När ASEA började tillverka generatorer så var det antagligen årskurs 3B på närmaste lågstadium som fick uppdraget att ta fram en generator. Tyvärr så fick 3B bara till ett magnetiseringsfält med enormt effektbehov, som deras kolstapelregulator inte hade en chans att hålla liv i. Så lösningen blev att medelst remdrift hänga på en matare/förstärkare mellan kolstapelregulatorn och fältet. Å visst, det fungerar hyggligt men det fanns andra bättre lösningar redan då.
Det första problemet nu när dessa börjar bli till åren är att kolstapelregulatorn inte sköter sitt jobb på ett tillfredsställande sätt,
detta löser man dock ganska enkelt med en modern regulator istället för kolstapeln. Det är inga problem, problemet uppstår när matareländet brinner upp, den går inte att uppbringa i vilken kiosk som helst.
Så hur ersätter man då lämpligast denna matare?
Funktionen som behövs kan väl närmast liknas vid ett snabbt relä som följer regulatorn.
Jag har tittat lite på den IXFN som syns i schemat.
Men jag är ny på dessa effekt-FETar och sen var inte det här mitt huvudämne i skolan precis.
Lite fakta:
Regulatorn likriktar och jobbar på minus-sidan, Har tittat lite i oscilloskopet och varje puls slutar i noll-genomgången.
Fältet ligger på 6-10ohm nånstans.
Hur hade ni gjort?