Eftersom det funnits lite intresse för ett av de senare byggena jag gjort tänkte jag att jag faktiskt lika bra kan lägga upp en kort liten tråd om det så alla som vill kan ta del av bygget, schema, vilka delar som behövs osv om det nu är någon som önskar göra och bygga samma grej.
Som jag kallar den en liten gnistare. Den var tänkt att användas till min potatisavfyrare, för att ge den tändande gnistan för gasen. Var trött på att använda de där små piezotändarna från tändare då de varken fungerar speciellt bra eller är pålitliga. Så det var att sätta sig vid byggbordet och konstruera något eget. Fick inspiration från alla mina byggen av stroboskop där en liknande princip används. Iaf för just tänddelen, en högspänningspuls genereras för att få gasen i lampan att jonisera och börja leda ström, alltså får man en urladdning, själva blixten.
Har sett liknande byggen som baseras på en kamerablixt från engångskameror. En transformator med oscillator laddar upp en kondensator från ett 1.5 voltsbatteri, enkelt. Jag har förfinat metoden och använt lite större grejor, stor trafo samt bättre och pålitligare drivning som klarar kontinuerlig drift. Större och klumpigare men det funkar!
Kretsen som jag byggt baserar sig på en oscillator på en NE555, variebel frekvens mellan 5-25 kHz, ställbar med potentionmeter för att kunna välja bästa frekvens för just rätt transformator. Frekvensen som är lämplig för en trafo kan skilja sig från en annan, vilket jag upptäckt genom experiment i detta projekt. Det är därför lämpligt att låta poten vara kvar ifall det blir byte av trafo i framtiden.
Oscillator driver i sin tur en mosfet som är kopplad till en egenlindad trafo. Trafon är en köpetrafo som har modifierats för att passa mina behov. Sekundären på en standard trafo har plockats bort, sedan har en ny lindning lagts på för att anpassa efter behov. Min blev såhär:
Primärlindning är samma som innan, den som normalt sett kopplas till 230 volt! Sekundären plockades bort och ersattes med 18 varv 0.4 mm isolerad koppartråd. Detta ger en teoretisk spänning på 450 volt likriktad DC i mitt fall.
Trafon laddar via ett par dioder upp en kondensator till 300 volt, 120µF i mitt fall. En triac är sedan kopplad mellan trafon och en vanlig tändspole från en gammal gräsklippare. I princip blir det att när triacen öppnar laddas kondensatorn ur i tändspolens primärlindning. Normalt sett får denna lindningen 12 volt från gräsklipparens tändsystem. Så istället för en gnista på ett par mm blir nu gnistan 20-25 mm lång! Eftersom det är så korta pulser verkar lindningen hålla i tändspolen. Hur länge de kommer att hålla är omöjligt att säga men det verkar lovande fortfarande.
Triacen triggas med hjälp av en liten neonlampa som kopplas mellan triacens gate och ett motstånd till kondensatorns positiva pol. När spänningen i kondensatorn blir tillräckligt hög börjar lampan leda genom gaten på triacen ner till den negativa sidan på triacen, som är kopplad till kondensatorn negativa pol. Detta får triacen att trigga och börja leda.
Detta system kan självklart förfinas ytterliggare. Jag kommer att försöka bygga en ny transformator för mer och högre effekt, laddar upp kondensatorn snabbare för att få en högre pulsfrekvens på gnistan. Vore trevligt alltså, lite väl långsam i nuläget, pålitlig och effektiv men långsam. Jag måste skaffa mig en bobbin för att själv linda en transformator samt införskaffa lite isolerad koppartråd.
Under användandet och efter första uppladdningen av kondensatorn ligger urladdningsfrekvensen på ungefär 1 Hz. Vilket är fullt tillräckligt, men vore trevligt om det kom snabbare! Detta kan åstadkommas med hjälp av en mindre urladdningskondensator. Väljs istället en med ett värde på 400 volt och 10µF så kommer urladdningesfrekvensen öka dramatiskt. Dock kommer också kraften och längden på gnistan påverkas avsevärt. Men väl värt att experimentera med om inte det ska användas till detta syftet!
Nåja, nog pratat.
Här kommer schema med värden på komponenter samt en film och bilder på bygget, inte så många byggbilder då jag inte trodde det skulle vara intressant här... men tjii fick man så lägger upp det jag har! Bygg försiktigt!
FILM på den i action: