Jag har alltid varit intresserad av radio. Problemet är bara att all litteratur och alla websidor jag hittar är på helt fel nivå. Antingen är de av typen "så här ser kretsen ut, bygg den och var glad" eller så är de på en skyhög doktorandnivå.
Så, har någon tips på litteratur eller websidor som ger en form av fysikalisk och praktisk "känsla" för radio, antenner osv - utan att för den delen gå ner FÖR avancerat på djupet matematiskt eller teoretiskt?
Vet inte om ni fattar vilken nivå jag är ute efter. Men om vi säger såhär, jag går andra året på ett civilingenjörsprogram och kan kretselektronik bra. Är inte heller ute efter kunskaper för att konstruera sånt som kräver industriell precision, typ mikrovågssteg osv.
Radio i teori och praktiken
- grapetonix
fick tipset här på forumet, köpte två, lånade gsm och alla är mycket trevliga
enligt min åsikt, tackar för tipset en gång till förresten
http://www.perant.se/
enligt min åsikt, tackar för tipset en gång till förresten
http://www.perant.se/
Har haft lektioner som förfataren till dessa bökerna höll i, är det någon som kan nåt om radioteknik och antenner så är det Per Wallander.
Jag har har följande böker som han har skrivit:
17 lektioner i TELEKOMMUNIKATION
GSM-boken
Jag kan verkligen rekommendera dessa böker, de börjar basic och gräver ner sig så djupt man vill komma inom Radioteknik och Antenner, med bra och lätt förståliga bilder...
/ Jeppsson
Jag har har följande böker som han har skrivit:
17 lektioner i TELEKOMMUNIKATION
GSM-boken
Jag kan verkligen rekommendera dessa böker, de börjar basic och gräver ner sig så djupt man vill komma inom Radioteknik och Antenner, med bra och lätt förståliga bilder...

/ Jeppsson
De finskspråkiga böckerna "Tiimissä Hamssiksi" som är studiematerial för radioamatörcertifikat är väldigt bra. Del ett är rätt basic, kan du elektronik är det inga problem att förstå innehållet och klara certifikatet, del 2 är mer fördjupad med en del matematik, dock inte för mycket så man somnar...
Tyverr finns dessa böcker bara på Finska, men det måste ju finnas några motsvarande på svenska...
Tyverr finns dessa böcker bara på Finska, men det måste ju finnas några motsvarande på svenska...