Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av dar303 »

Mycket snyggt bygge!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Open,
-ser jag fel eller fuskade du lite. Du är ju hästlängder framför med dina resurser och jag ser inte att du
gjort spännhylsehållarna med koniska hål som motsvarar hylskonan.
Eller :)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

M_thred, snyggt. Nu är jag riktigt nyfiken på skärdata (och om du använde kylning) som du använde till biltemaplasten.

//Peter
m_thread

Inlägg av m_thread »

Om jag minns rätt så körde jag på typ ~7 krpm med 1000 mm/min och en 3 mm tvåskärig pinnfräs. Kylde med vatten med lite bilschampoo i sprayflaska... Det råkade vara Turtleschampodunken som stod närmast :)

Resultatet blev som det ser ut på bilden, har inte efterbearbetat öht. Prövade att flamma en av restbitarna med en gasdriven pennminibrännare a´la biltema och det blev ännu bättre, men det är lätt att bränna på för mycket och sabba ytan så jag lät bli att göra det med resten av bitarna.

/F
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

DW skrev:Open,
-ser jag fel eller fuskade du lite. Du är ju hästlängder framför med dina resurser och jag ser inte att du
gjort spännhylsehållarna med koniska hål som motsvarar hylskonan.
Eller :)
Hehe, du har helt rätt, därav "enklast möjliga" i beskrivningen! Däremot ska jag ta mig tid att tillverka en konsoll så jag kan hänga upp mina korthålsborrar på verktygstavlan, det ser lite taskigt ut att dom ligger i en låda huller om buller. :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag och far har jobbat ett tag med att renovera mors åsnevagn (Lackat om den, bytt flaket, ny sits med mera) och det är tydligen lag på lyse och "möjlighet att ge signal vid svängning", så lyse och blinkers fick det bli.

Så, senaste fräsningen blev gravyr vid knappar och så för just detta. :)
IMG_20120325_132114.jpg
Cigarettuttaget är främst för laddning utav batteriet. :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är de en knapp för att signalera höger och en annan för vänster?? :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Japp :)

Och även möjlighet till varningsblinkers, genom att slå igång båda samtidigt :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ja de är ju iofs rätt smidigt! Finns de någon som signalerar "förare" ifall man blinkar?
Känns som de kan vara rätt lätt att glömma den på. Kanske en ljudsignal när den är igång.
Eller funkar reläet redan tillräckligt bra som en ljudsignal?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du aldrig hört ett klickande blinkersrelä? :)

Edit: Och för mycket ljud är ju inte heller bra, dumt att störa djuren i onödan! Reläklicket är precis lagom. :P
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Denna ploppade fräsen ur sig i veckan....

Bild

....och den kan flyga också. :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

182st 15x15cm nummerskyltar till en pälsfarm, ska monteras på rävhus. På bild dagens skörd, de sista 40 :) De är gjorda i Rowmark 1.6mm tjock graveringsplast "Value" serien.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Kankki!
Jag är lite nyfiken på hur du fäster materialet på offerskivan. Är det med dubbelhäftande tejp?
Jag brukar använda mattejp men börjar bli lätt trött på att tejpen, eller rester av tejpen fastnar på pinnfräsen och gör så att spånorna inte lossnar som de ska utan kletar fast i stället. Detta leder i vissa fall till att det blir varmt och resultatet blir dåligt.

Har ritat lite på ett minivacuumbord ~350x500mm, men jag vet inte hur bra det funkar om man ofta fräser hål, konturer och slitsar i materialet. Är rädd för att den fasthållande kraften blir för dålig och saker börjar röra på sig.

/F
m_thread

Inlägg av m_thread »

Igår fick jag klart bakplåten till mitt nya cnc chassi, så nu blir det snart andra bullar :)
"Plåten"
Plåten ska sitta bak i denna låda:
19" lådan, köpt av användaren fasse här på EF för 500 spänn. Tack för en bra affär.
Som bland annat innehåller min ghettostrippade KinaVFD:
1,5 kW VFD
/Fredrik
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

m_thread skrev:Kankki!
Jag är lite nyfiken på hur du fäster materialet på offerskivan. Är det med dubbelhäftande tejp?
Jag brukar använda mattejp men börjar bli lätt trött på att tejpen, eller rester av tejpen fastnar på pinnfräsen och gör så att spånorna inte lossnar som de ska utan kletar fast i stället. Detta leder i vissa fall till att det blir varmt och resultatet blir dåligt.

Har ritat lite på ett minivacuumbord ~350x500mm, men jag vet inte hur bra det funkar om man ofta fräser hål, konturer och slitsar i materialet. Är rädd för att den fasthållande kraften blir för dålig och saker börjar röra på sig.

/F
Vi använde precis det, mattejp! :) Har funkat perfekt för oss, kör med enskärig fräs och precis tillräckligt djupt för att det ska vara igenom, så det blir inte så mycket kladd.

Mycket fin bakpanel annars!

EDIT: Angående VFDn ser det ut som oskärmad kabel till motorn, rekommenderar starkt att du byter ut den till skärmad. Har haft ganska mycket problem med de där kinainvertrarna som spyr ut massor av störningar
Skriv svar