Ersätta matare på elverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Ersätta matare på elverk

Inlägg av calmar »

Med ett par ordentliga MOSFETar monterade på kyltunnel, snubbers som är dimensionerade för att göra sig av med den lagrade energin i fältet och en drivkrets som klarar att mata in ordentligt med ström i gaten fort så borde du klara det.
Lägg till en övervakningskrets som dödar generatorn fort vid fel - MOSFETs tenderar att kortslutas när de går sönder.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Squizer skrev:Regleringen sköts av generatorn så det jag eftersträvar är en reläfunktion enkelt uttryckt.

Spänning ut från regulatorn = DC ut över fältet
Inte spänning från regulatorn = DC av

Av och på, och när på så är det full kräm som ett relä, fast snabbare.
Samma princip, fast kraftigare, som på en äldre typ av laddregulator till bilgenerator alltså?
Squizer

Inlägg av Squizer »

svanted skrev:läser du vad som skrivs?

det finns knappast ngn färdig burk som fungerar....
OM du hittar ngn så är risken stor att den kommer att självsvänga eller beté sig konstigt..
så att du i vilket fall måste modifiera den, och det går inte utan elektronikkunskaper som du haft om du inte behövt fråga här....så då är vi tillbaka på mitt förra inlägg.
Ja visst läser jag vad som skrivs.
Slår bara burken som inte finns till/från efter regulatorn så är det inga problem med själsvängningar osv.
Det ställer man ju in på den färdiga regulatorn som redan finns, den orkar bara inte driva fältet själv utan behöver ett kraftsteg emellan sig och fältet.

Sätter vi in en kontaktor/relä på frågetecknet i min ritning och leker med tanken att vi kunde köra alltihop i slowmotion så kontaktorn hinner med, då är problemet löst.
Senast redigerad av Squizer 30 mars 2012, 13:10:12, redigerad totalt 1 gång.
Squizer

Inlägg av Squizer »

calmar skrev:Med ett par ordentliga MOSFETar monterade på kyltunnel, snubbers som är dimensionerade för att göra sig av med den lagrade energin i fältet och en drivkrets som klarar att mata in ordentligt med ström i gaten fort så borde du klara det.
Lägg till en övervakningskrets som dödar generatorn fort vid fel - MOSFETs tenderar att kortslutas när de går sönder.
Det är något sådant här som jag far efter. Jag har lekt lite med den här IXFNen och redan stekt en :-)
Så jag får väl sätta mig och läsa på lite hur de ska styras.

Övervakning av spänning/ström osv finns i den övergripande styrningen av elverket och klipper generatorkontaktorn om nåt inte ligger inom gränserna.
Så vi ska väl inte behöva elda ner en hel bondgård eller nåt pga stekta MOSFETs.
Squizer

Inlägg av Squizer »

säter skrev:
Squizer skrev:Regleringen sköts av generatorn så det jag eftersträvar är en reläfunktion enkelt uttryckt.

Spänning ut från regulatorn = DC ut över fältet
Inte spänning från regulatorn = DC av

Av och på, och när på så är det full kräm som ett relä, fast snabbare.
Samma princip, fast kraftigare, som på en äldre typ av laddregulator till bilgenerator alltså?
Någon sådan har jag aldrig varit i, har inte kläm på hur de fungerar.
MGL

Inlägg av MGL »

Hej,
intressant det här..
Jag har inte riktigt klart för mig hur mataren fungerar.
Är den i princip en växelströmsgenerator med likriktad utgång, där magnetiserings lindningen styrs av nämnda regulator?
Hur stor spänning är magnetiseringslindningen anpassad för?
Är den kanske inte anpassad för 230V utan en betydligt lägre spänning??
Om det skulle råka vara så kunde du ju ta en standard växelströmsgenerator 24V
(om den spänningen inte är för låg, vet inte om det tillverkas växelströmsgeneratorer med högre spänning)
och koppla mellan din regulator och den stora magnetiseringslindningen.
En växelströmsgenerator har ju en magnetiseringslindning som styrs med en relativt liten likström.
Slit bara ut eventuell inbyggd laddningsregulator och ersätt med din regulator.
Hmm.. fast då dyker ju ett nytt problem upp - magnetiseringslindningen i växelströmsgeneratorn är anpassad för låg spänning
och du matar din regulator från utgången med 230V. :?
Då får du nog koppla en glödlampa i serie..
Och så är det ju det här med säkerhet och isolation.
En bilgenerators isolation är ju inte gjord för 230V så det här var nog ingen god ide. :doh:

Annars skulle det väl vara enklast att hänga på en större tyristor(eller triac) enligt schemat.
Låt tyristorn i regulatorn tända triacen. Tyristor hade varit enklare men nu har vi negativ tändström så..
Eftersom vi har en triac ritade jag in en extra diod (D2) men den borde väl egentligen inte behövas, R1
borde säkerställa att den inte tänder på negativ halvperiod.
D1 måste klara den ström som flyter i magnetiseringslindningen.
Bild
svanted

Inlägg av svanted »

om du bott i närheten skulle jag byggt en åt dig billigt...
men det kräver ju helst ett trasigt elverk att labba med, och det hade du inte.
Squizer

Inlägg av Squizer »

MGL skrev:Hej,
intressant det här..
Jag har inte riktigt klart för mig hur mataren fungerar.
Är den i princip en växelströmsgenerator med likriktad utgång, där magnetiserings lindningen styrs av nämnda regulator?
Hur stor spänning är magnetiseringslindningen anpassad för?
Är den kanske inte anpassad för 230V utan en betydligt lägre spänning??
Om det skulle råka vara så kunde du ju ta en standard växelströmsgenerator 24V
(om den spänningen inte är för låg, vet inte om det tillverkas växelströmsgeneratorer med högre spänning)
och koppla mellan din regulator och den stora magnetiseringslindningen.
En växelströmsgenerator har ju en magnetiseringslindning som styrs med en relativt liten likström.
Slit bara ut eventuell inbyggd laddningsregulator och ersätt med din regulator.
Hmm.. fast då dyker ju ett nytt problem upp - magnetiseringslindningen i växelströmsgeneratorn är anpassad för låg spänning
och du matar din regulator från utgången med 230V. :?
Då får du nog koppla en glödlampa i serie..
Och så är det ju det här med säkerhet och isolation.
En bilgenerators isolation är ju inte gjord för 230V så det här var nog ingen god ide. :doh:

Annars skulle det väl vara enklast att hänga på en större tyristor(eller triac) enligt schemat.
Låt tyristorn i regulatorn tända triacen. Tyristor hade varit enklare men nu har vi negativ tändström så..
Eftersom vi har en triac ritade jag in en extra diod (D2) men den borde väl egentligen inte behövas, R1
borde säkerställa att den inte tänder på negativ halvperiod.
D1 måste klara den ström som flyter i magnetiseringslindningen.
Bild

Mataren har jag för mig fungerar så här:
Från regulatorn kommer en växelspänning till statorn på mataren.
Ut från borstarna får man en likström som då varierar efter inkommande växelspänning.
Men då denna är remdriven så blir effekten ut på DC-sidan betydligt kraftigare än inkommande, en förstärkare typ.

Jag vet att det finns folk som laborerat med bilgeneneratorer, men ingen som fått till nåt bra resultat :?

Om vi går tillbaka på det stora fältet i generatorn igen, så ligger motståndet på 6-10ohm, har inte alla siffror i huvet.
Tror att det är stämplat till 60-70v och uppåt 55A.
Men det är fortfarande bara en härva med koppartråd, isolationstestar man detta så går det inte sönder precis.
Så visst tål det 230v. Jag tror att man får tänka i energi eller effekt istället.

Det går åt en viss mängd energi att hålla huvudspänningen på 400v, utan last lite, och med last mer energi.
Får man på för mycket så styr regulatorn ner och tvärtom.
Förut hade man likström och tryckte igenom, nu blir det korta pulser med mer energi i varje puls.
Men det går fortfarande åt samma effekt med samma förutsättningar.

Det som i regel tar död på en lindning som den här är värme, men så länge regulatorn jobbar som den ska och allt fungerar
så går den effekten man stoppar i denna fältlindningen åt till att magnetisera generatorn och hålla spänningen uppe på 400v.

Vi får väl anta att den den tål 230v, friskt kopplat hälften brunnet var det nån som sa :D
Om inte annat så har jag nog aldrig mätt upp vad som kommer ut mataren idag,
när man matar den med 230v från den nya regulatorn, det kanske är ännu högre spänning. Men det fungerar.

Jag ska suga lite på din ritning här, verkar lovande.
Har inte tänkt i denna bana förut. Jag får nog köpa hem lite grejer och pröva.
Det går rätt bra att provköra allt på bänk, så jag får nog testa detta och återkomma.
Tack så väldans mkt. Roligt :D
Squizer

Inlägg av Squizer »

svanted skrev:om du bott i närheten skulle jag byggt en åt dig billigt...
men det kräver ju helst ett trasigt elverk att labba med, och det hade du inte.
Det är också, ett alternativ.
Det går bra att torrköra på bänk till att börja med.
Vi får väl se vart det barkar.
Kopplar man bort mataren på ett verk så kan man ju låtsas att det är trasigt :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Squizer skrev:Från regulatorn kommer en växelspänning till statorn på mataren.
Ut från borstarna får man en likström som då varierar efter inkommande växelspänning.
Kan det verkligen stämma?
Nog måste det väl vara variabel DC in på matarmaskinens stator?
Squizer skrev:man matar den (matarmaskinen?) med 230v från den nya regulatorn, det kanske är ännu högre spänning.
Men det fungerar.
Levererar din nya regulator upp till 230V in på matarmaskinens fältlindning?
Det låter mycket tycker jag. Menar du det skulle vara AC som matas?

Som jag uppfattat det hela, så fungerar matarmaskinen enbart som en DC ström/spänningsförstärkare.
DC in, DC ut.
Kan du förklara lite hur en kolstapelregulator fungerar, jag har aldrig fått det riktigt klart för mig?

Här är en länk till en liknande ombyggnad.
Dock är den gjord som du redan har testat, med bibehållen matarmaskin.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=y ... y-oy2fH2gw
Squizer

Inlägg av Squizer »

Kolstapeln:
Nu blir jag osäker, ska kolla det. Kolstapeln drar i kärnan i en transformator eller nåt i den stilen.
Ska leta upp nån ritning och ta nåt kort på måndag.

Regulatorn
Den nya regulatorn levererar DC, PWM DC.
Den släpper på vad man ger den, och det 230vac in och den släpper ut 230vdc och reglerar med PWM.
Här är bilden på den, å det finns väl inget som kan hålla ner spänningen här?
Bild

Transduktor
Jag har snubblat över dessa transduktorregulatorer också, skulle tro att det är en generation efter kolstapeln.
Hägglunds hade en variant på den här som är odödlig, den har dock ingen matare :D

Jag återkommer med lite mer fakta....
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Eftersom den använder halvvågslikriktning är den maximala medelspänningen ut 230 V * 0.45 = c:a 100 V. (och det är medelspänningen som har betydelese för en fältlindning som har hög induktans)

> "Om vi går tillbaka på det stora fältet i generatorn igen, så ligger motståndet på 6-10ohm, har inte alla siffror i huvet.
Tror att det är stämplat till 60-70v och uppåt 55A."

Det går ju inte riktigt ihop. För fältlindningen skall märkströmmen vara märkspänning genom lindningsresistans. Hur stor generator rör det sig om? 3 kW magnetiseringsförbrukning låter ju inte helt orimligt om det är en tillräckligt stor maskin.
Squizer

Inlägg av Squizer »

Du har rätt angående regulatorn ~100v
Det var nog 50v/ruta på oscilloskopet, inte 100v :wink:

Jag har ett sånt här aggregat stående, ska skriva av alla siffror på måndag.

På modernare generatorer kör man en sån här regulator direkt på fältet.
Det står dock ingenstans hur mkt de ger.
Mecc Alte kör UVR6 regulatorn upp till 2500kva vad jag vet.

Återkommer med mer fakta.

Regulatorerna
http://www.xlogic.se/sr7.pdf

Generatorerna
http://www.busck.se/Generator/MeccAlte.pdf
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Spänningen till fältet borde vara (vid full utstyrning) halvsinuspulser med ~300V toppvärde. Då är effektivvärdet (vilket i detta fallet är ointressant) ungefär 160V och medelvärdet 100V.

Om fältet har ansenlig effektförbrukning är nog just en sådan regulator olämplig i och med att den bara belastar en fas och dessutom har en stor DC-komponent i strömmen.
Squizer

Inlägg av Squizer »

Nu ska vi se på lite historia :D

Kolstapel
Bild

Ritning
Bild
Lite fakta på denna.
3x400v
63A
Mataren är stämplad
45v
22A

Detta är en liten rackare, de brukar vara på 150-200kva och då växer mataren också.

Har labbat lite på bänken med nån glödlampa som "fält".
Enklast möjliga lösning tycker jag kan se ut så här, eller är det dömt att misslyckas?
Bild

Bättre lösning kan väl vara att likrikta alla 3faser och köra med transistor,
och anpassa detta efter fältet så man håller ner spänningen till vad som fältet är stämplat.
Skriv svar