Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU
Re: Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU
4kTRB, tack för infon. Frågan är hur hårt man kan belasta en I/O AC-mässigt enligt deras förslag med att låta högtalaren vara R i RC-filtret.
Jo det finns kanske det, men jag har inte hittat något som passar. Det ska vara en ganska liten högtalare, max 26 mm i diameter. Jag ska montera den i en leksak.Swech skrev:måste du ha en 8 ohms högtalare då?
Finns det inte modeller bättre anpassade för leksaker?
Jag har labbat fram och gjort en prototyp som läser samples från ett SPI flash (det som Gurgalof här på forumet fixade samköp av för 1:- styck) och spelar upp dessa mha PWM. Funkar fint.
Dock vill jag få upp volymen lite. Jag testade att seriekoppla en liten 8-ohms med en konding mot jord enl "AN2250" som 4kTRB länkade till. Men jag vet inte hur hårt man vågar belasta en I/O ac-mässigt, så nu låte det lite lågt.
Bästa vore om man hittade någon Klass-D IC i snäll kapsel typ LM4667.
Små piezo-element kanske kan användas. De har ju inget bra "basljud" så det beror lite på hur du vill att det ska låta. Men de drar inte så stor ström tror jag.
Sådana här går att spela enkla melodier på:
Piezo transducer 4.5 kHz
Jag har själv kört ren fyrkantsvåg i dessa och det låter bra (för att vara fyrkantsvåg). Vet inte hur det skulle låta med mer sofistikerat ljud. Försökte mig på en inspelning med kameran, men den hade visst väldigt kass ljudupptagning - det blev en massa konstiga interferensljud så den filmen sade inget om ljudkvaliteten.
EDIT: hittade en vanlig mikrofon, så jag spelade in en snutt:
Sådana här går att spela enkla melodier på:
Piezo transducer 4.5 kHz
Jag har själv kört ren fyrkantsvåg i dessa och det låter bra (för att vara fyrkantsvåg). Vet inte hur det skulle låta med mer sofistikerat ljud. Försökte mig på en inspelning med kameran, men den hade visst väldigt kass ljudupptagning - det blev en massa konstiga interferensljud så den filmen sade inget om ljudkvaliteten.
EDIT: hittade en vanlig mikrofon, så jag spelade in en snutt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knåpade ihop ett ett pcb som iteadstudio tillverkade åt mig för en manik som spelar upp ljud från ett SPI-flash via en AVR ATMega48. Hittade en lämplig krets (TPA751D) som klarar driva en 8 ohms högtalare. Ljudet alstras via PWM och lågpassfiltreras innan drivkretsen.
Liten video hittas här: http://youtu.be/P1RmaOLyH-Y
Förvånansvärt bra ljud trots enkel PWM eller vad tycker ni.
Liten video hittas här: http://youtu.be/P1RmaOLyH-Y
Förvånansvärt bra ljud trots enkel PWM eller vad tycker ni.
- Electricguy
Ett 100 Ohm motstånd och en kondensator på sådär en 100µF i serie brukar vara det som används till Arduino projekt för att driva små 8 Ohm högtalare.
Jag provade motstånd och konding först i en labbuppkoppling, men det blir väldigt låg effekt i högtalaren. Med drivkretsen får man bra tryck (framgår kanske inte i videon).
- Electricguy
Om man vill köra en aktiv högtalare så kan man göra en spänningsdelare med 2st motstånd och en konding. Motståndet mot jord bör vara 4,7k och det mot källan 10k. Sedan en konding på ca 100µF från mitten av delaren. Då får man en hyffsad signalnivå ut. Det funkade fint för mig här iaf: 

Ja, själva konverteringen till analog signal funkar fint med ett RC-filter. Det är ju vad du gör när du konverterar en TTL till line-signal.
Fast line-in har ju ganska hög in-impedans så då funkar det. Ska man driva en högtalare måste man ha en förstärkare emellan.
Ta exemplet med 100 ohm i serie med 8 ohm (med en DC-block kapacitans) så lär man ju inte få ut mer än ett par milliwatts ljudeffekt om man som jag driver CPU med 3.3V. Använder man sig av komplementära utgångar (så att man i princip får en H-brygga) så kan man i bästa fall får ut 7-8 mW.
TPA751D levererar uppåt 700 mW från 3.3VDC matning har jag för mig.
Fast line-in har ju ganska hög in-impedans så då funkar det. Ska man driva en högtalare måste man ha en förstärkare emellan.
Ta exemplet med 100 ohm i serie med 8 ohm (med en DC-block kapacitans) så lär man ju inte få ut mer än ett par milliwatts ljudeffekt om man som jag driver CPU med 3.3V. Använder man sig av komplementära utgångar (så att man i princip får en H-brygga) så kan man i bästa fall får ut 7-8 mW.
TPA751D levererar uppåt 700 mW från 3.3VDC matning har jag för mig.