
Även vid kortare intervaller. Cellerna klarar helt enkelt inte av sådan misshandel utan att brytas ner.
Men som rent hobbyprojekt där man bara skall prova sig fram, bära eller brista, funkar de
så klart fint för en billig peng.

Vill du ha något som håller måttet, dvs för 150Amp, måste du ta till LiFeYPO4.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... -40Ah.html
12st av dessa 40Ah celler ger dig 38.4V i serie och väger endast 19.2kg.
Både lättare, starkare, stryktåligare på alla sätt jämfört med blyackar.
Det enda minuset är väl priset. Men bättre blir det, rejält mycket bättre.


Re: El gokart
såna accar är ju ett lyft för fordon, kontinuerligt 5C och 10C kortare stunder...
men man måste ha övervakning vad gäller laddning och urladdning
annars tar de fort slut...
http://www.kennedyalternativeenergy.com/lifepo4.html
men man måste ha övervakning vad gäller laddning och urladdning
annars tar de fort slut...
http://www.kennedyalternativeenergy.com/lifepo4.html
Re: El gokart
Det är jag medveten om 150 Amp var väl lite att ta i. Om du inte räknar med ev. högre startström så flyter det cirka 60 Amp vid full gas. 2100/36=58,3 A. Så i batterierna flyter det 30 Amp som max.. Ur databladet så klarar batterierna 30 Amp i 29 min. Så det blir nog inga större problem.. Längre än 29 minuter kommer vi inte köra och dessutom inte på max effekt.
EDIT: Såg att batterierna du visade hade en spänning på 3,2 V. Då behöver vi ju 11, 12 st. batterier och det har vi inte plats för...
Ev. kanske får plats eftersom de är mindre.. Men det blev dessa batterier då vi blev sponsrade med dom =) Så vi tog emot de vi fick
EDIT: Såg att batterierna du visade hade en spänning på 3,2 V. Då behöver vi ju 11, 12 st. batterier och det har vi inte plats för...
Ev. kanske får plats eftersom de är mindre.. Men det blev dessa batterier då vi blev sponsrade med dom =) Så vi tog emot de vi fick
Re: El gokart
40Ah lithiumcellerna är betydligt mindre och lättare än blyackarna du visar i bilderna.
Så 12st för 38.4V hade inte varit något problem att få plats med.
Du nämner 30 amp i 29 min vilket är helt fel.
Då har du eller databladet inte tagit hänsyn till Peukerteffekten med blyackar.
Enligt denna "naturlag" kommer du att kunna köra i 14.4 min på 20Ah blyackar, inte 29 min.
Du har endast 7.21Ah tillgängligt vid så pass hård belastning.
Peukerteffekten är den hårda verkligheten med blyceller för dom gillar inte höga strömuttag.
Då blir dom väldigt trötta och det väldigt fort.
Se den bifogade excelfilen med Peukertberäkning. Du kan själv experimentera med siffrorna men rör inte Peukertvärdet på 1.3.
Då lurar du bara dig själv för 1.3 är typiskt för bly.
Så 12st för 38.4V hade inte varit något problem att få plats med.
Du nämner 30 amp i 29 min vilket är helt fel.
Då har du eller databladet inte tagit hänsyn till Peukerteffekten med blyackar.
Enligt denna "naturlag" kommer du att kunna köra i 14.4 min på 20Ah blyackar, inte 29 min.
Du har endast 7.21Ah tillgängligt vid så pass hård belastning.
Peukerteffekten är den hårda verkligheten med blyceller för dom gillar inte höga strömuttag.
Då blir dom väldigt trötta och det väldigt fort.
Se den bifogade excelfilen med Peukertberäkning. Du kan själv experimentera med siffrorna men rör inte Peukertvärdet på 1.3.
Då lurar du bara dig själv för 1.3 är typiskt för bly.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: El gokart
Motorn ser ut att vara en pumpmotor som inte är lagrad alls i drivänden utan tanken är att pumpens lager agerar lager till motorn i drivänden.
Att det går trögt är inte konstigt, rotorn ligger mot fälten och kommer ganska omgående att förstöras om den körs på detta sätt.
Att det går trögt är inte konstigt, rotorn ligger mot fälten och kommer ganska omgående att förstöras om den körs på detta sätt.

Re: El gokart
Rotorn ligger knappast "mer mot fälten" bara för att man använder motorns eget lager som drivaxellager.
Om så vore fallet hade motorn haft ett spel på minst 1/2mm mellan lagerna till sin axel, och så är det givetvis inte.
Motorn kommer inte att gå trögare av denna lösning. Enda risken är snabbare förslitning av dess ena axellager.
Den bättre designlösningen vore direkt framhjulsdrift av 2st motorer gjorda för lägre RPM som passar fartbehovet.
På detta sätt får man högre verkningsgrad, tyst drift (inget växelskrammel), differentialdrift, bättre kurvtagning...o.s.v.
Om så vore fallet hade motorn haft ett spel på minst 1/2mm mellan lagerna till sin axel, och så är det givetvis inte.
Motorn kommer inte att gå trögare av denna lösning. Enda risken är snabbare förslitning av dess ena axellager.
Den bättre designlösningen vore direkt framhjulsdrift av 2st motorer gjorda för lägre RPM som passar fartbehovet.
På detta sätt får man högre verkningsgrad, tyst drift (inget växelskrammel), differentialdrift, bättre kurvtagning...o.s.v.
Re: El gokart
Jag var kanske lite otydlig, men:
En motor av pumptyp som har en drivände avsedd för t ex en hydraulpump (finns även för växellådor och slutväxlar) har ingen lagring alls i drivänden. Motorn är sas inte komplett förrän pumpen är monterad eftersom motorn annars bara har lager i kommutator änden. (Om nu denna motor är den typen).
Om man försöker köra en sådan motor utan pump eller annan gavel med lagring ligger givetvis rotorn (ankaret) emot fälten. Detta blir dessutom extra kraftigt om man belastar axeln radiellt i denna ände.
Någon förslitning av något axiallager blir det däremot inte frågan om såvida man inte misslyckas med drevens inbördes lägen, för övrigt är det mycket sällsynt med axiallager i denna typ av motorer man brukar nöja sig med vanliga spårkullager för att ta upp de oftast små axiella krafterna.
Det är enkelt att kolla om motorn har "lagerlös" drivände, bara ta tag i axeln och känna efter om det finns radiellt glapp.
En motor av pumptyp som har en drivände avsedd för t ex en hydraulpump (finns även för växellådor och slutväxlar) har ingen lagring alls i drivänden. Motorn är sas inte komplett förrän pumpen är monterad eftersom motorn annars bara har lager i kommutator änden. (Om nu denna motor är den typen).
Om man försöker köra en sådan motor utan pump eller annan gavel med lagring ligger givetvis rotorn (ankaret) emot fälten. Detta blir dessutom extra kraftigt om man belastar axeln radiellt i denna ände.
Någon förslitning av något axiallager blir det däremot inte frågan om såvida man inte misslyckas med drevens inbördes lägen, för övrigt är det mycket sällsynt med axiallager i denna typ av motorer man brukar nöja sig med vanliga spårkullager för att ta upp de oftast små axiella krafterna.
Det är enkelt att kolla om motorn har "lagerlös" drivände, bara ta tag i axeln och känna efter om det finns radiellt glapp.
Re: El gokart
det är inte så att motorn kortsluts då du släpper gasen? då blir det tvärstopp....
koppla loss kablarna till den och prova rulla....
koppla loss kablarna till den och prova rulla....
Re: El gokart
Om motorn ska bromsas elektriskt så måste fältet vara spänningssatt när ankaret kortsluts annars bromsar det inte.
Det går däremot att bromsa en PM motor strömlös genom att kortsluta ankaret.
Det går däremot att bromsa en PM motor strömlös genom att kortsluta ankaret.
Re: El gokart
Precis Andy är rätt ute! Axeln har ju blivit centrerad och fixerad i mitten eftersom axeln gått in i kardanaxel tidigare! Nu är den modifierad vilket gör att den inte är centrerad eftersom en kraft verkar rakt neråt och det är inte motorn gjord för. Detta har vi dock en uppritad del i CAD som ska lösa detta.. Så detta är något vi ska ta tag i nästa vecka. Drift på ett hjul ger bättre styrning än en med drift på två hjul då den bara vill gå rakt fram. (Vet att en gokart har fast axel och ingen differential) men de är gjorda så att ena däcket lyfter från marken när du svänger, vilket gör att det går att svänga bra med en sån. Motorn är provkörd och den verkar grymt stark. Sitter ju i vanliga fall på golfbilar och mindre lastbilar. Vi har kopplat lös kablarna och vet att det är detta som är fel..
Då vi går ingenjörsutbildning och så har vi valt att lägga fokus på själva motorstyrning och inte så mkt på själva konstruktionen.
Detta är även väldigt tidsbegränsat bara 7,5 Hp.
Då vi går ingenjörsutbildning och så har vi valt att lägga fokus på själva motorstyrning och inte så mkt på själva konstruktionen.
Detta är även väldigt tidsbegränsat bara 7,5 Hp.
Re: El gokart
Nu har vi börjat testköra en del! Det går fint =) Den har riktigt bra acceleration. Ett klipp från provkörning utanför skolan.