LEDs för belysning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

LEDs för belysning?

Inlägg av arvidb »

Jag funderar på en LED-belysning över matbordet. Min första tanke var en eklist med urfräst spår som man sätter typ såna här i. (~3,77 lm/SEK, ~43 lm/W.)

Två problem med denna: lite för lite ljus (jag skulle vilja ha ~900 lm/m) och okänt CRI ("färgåtergivning").

Efter lite Googling så hittade jag dessa. (> 4.5 lm/SEK, >75 lm/W, CRI >= 90 Ra.)

Det vore kul att få lite input från "LED-galningarna" på forumet (för visst har vi sådana? :lol: ) Finns det några nackdelar med de senare (de från Nichia) - kylning t.ex.? Finns det ännu bättre varianter? Bättre affärer, bättre pris?

Behöver man diffusor med dessa små punktkällor förresten?
Mindmapper

Re: LEDs för belysning?

Inlägg av Mindmapper »

Enligt vad jag ser ger de första 600lm/m.
1,5m skulle alltså fixa biffen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

istället för 300 led på 5m, så kan du ta 600 led på 5m och spara 600kr / 75%.

http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-Wh ... 43aa992f3e
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tänk på att du måste strömförsörja på flera ställe, "tejpen" kan inte flytta flera amper så långt utan att tappa spänning.

Så har du en sträcka på 2m så matar du från båda hållen. Du märker på strömmen om du gör rätt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Inleder med att jag älskar LED! Och jag hoppas att vi i framtiden kommer ha vettiga produkter till vettiga priser och värmegloben är ett minne blott.
Hemma byter jag allt jag kan mot LED. Badrummet är nu helt konverterat. Köksbänkarnas belysning står på tur att få "LED-tejp" istället för halogen.

Men, matbordet har ingen värdig ersättare än. Där är det storglobade värmebollar som fortfarande regerar. Mjukt ljus med bra spridning och färg utan skarpa ljuskällor. Det har inte LED lyckats med än. Det finns vettiga LED-lampor, men i min smak ingen ersättare till just matbordet, än.

Så mitt tips är nog att börja byta på ställen där man inte sitter så länge. Då får du mer känsla för vad du vill ha.

Sen hänger mycket på armaturen också. En lånsmal sak med mjölkigt glas framför LED-tejp skulle kanske kunna duga. Men det är nog inte dekorativt..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har köpt några slika rullar och ser inga problem med matning, jag har konverterat IKEA Bokhyllebelysning och fått det både snyggt och strömsnålt!
Man kan ju sätta dubbel längd om man vill ha mer ljus. På bokhyllan bytte jag från 300 till 600 leds per rulle.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fast styrkan är sällan problemet, färgen och spridningen är svårare att få bra. Och att inte få starka punkter som sticker i ögonen när man ska ha söndagsmiddag med familjen, säger Anders. :D
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Stort intresse för detta! Kul!
Mindmapper skrev:Enligt vad jag ser ger de första 600lm/m.
1,5m skulle alltså fixa biffen.
Nja, det blir fortfarande 600 lm/m ju. :) Jag behöver inte 900 lm totalt, utan 900 lm/m. Och sätter jag två bredvid varandra så blir det risk för bländning tror jag - hela idén är att försänka ledtejpen så att man inte ser emittrarna.

netrunner skrev:istället för 300 led på 5m, så kan du ta 600 led på 5m och spara 600kr / 75%.

http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-Wh ... 43aa992f3e
Spelar antalet lysdioder per meter någon roll? Det kanske blir mer "diffust" ljus med flera ljuspunkter? Men det är flera problem med den du länkar till: okänt ljusflöde, väldigt hög färgtemp (6000-8000 K) och okänt CRI.

FormerMazda: Tack för info!

Jag tänkte försöka försänka LED-stripen så att man inte ser själva lysdioderna när man sitter ner. Jag hoppas att det borde hindra dem från att sticka i ögonen. Eller har du andra erfarenheter? Jag tänker mig annars att det kan bli problem med att dessa koncentrerade ljuskällor skapar många skarpa skuggor? I så fall kanske det kan lösas med ett frostat glas framför emittrarna?

Vad gäller färg: dessa strips är specade som CRI >= 90 Ra och färgtemp = 2700 K. Kan det ändå bli problem tror du?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det blir ju en smalare ljusbild om man sänker ner en list i en skåra så att säga. Dock kan det ändå vara tillräckligt för att de ska täcka bordet, men hindra dig från att se in i emittrarna. Om du inte sitter på kortsidan av bordet förstås. Om bordet är rektangulärt.

Så fort man får en lins framför så finns risken att ljuset kan anta olika färgtoner i ytterkanterna, högst osnyggt i min smak.

Så jag tror mer på att ha ett frostat glas, då får man jämnare ljus och ingen risk för bländning. Visst försvinner lite ljus, men det är ju bara att ta lite mer LED då.
Och bygg alltid för stark och dimma/tänd sektionerat, hellre det än att sakna ljus när man vill ha det.
Och hellre tända/släcka sektioner än dimma, dels är det enklare, men en diod brukar få annan färg när den dimmas.

Ovan är mina erfarenheter, och med premissen att det är över ens köksbord det ska sitta.
I källaren är inte kraven riktigt de samma..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

På dom rullar jag har testat så har stödjande matning varit ett krav för att inte få ut mindre än 50% effekt. Dvs matar man med 12V i ena ändan av tejpen så lyser dom första lysdioderna med full effekt och sen är det fallande.

Sen tar man mer än vad man behöver och dimmar ner lagom:
http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Remo ... 3cc273f5a1
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack igen för bra info!

Två st Nichia/Lumitronix PowerBar beställda! Funkar de inte över matbordet så kanske de kan komma till användning någon annanstans.

Om man ska reglera ljusstyrka genom att slå på och av sektioner så blir det inte helt enkelt om man vill ha det symmetriskt.

En lösning är 13 st emittrar som tänds i sekvens (antal): 3-7-13. Detta blir dock problematiskt elektriskt, med tre grupper om tre dioder och en grupp om fyra (alt en grupp om tre, en om fyra och en om sex dioder). Finns det färdiga/godkända/icke livsfarliga drivare att köpa med tre konstantströmskanaler (som kan reglera inom 9-18 V)?
Karl D

Inlägg av Karl D »

Hej
Kul med LED belysningar. Hoppas det blir bra med de tyska led listerna. Jag hittade dessa led listerna och led tejperna på en svensk sida. Kanske kan vara nåt? http://www.xcen.se/led-belysning/led-list. Den starkaste led tejpen på 19,2W/m har hela 1440lm/m.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Switchad matning i seriekoppling är väl det som behövs för att få rätsida på elförsörjningen av lysdiodslister. De flesta lister verka använda seriekopplingsmotstånd och då blir det förstås snabbt knepigt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Karl D: Ja de där såg ju fina ut!

blueint: Jag tror att de tyska listerna som jag beställt saknar seriemotstånd. Men säker blir jag inte förrän de dyker upp (vilket borde vara snart).
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Intressant med LED över köksbordet, glöm inte projekttråd sen!

Håller också på att jaga vettiga LED lampor men då mest för att få dem att passa i Husbilen/Båten.
Hade tänkt sådana här för "allmänbelysning" http://www.ebay.com/itm/320858289257?ss ... 1436.l2649
Och för att dimma dem nåt sånt här, http://www.ebay.com/itm/400279010104?ss ... 1436.l2649

Dessutom är jag inne på nån lösning med en liten L-profil i alu, för att kunna sätta den vita riktad nedåt och en RGB för "mys-ljus" på baksidan av L-listen.

Såg också en plastremsa man satte upp och sen limmade LED-listen på, sen tryckte man på ett genomskingligt glas i typ C-profil.
C-profilen var inte helt genomskinligt och hade nog funkat perfekt som diffusor. fanns också lösa "ändstycken" till gavlarna.
Tyvärr lyckades jag slarva bort länken. nån som sett nåt sånt?

Edit:
http://www.molectric.com/p833/Montering ... _info.html
Hittade sidan med monteringslisten! Kan tycka att den är lite dyr dock. Kommer över 100kr/m med ändstycken.
Kanske finns på Ebay det också, får leta lite.

/DeVille
Skriv svar