Alternativ till VCarve pro?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre

Re: Alternativ till VCarve pro?

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått så har ju TS inte använt CAM-funktionen i VCarve utan bara ritat i den och den dragit CAD-filen genom LazyCam?

Då borde det ju som sagt var kunna funka att rita med nåt annat CAD-program och fokusera på att lära sig LazyCam?

Eller köra nåt annat CAM för att skapa koden till Mach.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag håller bara delvis med labmaster, men jag är rädd att man fastnar på en tröskel av "lär dig allt det här teoretiska och i många fall lite småkrångliga för ovana" istället för att faktiskt få igång sin maskin och ha roligt. Jag kan snarare se att när man får problem är det dags att börja grotta ner sig och se om G-koden verkar rimlig, och då kan t ex MACH 3:s visualisering, millviewer eller nåt annat simuleringsverktyg var till stor hjälp också.
Sen vad man måste tänka på, som också tecno påpekat, är att CAD, CAM och CNC-kontroll är helt olika program med olika användningsområden. Visserligen finns det idag många kombos av CAD & CAM. Hitta den verktygskedja som passar dig, om det sen är Sketchup->LazyCAM->Mach 3 eller SolidWorks->VCarve PRO->EMC2 spelar mindre roll så länge det gör det du vill.

En dålig liknelse är väl att man läser instruktionsboken pärm till pärm för sin nya mobiltelefon innan man börjar använda den. Jag vet att det är helt andra risker med CNC än med en mobil.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att CAM handlar om att göra en översättning: Från ritning till maskinrörelser.

För att kunna se om en översättning blir rätt måste du kunna bägge "språken". Och du måste veta hur du talar om för översättaren hur den skall göra (d.v.s. hur du konfigurerar CAM-programmet), annars kan du ju inte få den att korrigera felen som den gör.

Till viss del handlar det ju antagligen också om att rita rätt på ritningen. Vet man hur CAM-programmet jobbar så kan man kanske rita på ett sätt om gör det enklare för det att göra översättningen.
Skriv svar