Jag har tänkt att bygga en energisnål enhet för mätning av energiförbrukning,temperaturer samt lagring av data i en liten webserver.
Detta är min första tråd här på forumet och jag har försökt söka igenom liknande trådar men jag hittar inte riktigt nån som samlar allt de jag funderar på. (kan ju också vara så inte förstår.

Åter till projektet.
Kravspecifikation:
- Energisnål och låga kostnader.
- Mätning av elförbrukning samt temperaturer
- Anslutning till omvärlden via ADSL (funderar på en trådlösrouter)
- Webserver
- Lagring av data
Mina kunskaper är ganska små,kan lite programmering samt lite webutveckling i php och MSQL. Men vad jag har läst så bör detta projekt inte vara så svårt att genomföra.
Jag behöver lite råd och tips om vad ni tror är lämplig hårdvara och mjukvara.
Funderar på följande alternativ (från elmätaren till webbsidan):
Led pulsdetektor - DS2423P - DS9490B - TrådlösADSL-router - Någon form av lagring av data - Webserver
(Kommentarer: Kanske strömsnålaste alternativet? Inbillar mig att arduinon drar mer. Men dessa komponenter kostar ju en hel del.)
1wire - ArduinoUno - TrådlösADSL-router - Någon form av lagring av data - Webserver (Kommentarer: Billigaste alternativet,drar mer ström men kanske enklare.)
1wire - Raspberry pi? -TrådlösADSL- Lagring av data -Webserver (Kommentarer: lär dra mer ström, vet ej om det ens är möjligt?, lång väntan på hallondatorn.)
Vad tror ni? Vilken mjukvara är enklast att lära sig samt lirar bra tillsammans? Storleken på datan lär ju rymmas på ett SD-kort eller en USB-sticka elle?
Alla tips är välkommna!

Hälsningar/Berga