Avlödning-rädda IC

Berätta om dina pågående projekt.
rikkitikkitavi

Avlödning-rädda IC

Inlägg av rikkitikkitavi »

Har ett gäng PCB (ca 20) med några OPA627BP på varje. Garanterat orginal, de är tillverkade långt före kineserna började kopiera IC kretsar.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-18&toc=0

kretskorten struntar jag i, men skulle gärna försöka få loss IC i fungerande skick. Mest bara för att få ägaaaa så dyra kretsar... som är så hypade.
vissa audiofiler är ju beredda att sälja frugan för dessa...

Tyvärr är det ett lite tjockare, dubbelsidigt , genompläterat PCB av något grönt epoxi glasfiberlaminat. Ingen av kretsarna sitter lödd i något jordplan.

Att bara köra m tennsug och lödkolv fungerar, men benen brukar ändå sitta kvar i genompläteringen pga lite tenn alltid väter insidan av genompläteringen. då får man vålda lite, och även om kretsen tål det vill jag inte riskera skada benen. (det sitter diverse enklare OP på korten som jag redan labbat lite med)

Tips?

Jag har övervägt att såga upp korten tom, för att slipa bort kretskortsmaterialet ända in till benet så att säga, sedan löda av resterna av genompläteringsröret. men det är ett satans pilljobbb...
beangan

Re: Avlödning-rädda IC

Inlägg av beangan »

Hetluft från undersidan och sedan plocka dom med en pincett. Lätt som en plätt
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Risk för överhettning?
beangan

Inlägg av beangan »

Det har jag svårt att tro om du inte eldar på för hårt, bara att såga isär och sedan slipa i dom är väl i mina ögon mer förödande. Blir ju en hel del ESD :P

Jag skulle väl säga att det skonsammaste för kretsarna är att ta varmluft på undersidan av kortet och sedan plocka dom med pincet. Lite värme ska dom ju tåla.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Lägg på rejält med tenn på alla 8 benen, värm så att det är smält och
med lite milt dragande samtidigt så bör du kunna få ur kretsen

Swech
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

De ska enligt spec klara upp till 85 grader C, så prova med varmluften lite försiktigt!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är det DIL? Jag brukar använda en speciell lödspets för DIL som passar till min weller.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jag använder helst en avlång het kopparbit(3-5mm tjock) dränkt i lödtenn på sidorna.
Kolla att inget ben böjt så det höll kretsen på plats i första början
Lägg på färskt lödtenn och fluss på alla ben (och kopparbiten)
Sätt fast kretskort i skruvstycke eller liknande så du kan jobba fritt med båda händer
Kopparbiten är anpassade och passar precis mellan raderna på DIL och skall vara jättevarm
(ett bra/lagom tecken är att kopparbiten oxiderar och mörknar fort och mycket)
Kopparbiten måste appliceras snabbt,
-ut med kretsen
-bort med kopparbiten (innan den fastnar)

Vill du köra bara varmluftpickan:
Funkar bäst på kretsar som är en bit (5cm+) från varann för varmluften värmer kortet överallt
Sätt fast kretskort i skruvstycke eller liknande så du kan jobba fritt med båda händer
Lägg på blött tyg vikt i flera lager på kretsen medans du värmer.
Håll tag om kretsen redan innan du startar varmluftspickan.
Håll pickan NÄRA kretskortets baksida (typ 2cm max.) annars blir luften svalare pga ejektorverkan
Hellre låg lufthastighet med samma värme om möjligt, annars full fräs!
Om du skall ta bort flera kretsar, rikta luftströmmen från de andra kretsarna
-japp, det kommer lukta.. eeh STINKA varmt/bränt kretskort.

(ändr stavning av ejektorverkan)
Senast redigerad av Paxmax 25 mars 2012, 20:34:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>De ska enligt spec klara upp till 85 grader C, så prova med varmluften lite försiktigt!

Kontinuerligt i själva chippet ja! Men tillfälligt klarar hela kretsen att lödas i ugn upp till 260 grader. Så värmning underifrån försiktigt är inga problem. Dock försiktigt, då man lätt kommer upp i 400 grader ganska snabbt!

Det kan vara lättare att kontrollera temperaturen om man lägger kretskortet på en varm platta som har kontrollerad temperatur. (Det ska ju inte heller ta för lång tid att värma) Tennet smälter vid drygt 230 grader (blyfritt) så du bör kunna plocka loss kretsen i god tid innan temperaturen överstiger 260.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Annars fungerar det rätt bra att bara löda ihop alla fyra benen på varje sida och sedan löda alternerat på båda sidorna och dra ur den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har med stor framgång tagit min varmluftpistol, placerat kretskortet på lämplig plats, greppat kretsen med lämpligt verktyg och sedan värmd från undersidan. När lödningarna släpper ska kretskortet falla ner lite (självmant, av vikten) och kretsen sitter fortfarande fast i verktyget man håller med.

Mission accomplished.

Viktigt är att benen är raka och att man inte håller på dom med verktyget!
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

många goda tips- känns som jag har en motivering till att köpa en varmluftspistol :)

det är en avsedd för lödning ni menar är bäst antar jag? en vanlig har jag redan, men 2000W känns lite overkill.

ja, det är DIP, och benen är helraka. Kretskortet är lite tjockare än 1,6 m och sitter monterade i kortramar , 19". tror det är 6HE och 12 HE i två olika ramar, rätt djupa. jag lägger ut det här när korten är bortskruvade från frontplåtarna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min varmluftpistol är en Biltema-grej på 2kW, definitivt inget för finlödning!
beangan

Inlägg av beangan »

Den duger till detta, kör den på lägre hastighet och varm försiktigt. Ta något skit och testa lite så ser du hur mycket du ska värma osv.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

rikkitikkitavi skrev:Har ett gäng PCB (ca 20) med några OPA627BP på varje. Garanterat orginal, de är tillverkade långt före kineserna började kopiera IC kretsar.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-18&toc=0
Öhhh!! Elfa är riktigt svindyra. Dom tar 395kr/st för OPA627AP. Hos Digikey kostar den "bara" 165kr/st.
Skulle dessa "billiga" OP vara kineskopior....tror inte det då tillverkaren är välkända Texas Instruments.

Dyra OP är det iallafall. Frågan är varför audiofiler skulle betala vilja multum för en integrerad krets?
Är dom verkligen "äkta" audiofiler så skall väl allt som är integrerat eller modernt, såsom Klass-D slutsteg, ratas som pesten!!!
Skriv svar