Funderingar kring kullager.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Funderingar kring kullager.

Inlägg av Terho »

Jag har två lager i växelådan på Värnamon som är av model 222/2207 som vad jag fattat är model 22207 och är ett Spherical lager som ser väldigt konstiga ut... Dom glappar (lite) så frågan är när är det dax och byta ett kullager egentligen? En jag frågade sa att det är lugnt om det är en växelåda på en cnc fräs för han har kört med glappande lager i sin bil växelåda länge utan problem så det borde gå med och en annan sa att man ska byta på en gång! Men ingen viste vad ett Spherical lager är.... Är ju väldigt redigt byggt med sneddade rullar på varje sida :)

Vad händer om man kör med lager som glappar i en växelåda. Har det sönder dreven? eller blir det bara vibbrationer? vad jag kan se har nog lagren glappat ett längre tag i den växelådan men inge synligt slitage på dreven....

Är väldigt okunnig på det området känner jag och googla har inte hjälpt :oops:

Mvh Terho.
RADIOT

Re: Funderingar kring kullager.

Inlägg av RADIOT »

Ett sfäriskt rullager går att justera glappet på genom att dra på åt muttern på ovansidan av lagret. Det finns en risk med detta, om det har blivit märken i lagerbanan så kan det skära efter justeringen. :( Du kan ju, om det inte är alltför mycket jobb spänna lite på muttern och samtidigt rotera axeln/spindeln för hand, då känner du genast om du har dragit för mycket eller om det börjar att "hacka", då är lagerbanan kass och även lagret.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

2207 är ett sfäriskt kullager.
22207 är ett sfäriskt rullager.

Du får kolla vilket som sitter i.
Det är väl lika bra att byta om det ändå är isär?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur skulle man kunna justera ett sfäriskt läger?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Konisk spännhylsa i hålet.
Men det långt ifrån alla sfäriska som har det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Aha, det här jag inte sett.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

säter skrev:Konisk spännhylsa i hålet.
Men det långt ifrån alla sfäriska som har det.
Den kona som lagret sitter på är väl bara enbart för att hålla lagret på plats på axeln så det inte glider.

Kan aldrig tänka mig att man orkar öka diametern på en härdad innerring genom att spänna konan. Om det skulle vara så, kommer ju ythärdningen på innerringen att krackelera.:humm:

Edit: Hade det däremot varit frågan om koniska lager så hade funkat att shimsa dom.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Man justerar även spelet med klämhylsan.
För lite större lager är det inga problem justera ner spelet 0.1mm.

OT.
Spindellagren på min svarv är cylindriska rullager.
Där har man inte klämhylsa, utan lagerläget på axeln är koniskt.
För att det ska gå lättare att driva upp lagret, injeceras olja med 3000 Bar i lagerläget.
Terho

Inlägg av Terho »

Det är inte isär och jag vet inte riktigt hur jag ska få isär det därför frågar jag men är ju skönt om det skulle kunan gå och byta.... Iaf var det inte två lika lager ett är 222 och det andra är mindre men kan inte se in och se vad det är :|

Skickar upp en bild snart....
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Sfäriska lager är egentligen inte konstiga. Ytterringens bana är som utsidan på en sfär, ett klot. Det betyder att banans form är densamma även om innerringen vinklas lite, dvs ytter och innerring behöver inte vara koaxiella. Dels slipper man rikta upp dem exakt vid dtillverkningen men framförallt så tillåter det att axeln flexar lite.

Sven Wingquist jobbade på ett väveri där det gick långa stänger i taket, från någon ångmaskin eller annsn stor motor, med drivremmar ner till varje maskin som det ofta var på den tiden. Drivstänger och lager i taken gick ofta av på grund av brytningar och utmattning. Då fick Sven en aha! idé att göra lagerbanorna sfäriska så att axlarna kunde tillåtas böja sig lite. Det var det som var starten på SKF! Sfäriska lager är det som hela SKF är baserat på från början.

Nu finns det många varianter, med kulor, med rullar, enradiga, flerradiga, halvor som bara tar upp last i en riktning, dubbla som tar upp axiell last i båda riktningarna, axelsäten som är kokniska eller cylindiriska etc. Det finns numera även tätade sfäriska lager.
Terho

Inlägg av Terho »

Bilder....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Terho

Inlägg av Terho »

Vet inte riktigt hur jag ska få isär det.... Om jag ska pressa eller vilket håll jag ska börja med, antar axelns ska pressas ut men åt vilket håll är frågan eller kanske det går åt bägge hållen, man skulle haft en sprängskiss ;-)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Är det inte skillnad på diametrarna så att du kan utesluta ena riktningen? Det är ju ofta omöjligt att få ut axeln åt ena hållet, rent logiskt.
Terho

Inlägg av Terho »

Det var olika, tack för tipset :) Ska testa och dra ut hela axeln med en avdragare....
Terho

Inlägg av Terho »

Har försökt ett tag nu men utan resultat! Axelns rubbar sig inte ur bakre lagret inte heller mittersta dreven.... Vågar inte pressa för mycket heller, kanske bryter av öronen ist som lagren sitter i :evil:

Har mätt upp glappet i lagren, fick det till 3-4 hundradelar....

Drygt när det inte riktigt går som man vill....
Skriv svar